Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els projectes de llengua
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegir i escriure per conèixer el món
L’article analitza els coneixements didàctics construïts a partir de les reformulacions de seqüències didàctiques pròpies sobre el coneixement del món natural durant la primera alfabetització. D’una banda, s’hi enumeren alguns criteris i conceptes didàctics adquirits al llarg dels primers anys d’experiències i, d’una altra, s’hi brinden les raons que van portar a tenir una concepció totalment diferent de les seqüències actuals. El qüestionament sobre el lloc del contingut de les ciències naturals i de la lectura i l’escriptura es posa en tensió en l’exposició de motius. Finalment, s’hi brinden pistes sobre els tipus de situacions que integren les seqüències actuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Microrelats i aprenentatges lingüístics
En aquest article, s’hi descriu un projecte d’escriptura literària dissenyat per millorar les competències lingüística, lectora i literària d’estudiants adults en l’aprenentatge en línia. Se’n mostra la metodologia, centrada a acompanyar la complexitat dels aprenentatges que s’han d’assolir, i s’hi exemplifiquen les tasques mitjançant el treball dins de la seqüència didàctica de la caracterització d’espais i de personatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Los de 4.º cuentan!
En l’experiència que presentem, l’alumnat de quart d’ESO (15 anys) recupera la tradició d’explicar històries de terror durant la Nit de Difunts.1 Els seus destinataris són els nois i noies de primer d’ESO (12 anys), per als quals organitzen una marató de contes. D’aquesta manera, comparteixen uns referents culturals, treballen la lectura i la comunicació oral, alhora que realitzen un aprenentatge literari en una activitat que transcendeix el món acadèmic i esdevé una vivència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projectes en xarxa
En aquest article, s’hi descriuen breument cinc projectes de treball diferents per ser aplicats a la matèria de llengua castellana i literatura. N’hi ha uns que són col·laboratius i desenvolupats de manera simultània en centres de tot el país; uns altres que treballen aquesta matèria; uns altres que són interdisciplinaris i que integren unes quantes matèries distintes; etc. Tots volen mostrar que és possible plantejar els aprenentatges i organitzar les activitats i els continguts d’una altra manera.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprenentatge basat en projectes
L’aprenentatge basat en projectes és una proposta educativa amb una àmplia tradició, tant en literatura pedagògica com en investigació i, especialment, en pràctiques d’aula. Aquesta tradició ens permet tenir una visió clara del seu potencial, com també de quin podria ser el camí per dissenyar projectes d’aprenentatge eficaços i memorables, especialment a les àrees lingüístiques, on predominen els elements curriculars flexibles, d’aplicació social i vinculats amb el saber fer. Per acabar, l’ABP és, a més a més, una estratègia innovadora «avaluable» i «observable», dos dels trets que permeten preveure que una innovació determinada pot ser implantada i sostinguda al llarg del temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vinyetes a l'aula
La inclusió de còmics en les programacions anuals de les diverses assignatures de llengua ens traslladen a una nova dimensió en el desenvolupament i el foment de la lectura, aspecte indispensable del currículum de l’ensenyament obligatori. Gràcies a aquest format, l’obra pot ser llegida i interpretada de manera coral i en temps real. A més, les tasques estructurades després de fer-ne l’anàlisi crítica possibiliten un acostament molt més poderós a l’argument. Si, a això, hi afegim el factor visual, essencial en els còmics, podrem oferir una experiència d’aula més intensa, empàtica…, i inoblidable.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La innovació com a motor del canvi
El present article pretén obrir nous horitzons en l’ensenyament de l’ortografia des d’un paradigma docent innovador: el mètode de la memòria visual i la programació neurolingüística (PNL). A partir d’una experiència d’aprenentatge servei, es va posar en pràctica aquest mètode amb alumnes de primer d’educació secundària (ESO) i de batxillerat. Analitzarem aquesta tasca innovadora i valorarem els resultats positius de la implementació realitzada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dibuixar la poesia i comprendre-la
Els alumnes de primer de Magisteri fan un dibuix lliure a partir d’un poema i en comentem els resultats a l’aula. Amb aquest exercici, es pretén que els futurs mestres prenguen consciència que la imatge pot ser una eina amb múltiples funcions lingüístiques: treballar la comprensió lectora (superficial o aprofundida), identificar les característiques discursives o bé aprofundir en el maneig de la metàfora. A més, és una manera de facilitar l’aprenentatge verbal entre els alumnes visuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Lectura, prejudicis i cinema
Expliquem dues activitats de reflexió sobre els prejudicis latents en les expectatives de lectura de Sindbad el Mariner i sobre les distorsions que hi introdueixen les versions cinematogràfiques, aplicables a unes altres obres que són distants des del punt de vista cultural. S’hi inclou un exercici d’autoavaluació de l’escrit d’un nou relat de Sindbad.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Fonètica, pronunciació i entonació catalanes en accés obert
Pàgines web per a l’aprenentatge autònom de la fonètica i la pronúncia del català.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Fonètica de l'espanyol
La fonètica i la dialectologia de l’espanyol ocupen un lloc rellevant en els currículums oficials d’ESO i de batxillerat. Els tres llocs web que ha elaborat la Universitat d’Iowa permeten que es produeixi un acostament extens i intens als continguts fonamentals d’aquestes disciplines lingüístiques i, el més rellevant de tot, faciliten el disseny i la realització de petites tasques, a manera d’emulació, que permeten contextualitzar aquests aprenentatges de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Diccionario de términos clave de ELE
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: El verbo y su enseñanza
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos web
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.