Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Políticas educativas y la integración de las TIC a través de buenas prácticas docentes
La incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a la societat en general, i específicament al món de l’educació, avui es percep a escala global com una necessitat evident sobre la qual és necessari, a més, avançar. En aquest capítol es parla de les polítiques educatives i la seva relació amb les TIC en l’àmbit educatiu, revisant el marc europeu i les iniciatives estatals existents, així com les característiques que han de tenir les bones pràctiques docents necessàries per a la seva integració a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las TIC entran en las escuelas. Nuevos retos educativos, nuevas prácticas docentes
Els temps estan canviant de manera accelerada i els agents educatius han de ser conscients que l’escola ha de canviar per tal d’abastar les noves formes culturals de comunicació, de difusió i accés a la informació que generen les tecnologies digitals. Per això, aquest capítol presenta les noves tecnologies digitals com recursos que han de començar a integrar-se i ser habituals en les pràctiques d’aula dels docents. Així mateix, es recullen les barreres educatives que limiten la seva integració i la importància de la innovació per aconseguir-ho.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas educativas con TIC y formación del profesorado
La integració de les TIC a les aules depèn dels usos educatius de les tecnologies; per això, la formació del professorat en l’ús de les TIC és clau per a qualsevol reforma educativa, i també es tracta d’un factor essencial per al desenvolupament de bones pràctiques educatives amb les TIC. En aquest sentit, el capítol ofereix les orientacions necessàries respecte a la formació adequada del professorat i la importància sobre el tipus de coneixement que el professorat ha de tenir per desenvolupar bones pràctiques educatives amb les TIC.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prácticas innovadoras con TIC en los centros educativos. Impactos de las políticas educativas autonómicas
Actualment el fort desenvolupament de les TIC, unit a la implantació de polítiques educatives destinades a dotar de mitjans tecnològics les escoles, està canviant el panorama educatiu en matèria d’integració de les TIC a les institucions escolars. Per tant, en aquest capítol es recull un estudi de com està afectant la innovació en les pràctiques escolars i en quins nivells, així com la incidència que tenen o han tingut les polítiques educatives en aquest aspecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC sobre el liderazgo de un equipo directivo
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tenen una gran rellevància en la societat actual, és a dir, en la societat del coneixement; per això, les polítiques educatives s’esforcen per integrar les TIC en el sistema educatiu. Tot i això, encara no es percep en la major part de centres la seva integració a les aules i, per tant, tampoc el seu ús normalitzat en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb l’organització i gestió dels centres educatius, concretament sobre el lideratge d’un equip directiu d’educació infantil i primària que fomenta al claustre l’ús de les TIC a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para facilitar la coordinación docente
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tenen una gran rellevància en la societat actual, és a dir, en la societat del coneixement; per això, les polítiques educatives s’esforcen per integrar les TIC en el sistema educatiu. Tot i això, encara no es percep en la major part de centres la seva integració a les aules i, per tant, tampoc el seu ús normalitzat en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb l’organització i gestió dels centres educatius, concretament sobre la coordinació entre docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para mejorar la convivencia en los centros educativos
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tenen una gran rellevància en la societat actual, és a dir, en la societat del coneixement; per això, les polítiques educatives s’esforcen per integrar les TIC en el sistema educatiu. Tot i això, encara no es percep en la major part de centres la seva integració a les aules i, per tant, tampoc el seu ús normalitzat en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb l’organització i gestió dels centres educatius, concretament sobre el paper que tenen les TIC en la millora de la convivència escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en educación infantil
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta mostra i descriu el procés d’introducció de les TIC en una aula d’infantil, i es dona a conèixer la utilització de diversos suports per apropar les TIC a l’alumnat, per tal de començar la seva alfabetització tecnològica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en geografía e historia
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta, duta a terme per un docent de geografia i història en un institut, mostra com l’ús de la xarxa és possible dins de l’aula, com ens permet millorar la motivació cap a l’aprenentatge i com es fomenta la comunicació i col·laboració entre l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC a través de webquest
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta presenta els passos seguits per les mestres i el seu alumnat en l’elaboració d’una tasca programada a l’aula d’informàtica i que permet que, partint d’una activitat concreta basada en la utilització de les TIC, es produeixi una adquisició dels continguts de manera interdisciplinària i global.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en educación visual y plástica
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta mostra un exemple per a la integració de les noves tecnologies en l’àrea de plàstica, amb l’objectiu d’establir algunes pautes i idees que fomentin l’ús quotidià de les TIC a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en el aprendizaje de idiomas
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta presenta l’ús i integració de les TIC amb un grup de diversificació a l’assignatura d’anglès. Els objectius s’orienten a la utilització de les TIC per desenvolupar i potenciar en l’alumnat habilitats de recerca, comprensió, selecció i ús d’informació a Internet i motivar-ho en l’aprenentatge dels continguts propis de l’assignatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC a través de prensa digital e impresa
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta la va dur a terme a l’aula d’ordinadors del centre (aula Medusa) un mestre i el seu alumnat d’educació primària, i es pretén que els i les alumnes analitzin i comparin dues versions diferenciades dels diaris: la impresa i la digital.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en la argumentación de la metodología de proyectos
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta mostra un exemple de com es poden fer servir les TIC en l’elaboració i el desenvolupament d’un projecte de treball educatiu. Recull el procés que es pot seguir a l’aula per posar en pràctica un projecte d’integració de les TIC, partint de l’organització del viatge de final de curs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para el aprendizaje y evaluación de competencias con e-portafolio
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica duta a terme dins de les aules en diferents nivells educatius i sobre àrees curriculars diverses. Aquesta experiència concreta presenta el portafolis, un arxivador que inclou tot el que fa l’alumne (apunts, notes de classe, treballs...), que poden ser elaborats de manera individual o grupalment. La seva presentació en format digital potencia la gestió de la informació i la comunicació, tal com es dona a conèixer en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en software libre para la creación de libros digitales
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica orientada a la creació de materials i recursos didàctics. En aquest cas, parlem de la creació d’un llibre virtual per part d’un grup de professors per treballar amb l’alumnat. Aquest programari educatiu permet desenvolupar en l’alumnat destreses importants relacionades amb l’adquisició, selecció i reelaboració d’informació, la comprensió lectora o competències en escriptura. En aquest llibre l’alumne pot generar contingut sobre temàtiques treballades a classe.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en creación y organización de recursos didácticos
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica orientada a la creació de materials i recursos didàctics. En aquest cas, parlem del procés seguit d’alfabetització digital i desenvolupament didàctic d’un professor de l’assignatura d’història. És interessant descriure aquest procés, ja que constitueix un exemple dels passos fets per aconseguir l’alfabetització digital dels alumnes de la seva aula, fer servir les TIC en la seva docència i la seva inclusió en el centre educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en un taller de cuentos
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica orientada a la creació de materials i recursos didàctics. En aquest cas parlem d’un taller de contes que va suposar una oportunitat d’utilitzar les tecnologies digitals amb una metodologia de projectes d’aprenentatge situat a la comunitat. Arto Lapurra (El lladre de blat de moro) i Txanton Peperri són fruit d’un treball de recerca desenvolupat per l’escola per recollir de la memòria i narratives de la gent gran de la seva comunitat contes populars per mirar de preservar-los de l’oblit i del temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC en conocimiento del medio natural
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica orientada a la creació de materials i recursos didàctics. En aquest cas, parlem d’un repositori de plantes de l’entorn d’un centre educatiu. Les noves tecnologies possibiliten tenir una gran quantitat d’informació en un espai reduït i accessible en qualsevol moment, i poder-ne fer tantes còpies com calgui. El material didàctic creat pel centre educatiu que s’esmenta en aquest capítol facilitarà als alumnes conèixer el seu entorn natural més immediat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para la comunicación con padres y madres
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas ens referim a la comunicació amb pares i mares a través de Jakinsaro, una iniciativa que neix dels mateixos pares i mares com a contribució als esforços del centre per normalitzar l’ús de les TIC en el procés d’educació dels seus fills. A través d’un blog, aquests pares estableixen un vincle entre l’escola i la vida fora de l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para establecer en los centros educativos relaciones con los entornos
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas ens referim a un model que explica el procés seguit per establir relacions amb els entorns més propers al centre educatiu: pares, institucions, biblioteques, grups i activitats de formació del professorat i altres centres de diferents països. Es descriu el procés metodològic per aconseguir un bon clima motivador i participatiu de l’alumnat, un treball col·laboratiu del professorat i establir relacions amb els entorns dels alumnes i del centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC a través de proyectos colaborativos intercentros
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas es desenvolupa un projecte col·laboratiu integrant les TIC entre diversos centres educatius, ja que mitjançant les noves tecnologies és possible repensar les pràctiques educatives i, d’aquesta manera, transformar la tasca docent. Es fa una reflexió entorn dels criteris organitzatius des dels quals es pot abordar en canvi, és a dir, les iniciatives de renovació d’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para el aprendizaje intercultural
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas es presenta l’experiència del programa E-truke (e-twinning), sobre aprenentatge intercultural. L’e-twinning (agermanaments escolars a través de les TIC) és una oportunitat dels centres d’aprendre els uns dels altres, de compartir punts de vista i de fer amics aprofitant les oportunitats que ofereixen les TIC per col·laborar i obtenir beneficis pedagògics, socials i culturals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC para el aprendezaje de los medios de comunicación a través de talleres
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas ens centrarem a descriure l’organització i estructura espacial i temporal del Departament de Mitjans de Comunicació i la interrelació amb altres tallers i departaments de l’organització del sistema Amara Berri. Així mateix, s’expliquen els materials i activitats que es fan servir i els criteris per a la seva selecció, el paper dels alumnes en els tallers i el del professor en la seva faceta organitzadora, orientadora, tècnica i pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buenas prácticas con TIC mediante el uso de redes sociales
Aquest capítol presenta un exemple de bona pràctica relacionada amb la comunicació i les relacions amb l’entorn. En aquest cas, presentem un espai web, Museu Viu. L’objectiu d’aquest projecte és compaginar l’ús de la tecnologia (en concret, la que està associada a la creació de xarxes socials) i les possibilitats que ofereix la implicació en xarxes i comunitats, així com promoure processos de participació social. Per tant, es tracta d’una pràctica amb TIC que reflexiona sobre la manera d’entendre el coneixement, de compartir-lo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.