Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza de la Historia
El capítol comença introduint el concepte font material, una de les eines útils en l’ensenyament de la història, i se centra en dos tipus concrets: els objectes i els documents escrits i iconogràfics. Seguidament s’exposen diverses idees sobre la didàctica de l’objecte, en què es considera l’objecte com a font de coneixement i punt de partida per al treball, així com les fonts escrites, un altre dels referents principals en la didàctica de la història. A continuació es proposen alguns exercicis pràctics utilitzant aquests dos recursos. El capítol acaba amb un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los retos arqueológicos, los monumentos y los museos como fuentes del pasado
El capítol se centra en el paper del patrimoni, un dels principals referents per a l’ensenyament d’història. S’exposen diverses idees sobre el treball amb les restes arqueològiques, una font amb un gran interès didàctic en què convergeixen elements de diferents disciplines, com ara la història de l’art o la geologia, i s’ofereixen algunes pautes per conèixer a fons els jaciments. Seguidament es tracta el tema dels monuments arquitectònics, mitjançant algunes idees bàsiques que permetran, entre altres coses, conèixer les formes de vida a través d’ells. Així mateix, es presenten els museus com a recursos didàctics, proposant pautes per visitar-los. El capítol acaba amb un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La historia oral y los documentos fotográficos y audiovisuales
El capítol comença tractant sobre la memòria humana, una font interessant per al treball de la història, fet que condueix a parlar sobre les entrevistes i les seves tècniques, i algunes normes per preparar-les i fer-les. Seguidament s’introdueix el tema de la fotografia i l’anàlisi dels documents gràfics, així com de diverses fonts audiovisuals com el cinema, els documentals i altres tipus d’imatges en moviment. A continuació es detallen unes quantes propostes d’exercicis pràctics per fer a l’aula, per acabar amb un apartat de referències bibliogràfiques, algunes activitats sobre el capítol i diverses fonts i recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Representación e interpretación del espacio. Cartografía
Al capítol es duu a terme una anàlisi sobre els principals elements que intervenen en el procés de representació i interpretació de l’espai. Així, s’exposen algunes idees rellevants sobre l’eix espacial, l’orientació, l’escala, els signes convencionals, la representació del relleu, les coordenades i els plànols i mapes. Finalment s’inclou un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Técnicas de recogida de información social. Encuestas y entrevistas
Al capítol es duu a terme una anàlisi sobre dues tècniques de recollida d’informació social que permeten l’obtenció de dades personals i directes: les enquestes i entrevistes. Es defineixen tots dos conceptes i es detallen les seves característiques principals i les tipologies existents en funció del propòsit que es vol assolir. Seguidament, s’exposen alguns usos didàctics que poden tenir aquestes dues tècniques, com ara l’anàlisi de la realitat social. Finalment s’inclou un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo incorporar el estudio de un acontecimiento, fenómeno o realidad social a la actividad de la clase
El capítol tracta algunes idees sobre la incorporació dels aniversaris i efemèrides a l’aula, com ara dos recursos didàctics més per fer més amena, propera i entenedora la disciplina històrica a l’alumnat. En la mateixa línia, es defineixen unes quantes idees referents a l’estudi i aprofitament de les notícies d’actualitat, útils per conèixer la història immediata i la realitat social que les envolta. Finalment, es presenta un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajo de campo. Investigar más allá del aula
Aquest capítol se centra en el treball fora de l’aula, entès com un complement fonamental en l’estudi de la història en el context de l’alumnat. Amb aquesta finalitat, s’exposen diverses idees sobre el treball de camp, com ara la definició dels objectes d’estudi o la preparació de les sortides, i també sobre el treball de camp en espais museïtzats. Així mateix, es presenten dues eines: els quaderns de camp i els quaderns d’activitats, per continuar amb unes quantes idees més sobre el treball amb restes arquitectòniques i arqueològiques. El capítol acaba amb un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La realización de un tema de «investigación» escolar histórico o social
El capítol aborda el concepte de la investigació escolar i el seu desenvolupament a l’aula, aportant algunes idees bàsiques sobre diversos elements, com ara l’elecció del tema objecte d’estudi, el disseny del projecte, la seva posada en pràctica o la seva defensa oral. Així mateix, es detallen algunes pautes per fer el seguiment tutorial de les investigacions, i també diversos criteris d’avaluació i eines que es poden considerar per a la seva valoració. El capítol continua amb un apartat de referències bibliogràfiques, unes quantes activitats sobre el tema i acaba amb un seguit de fonts i recursos per a l’ensenyament de la història i altres ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía recomendada para la enseñanza de la Historia y otras ciencias sociales
Al capítol es presenten un gran nombre de fonts bibliogràfiques que poden ser de gran utilitat per a l’ensenyament de diverses disciplines. Els recursos que s’exposen estan agrupats en referències, revistes de didàctica, història de les disciplines i bibliografia per a l’ensenyament de la geografia i història de l’art.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales digitales para la enséñanza de las Ciencias sociales
El capítol comença abordant les definicions i característiques principals d’alguns recursos útils per a l’ensenyament de les ciències socials, com ara els llibres de text digitals, els recursos multimèdia, els jocs, els videojocs i les webquestes o els espais d’escriptura cooperativa. Seguidament es detallen diversos portals i llocs web especialitzats en recursos didàctics de ciències socials, i se’n presenten altres de més especials com enciclopèdies, bases de dades geogràfiques o cartografia i hemeroteques. A més, s’exposen uns quants recursos per a la investigació en la didàctica de les ciències socials. El capítol acaba amb un apartat de referències bibliogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bases estadísticas y anuarios con iformación económica y social
Al capítol es presenten diverses bases de dades que permeten conèixer les estadístiques generals sobre Espanya i les seves comunitats autònomes, com ara l’INE (Institut Nacional d’Estadística) o l’IDESCAT (Institut d’Estadística de Catalunya), entre d’altres. Tot seguit es detalla una llista de bases de dades per sectors —economia i finances, immigració i emigració...— i una altra que fa referència a dades sobre Europa, Llatinoamèrica i a escala mundial.
El capítol acaba amb un apartat de referències bibliogràfiques i algunes activitats sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomendaciones, propuestasy formas de trabajo colaborativo
El capítol se centra en el període de pràctiques dels futurs docents de ciències socials i història concretant alguns aspectes bàsics sobre el pla docent, considerant que el professorat treballarà en el context de l’educació secundària obligatòria, batxillerat i cicles formatius. Es detallen unes quantes idees sobre l’organització general del pràcticum, la metodologia a seguir, l’avaluació i les funcions de cadascun dels agents que hi participen. Finalment, es presenta un apartat de referències bibliogràfiques i un altre de fonts i recursos.
Propostes pràctiques amb capítols que aborden activitats i propostes innovadores en el treball didàctic. Incorpora exemples i recursos útils en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Introdueix a l'alumnat de batxillerat en la simulació de l'activitat del científic social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Propostes pràctiques amb capítols que aborden activitats i propostes innovadores en el treball didàctic. Incorpora exemples i recursos útils en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Introdueix a l'alumnat de batxillerat en la simulació de l'activitat del científic social.