Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: aprender a pensar científicamente
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte I: El aprendizaje de las ciencias: construir y usar herramientas
L’aprenentatge de nous coneixements científics i la seva relació amb la immersió de l’alumnat en la cultura científica és l’objectiu principal d’aquest capítol. S’hi discuteix principalment la relació existent entre el coneixement i el context en què s’aprèn i s’utilitza, així com els elements relacionats amb l’aprenentatge i l’ús de models i conceptes científics. Aquest capítol respon a aquests interrogants abordant aquesta relació i parant una atenció especial a la construcció de significats de caràcter científic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte I: La construcción del conocimiento científico y los contenidos de ciencias
L’elecció dels continguts en l’ensenyament de les ciències depèn, entre altres aspectes, de com es considera la construcció del coneixement científic. Per això, al llarg d’aquest capítol es mira d’aportar algunes reflexions respecte a interrogants com: què no són les ciències? Què sembla que són? Quins coneixements aporten les ciències i quins podem fer servir en l’ensenyament? Com s’han construït els coneixements científics? Quines conseqüències podem extreure de cara a l’ensenyament de les ciències?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parta I: Comunicación y lenguaje en la clase de ciencias
Les classes i els laboratoris de ciències també són espais de comunicació on es construeixen significats (o discursos) per mitjà del llenguatge. Tenint això en compte, aquest capítol parla de quins processos comunicatius es produeixen a les classes de ciències, de quina manera es construeixen significats a través de les explicacions del professorat i com es transforma el discurs científic «expert» en discurs científic «escolar». Així mateix, es descriu com cal promoure la construcció de significats compartits i el disseny d’ambients d’aprenentatge en què tingui lloc comunicació de veritat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte I: Resolución de problemas
Resoldre problemes és una activitat bàsica de les classes de ciències. En aquest capítol s’analitza i es reflexiona sobre aquesta qüestió, parant una atenció especial a la definició de problema científic, els tipus de problemes que es poden fer servir, com cal ensenyar a resoldre problemes o quines dificultats poden aparèixer en el procés. Finalment, s’exemplifiquen diverses metodologies per a l’ensenyament dels problemes que s’ofereixen des de la didàctica de la ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte II: La enseñanza y el aprendizaje de la geología
En aquest capítol s’ofereix una perspectiva de conjunt de la didàctica de la geologia tractant qüestions relacionades amb les tendències clau que han condicionat la situació actual de la geologia, els elements que convindria ensenyar a l’educació secundària i les preguntes clau a què respon aquesta disciplina. Igualment, s’aborden els coneixements clau que permeten estructurar una geologia bàsica i les dificultats d’aprenentatge que presenten els continguts geològics essencials per a l’ESO i el batxillerat. Al final del capítol, es desenvolupa un exemple de proposta d’ensenyament per a l’ESO en què es treballa l’origen de les roques i una altra proposta per a batxillerat relacionada amb el descobriment de l’edat de la Terra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte II: La enseñanza y el aprendizaje de la física
Hi ha problemes importants en l’ensenyament i l’aprenentatge de la física que exigeixen una revisió profunda del que es fa a les aules. En aquest capítol es tracten qüestions específiques de l’ensenyament i l’aprenentatge de la física dins de les ciències experimentals. Per fer-ho, es planteja la resposta a interrogants com: quina física hem d’ensenyar a l’educació secundària i al batxillerat? Quines dificultats tenen els estudiants en el seu aprenentatge de la física? Com hem d’organitzar els contingut? Com podríem treballar la física a l’aula (per exemple els circuits elèctrics)?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte II: La enseñanza y el aprendizaje de la química
El currículum de química, igual com el d’altres disciplines científiques, ha sofert en les últimes dècades canvis profunds per adequar-se als nous objectius de l’ensenyament i als resultats de la investigació i didàctica de la química. Aquest capítol tracta qüestions específiques de l’ensenyament i l’aprenentatge de la química dins de les ciències experimentals, plantejant la resposta a interrogants com: quina química s’ha ensenyat en les últimes dècades i quina química convindria ensenyar actualment a la secundària i al batxillerat? Quines són les qüestions i els continguts clau de la química? Quines dificultats planteja l’aprenentatge de la química? Quins criteris són útils per seqüenciar els continguts de la química? Quina pot ser una bona seqüència per a l’aprenentatge de temes com els àcids o les bases en química?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte I: Los trabajos prácticos en ciencias
Els treballs pràctics constitueixen una de les activitats més importants en l’ensenyament de les ciències perquè permeten una multiplicitat d’objectius: familiarització, observació, interpretació de fenòmens, contrast d’hipòtesis, ús d’instruments i tècniques de laboratori i de camp, aplicació d’estratègies d’investigació i comprensió procedimental de la ciència. Partint d’això, el capítol explica quins són els diferents tipus de treballs pràctics, com s’aprenen els procediments en la realització dels treballs pràctics, així com els objectius i els tipus d’exercicis pràctics, i quina és la millor manera d’aplicar-los a l’aula tenint en compte diversos factors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte II: La enseñanza y el parendizaje de la biología
En aquest capítol es tracten qüestions específiques de l’ensenyament i l’aprenentatge de la biologia dins de les ciències experimentals. Per fer-ho, s’ofereix resposta a diverses preguntes relacionades amb qüestions que han estat objecte de controvèrsia al llarg de la història de la disciplinia de la biologia, els mètodes que fan servir les ciències de la vida i els problemes d’aprenentatge que detecta la investigació didàctica a l’educació secundària i al batxillerat. A més a més, es mostren exemples sobre com s’ha de dissenyar una proposta que tingui en compte tots aquests elements.
1.- Treball amb problemes autèntics, construcció del coneixement i dels continguts, comunicació i llenguatge, resolució de problemes i treballs pràctics. 2.- Ensenyament i aprenentatge de la biologia, geologia, física i química.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
1.- Treball amb problemes autèntics, construcció del coneixement i dels continguts, comunicació i llenguatge, resolució de problemes i treballs pràctics. 2.- Ensenyament i aprenentatge de la biologia, geologia, física i química.