Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Moltes gràcies, Paco
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El rol de l'alumnat
Us oferim un recull de les respostes publicades al fòrum de la nostra web, arran de la lectura de l’article de Juli Palou sobre el rol de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber de lletra i fer bona lletra
En aquest article d'opinió, Montserrat Fons reflexiona sobre la pràctica del traç de les grafies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La pega és que han après a fer d’alumnes!
En aquest article d'opinió, Juli Palou reflexiona sobre el rol de l'alumnat al llarg del seu recorregut als centres educatius i la necessitat de canviar les estratègies educatives i les actituds vers l'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Josep Maria Esteve, director de l'Institut Escola Jacint Verdaguer, de Sant Sadurní d'Anoia. Quan tot es constel·la a favor
És un home apassionat. Qui l’ha sentit, no podrà negar-ho: parla de pedagogia com qui parla de les aventures d’un pirata als mars del Carib. Avui, lidera un projecte que acull infants de 3 anys fins a 16.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què pesa més, un planeta o un meteorit?
Les preguntes sobre els planetes obren un espai de recerca que anirà derivant cap a la necessitat de construir figures planes i amb volum, d’entendre què és el diàmetre i la circumferència --la rodona perfecta!--, de manipular nombres de deu xifres, de descobrir la necessitat d’establir patrons de mesura per aconseguir representacions ajustades a la realitat, de saber què significa dir que una cosa pesa una tona, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Volem construir un Molí de Dalt per poder-hi jugar amb els Playmobil»
Aquest article descriu un projecte col·lectiu d’aula amb una intenció clara i manifesta des del primer moment. És un procés de treball compartit i de creació de sabers a partir de la construcció d’un edifici emblemàtic del nostre poble.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’espai natural, una trama de relacions
Un grup d’alumnes de primària entre els cursos de quart i cinquè crea un espai preservat en una parcel·la del pati que desperta el desig d’explorar aquest petit món i, alhora, de tenir-ne cura. A l’article, s’hi expliquen tres vivències de la mesura, en les quals l’acció matemàtica s’arrela en un marc comunicatiu, bastit sobre una trama de pràctiques culturals significatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Disquisicions divulgatives
Fa uns quants mesos, uns compromisos em van portar fins a Barcelona. A primera hora del matí, havia de ser en un extrem de la ciutat. A darrera hora de la tarda, m’esperaven just a l’altra punta. Acostumat com estic a fer excursions de tota mena, ho vaig preparar com si es tractés d’una autèntica expedició: mapes, aigua, telèfon per a alguna emergència, llibreta de camp, etc. També vaig planificar la ruta: seguiria un trajecte des de la zona del Fòrum fins al barri de Sants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una proposta per millorar l’ortografia espanyola a través de la programació neurolingüística (PNL)
Aquest article recull les evidències obtingudes i l’anàlisi posterior en l’aplicació del mètode de programació neurolingüística (PNL) per a l’ensenyament de l’ortografia espanyola mitjançant la memòria visual. L’activitat va ser duta a terme en dues aules de tercer d’educació primària. S’hi presenta la metodologia utilitzada i els resultats obtinguts, per acabar amb una proposta de millora del mètode PNL.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com podem enfocar la intervenció pedagògica durant les visites culturals?
Actualment, les visites culturals promogudes pels centres docents són una activitat molt habitual. Tanmateix, els indrets on és present la riquesa patrimonial es troben davant el repte d’aconseguir que les tasques educatives que proposen siguin significatives per a l’alumnat i també que hi hagi un encaix entre les necessitats curriculars de les institucions pedagògiques i els continguts que aquells els poden oferir. En el present article, us presentem com s’ha enfocat aquest repte en el cas de les visites que es realitzen a la basílica de la Sagrada Família.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
John Abbott: «Els infants han nascut per aprendre, no per ser ensenyats»
Quin és el sentit de l’escola al segle XXI? Per reflexionar sobre aquesta qüestió, John Abbott recula fins a l’origen d’aquesta institució, al segle xviii, per adonar-se que, quan va aparèixer, va començar el declivi d’una etapa fonamental en l’educació dels nois i noies: la de fer d’aprenents. Segons ell, la reflexió actual sobre l’aprenentatge i les possibilitats de la tecnologia haurien de portar a replantejar-se l’escola. Però els obstacles socials i polítics que hi ha no són insignificants. Convidat pel Consell Escolar de Catalunya, ens rep al despatx del president de la institució després d’uns quants dies intensos de xerrades i reunions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La teva opinió compta, el teu aprenentatge també
En aquest article, hi podreu trobar diferents accions educatives realitzades a nivell d’aula, que, entreteixides, ajuden a fomentar un aprenentatge personalitzat per a l’alumnat. Activitats que promouen un espai formatiu on l’estudiant ha de decidir sobre aspectes clau que l’ajudaran a dibuixar la seva trajectòria personal d’adquisició de coneixements.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De mirar a observar
L’escola pública Aqua Alba, de Gualba (Vallès Oriental), és un centre arrelat al medi natural i social, amb un interès especial per transmetre i potenciar les realitats culturals, històriques, geogràfiques i lingüístiques de l’entorn del país.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ritme a les aules
Actualment, les intencions pedagògiques de l’educació artística, en general, i de l’educació musical, en particular, prioritzen la percepció i l’expressió de diversos aspectes de la realitat exterior i del món interior a través de la comunicació mitjançant els propis llenguatges i els llenguatges del món. Ja no es tracta únicament de saber, sinó també de desenvolupar les capacitats que permetin percebre, expressar i comunicar a través del llenguatge sonor.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les tauletes digitals a l’aula
Quan es parla de tecnologia i educació, de vegades, es posen en dubte les possibilitats que aquella ofereix per millorar la pràctica docent. Però l’important no és la tecnologia en si, sinó el canvi pedagògic que pot provocar segons la introducció que se’n faci a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un programa de ràdio a la biblioteca de l´escola
La biblioteca escolar té capacitat per generar oportunitats d’aprenentatge que combinin el foment de la lectura i la tecnologia i que, a més a més, potenciïn la imaginació i la creativitat de l’alumnat a través dels mitjans de comunicació. Aquest és el cas del programa de ràdio Amb gust de llibres, de la Biblioteva del col·legi Sant Andreu, situat a Badalona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La biblioteca escolar és cosa de tothom
L’escola es va proposar remodelar la biblioteca, que havia quedat en desús des de feia temps. S’havia potenciat tenir obres de consulta i de lectura a classe, la qual cosa havia propiciat que, en aquell espai que un petit cartell anunciava com a biblioteca, jaguessin arraconats llibres antics, llibres vells, alguns amb història de més de seixanta anys i uns altres de recents que ningú feia servir. Més que una biblioteca, semblava un museu. Amb la proposta que presentem, li vam donar una nova utilitat implicant-hi tota la comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Posem-nos a escriure notes!
La proposta didàctica que presentem mostra un tipus de treball coordinat i col·lectiu de centre. La combinació d’un plantejament seriós de la formació i l’acurada coordinació pedagògica són dos ingredients per tal de poder aconseguir una línia d’actuació coherent i progressiva. En aquest cas, ens centrarem en el tractament de diverses tipologies textuals, concretament, treballant la nota.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Posem-nos a escriure notes!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Som docents saludables?
Cuidem-nos, equip interdisciplinari de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb el projecte compartit de desenvolupar competències i estratègies operatives que permetin millorar la salut i el benestar en l’àmbit de la docència, ens acompanyarà al llarg dels propers números en aquesta secció de la revista.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. Webs
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Espectacles-cultura: El poder de la màgia
Tots els que avui som aquí hem passat per l’etapa de la infància, i molt probablement la recordem com un temps ple de màgia, on la fantasia era el nostre aliment principal. Ens hem il·lusionat i hem cregut en els Reis d’Orient, en el tió i en els angelets, entre molts d’altres personatges que vivien a casa nostra o que, de tant en tant, la visitaven.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’article proposa fer una mirada crítica sobre l’aprenentatge de la mesura a les aules en base a tres aspectes: la consideració de les propietats que es pretenen mesurar, com a condició prèvia a la quantificació; la necessitat de partir de les idees i de les maneres de fer dels infants, i la visibilitat que, a l’aula, han de tenir els contextos de la realitat, on la mesura adquireix una rellevància social i cultural sovint complexa, com la vida.