Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: Escuela inclusiva, un bien que nos incluye a todos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El modelo educativo que queremos
L’any 2006 es va posar en marxa un projecte de reconeixement i difusió de bones pràctiques inclusives, on es van dur a terme dues jornades de treball entre els participants perquè docents, directius, famílies i la resta de professionals de l’educació reflexionessin junts sobre com pot ser més inclusiva la nostra pràctica educativa; així com per identificar quines són les dificultats i amenaces amb les quals ens trobem per avançar i consolidar els processos d’inclusió, i reconèixer els factors d’oportunitat que cal aprofitar. Aquest capítol ofereix el resultat d’aquest espai de reflexió i de debat fruit d’un esforç col·lectiu a partir de l’experiència, en la qual es van abordar dos temes: els suports, a dins o a fora de l’aula ordinària?, i estratègies útils per aconseguir actituds favorables a la inclusió per part de docents i alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuelas inclusivas. Escuelas en movimiento
Aquest capítol recull l’anàlisi de diverses experiències procedents del projecte «Bones pràctiques inclusives», promogut per la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva amb la implicació d’un gran nombre d’entitats de Catalunya. Els casos que es recullen són exemples significatius de bones pràctiques d’inclusió educativa; al mateix temps també són reflex d’un procés que encara té una llarga trajectòria per davant. Les anàlisis fetes de totes les experiències que es presenten seran de gran utilitat per ajudar-nos a aturar-nos i a repensar els esquemes i les pràctiques que habitualment desenvolupem en el nostre propi context escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuela infantil inclusiva, una buena práctica educativa que reclama continuidad
En aquest capítol es recull un exemple de bones pràctiques d’inclusió educativa a partir de l’experiència de l’escola infantil La Casa dels Arbres, situada a l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Tot i que aquest centre té un projecte d’escolarització inclusiva i atén diversos nens i nenes amb necessitats educatives especials, ens centrarem a reflexionar sobre el procés d’escolarització del David. L’experiència recull el següent: justificació, breu descripció del centre (entorn, alumnat...), objectius, inici, desenvolupament i situació actual de l’experiència i, finalment, la seva valoració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La inclusión en el CEIP Folch i Torres de Esplugues de Llobregat: un modelo institucional
En aquest capítol es recull un exemple de bones pràctiques d’inclusió educativa a partir de l’experiència del CEIP Folch i Torres, a Esplugues de Llobregat (Barcelona). A les aules d’aquesta escola és freqüent trobar nens i nenes amb alguna discapacitat o que presenten barreres a l’aprenentatge i la participació. Amb la finalitat d’articular mesures per avançar en l’atenció a l’alumnat amb més dificultats dins del seu entorn ordinari, es va crear el departament d’atenció a la diversitat. L’experiència recull el següent: justificació i presentació del centre (entorn, alumnat...), objectius, desenvolupament i situació actual de l’experiència i, finalment, la seva valoració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Queremos hacer un tipi indio en el que quepamos nosotros
En aquest capítol es recull un exemple de bones pràctiques d’inclusió educativa a partir de l’experiència del CEIP Joan Maragall de Rubí (Barcelona). Durant els últims cursos aquest centre ha proposat i valorat diferents estratègies i organitzacions per millorar l’atenció a la diversitat, replantejant el paper tradicional de l’escola, i ha començat a treballar per projectes. El capítol presenta el cas d’un alumne, Yassin, i com el fet de formar part d’un projecte col·lectiu li va aportar, a més de molts aprenentatges, el sentiment de pertinença al grup i l’oportunitat de ser acceptat i de sentir-se valuós per als seus companys. L’experiència recull el següent: justificació i presentació del centre (context, activitats d’aprenentatge, recursos...), descripció del projecte de treball i, finalment, valoració de l’experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las unidades de apoyo a la educación especial en la ESO: el caso del IES Ribera Baixa del Prat de Llobregat
En aquest capítol es recull un exemple de bones pràctiques d’inclusió educativa a partir de l’experiència de l’IES Ribera Baixa, al Prat de Llobregat (Barcelona). El perfil de l’alumnat atès a la unitat de suport a l’educació especial (USEE en català) d’aquest centre, implantada el 2004, és de nois i noies amb NEE que presenten trastorns de personalitat i conducta, tenen dictamen d’escolarització, presenten dificultats cognitives afegides i necessiten un acompanyament socialitzador. L’experiència recull el següent: justificació, breu descripció del centre (entorn, alumnat...), inici, desenvolupament i situació actual de l’experiència i, finalment, la seva valoració i perspectives de futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiencia, una realidad: la inclusión en secundaria
En aquest capítol es recull un exemple de bones pràctiques d’inclusió educativa a partir de l’experiència del Col·legi Inmaculada Concepció, situat a Gavà (Barcelona), iniciada el curs 2006-2007, donada la necessitat d’oferir una resposta educativa a quatre alumnes de la zona amb diferents NEE. El centre, amb experiència en tractament de la diversitat a primària, va crear el recurs de la USEE (unitat de suport a l’educació especial) a secundària com a mitjà per oferir una resposta educativa més adequada. Entre aquests quatre alumnes hi ha l’alumne objecte de la intervenció, amb un diagnòstic d’autisme i retard mental sever. L’experiència recull el següent: justificació, breu descripció del centre (entorn, alumnat...), objectiu, inici, desenvolupament i situació actual de l’experiència i, finalment, la seva valoració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epílogo: Iguales pero diferentes, diferentes pero iguales
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Listado de las experiencias recibidas para el proyecto
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía comentada
Tot i les mancances que encara ens cal resoldre, la inclusió escolar de l'alumnat amb necessitats educatives especials per raó de discapacitat comença a ser ja un procés carregat d'experiència. Aquest llibre tracta sobre com fer més inclusiva la pràctica educativa i també sobre com identificar quines són les dificultats i les amenaces que l'assetgen. Inclou, doncs, una sèrie de reflexions, conclusions i propostes i un recull de bones pràctiques educatives que han estat prèviament contrastades a partir de l'experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tot i les mancances que encara ens cal resoldre, la inclusió escolar de l'alumnat amb necessitats educatives especials per raó de discapacitat comença a ser ja un procés carregat d'experiència. Aquest llibre tracta sobre com fer més inclusiva la pràctica educativa i també sobre com identificar quines són les dificultats i les amenaces que l'assetgen. Inclou, doncs, una sèrie de reflexions, conclusions i propostes i un recull de bones pràctiques educatives que han estat prèviament contrastades a partir de l'experiència.