Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El marco didáctico de la música en la enseñanza secundaria
El currículum preveu diferents ensenyaments que els nens i les nenes han d’aprendre al llarg de la seva etapa escolar i l’educació musical és, sens dubte, un d’ells. En aquest capítol es configuren els aspectes generals del context de l’ensenyament musical a l’educació secundària. Després de tractar del que entenem per didàctica de la música i establir els seus atributs, es descriuen les variables clau que singularitzen aquesta etapa de l’educació obligatòria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Currículo y competencias
Centrant-nos específicament en l’ensenyament musical de l’educació secundària, en els apartats següents tractarem el currículum de l’àrea de música en relació amb els àmbits del seu desenvolupament que el vinculen a la praxi educativa a l’aula. En primer lloc analitzarem els objectius, continguts i criteris d’avaluació prescriptius i després continuarem amb les implicacions dels continguts de l’àrea en l’ensenyament i una proposta per a la programació de l’àrea i el disseny de seqüències didàctiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnos y profesores
Per entendre la didàctica, en aquest cas, de la música en educació secundària s’ha de tenir en compte la figura de dos rols clarament diferenciats: l’alumne i el professor. En aquest capítol coneixerem alguns dels trets psicofisiològics que es manifesten a l’adolescència, atenent la seva incidència en el procés educatiu, i la figura del docent d’acord amb la seva responsabilitat professional. Tot això a través del coneixement ampli i profund de tot el que gira al voltant del que anomenem ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El perfil de competencias para el docente de música en la educación secundaria: el docente afectivo-efectivo
Per ensenyar a ser competents als seus alumnes, els docents han de tenir determinades competències professionals necessàries perquè puguin adquirir i desenvolupar aquest tipus d’aprenentatge. Aquest capítol tracta de les competències professionals del docent de música de secundària des d’una visió global fins a arribar concretament a la proposta d’un perfil de competències directament relacionada amb la praxi didáctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendizaje musical significativo en el aula
L’aprenentatge significatiu comporta la transferència dels coneixements adquirits pels alumnes més enllà de l’aula, així com també l’adquisició i l’ús de les competències adequades al context en el qual es puguin trobar. En aquest capítol es proposa una perspectiva d’aprenentatge musical significatiu que intenta reflectir la seva potencialitat a l’aula, tenint en compte el context on es duu a terme el procés d’ensenyar i aprendre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Metodología didáctica
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las estrategias de enseñanza
En aquest capítol abordem les estratègies d’ensenyament a l’aula de música. Es descriuen i s’analitzen una sèrie de tècniques que, utilitzades amb prou oportunitat i habilitat, permeten concretar les accions que, des d’una idea global de mètode, uneixen l’última baula que connecta el que és ensenyar amb el que és aprendre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didácticas específicas y evaluación
En aquest capítol farem una incursió en les didàctiques específiques associades als blocs de contingut que organitzen el currículum base i, per acabar, esbossarem unes línies bàsiques del que entenem per avaluació vinculades al context educatiu en què ens movem.
El "saber" pedagògic teòric i el "saber fer" aplicat són dos tipus de coneixement imprescindible i inseparable que han de confluir i retroalimentar-se per aconseguir bones pràctiques i una educació musical de qualitat. L'aprenentatge per competències, la interpretació i la creativitat a l'aula, l'ús de les noves tecnologies i una experiència musical pràctica i vivenciada per tot l'alumnat són objectius que s'han de plasmar a la realitat de l'aula i transcendir-la. Una realitat que el docent ha de saber gestionar hàbilment amb els seus alumnes mitjançant un "afecte-efectiu", construint-se un perfil de competències professionals que donin resposta a les demandes singulars de l'ensenyament secundari-obligatori i de la tipologia del seu alumnat adolescent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El "saber" pedagògic teòric i el "saber fer" aplicat són dos tipus de coneixement imprescindible i inseparable que han de confluir i retroalimentar-se per aconseguir bones pràctiques i una educació musical de qualitat. L'aprenentatge per competències, la interpretació i la creativitat a l'aula, l'ús de les noves tecnologies i una experiència musical pràctica i vivenciada per tot l'alumnat són objectius que s'han de plasmar a la realitat de l'aula i transcendir-la. Una realitat que el docent ha de saber gestionar hàbilment amb els seus alumnes mitjançant un "afecte-efectiu", construint-se un perfil de competències professionals que donin resposta a les demandes singulars de l'ensenyament secundari-obligatori i de la tipologia del seu alumnat adolescent.