Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Algunes nocions essencials de sociolingüística per a docents de primària i secundària
Aquest article s’adreça als docents de primària i secundària i vol presentar, de manera sintètica, alguns dels conceptes principals de la sociolingüística per facilitar-ne l’ús, tant en la docència com en la pràctica educativa. L’article s’estructura en quatre apartats. Al primer, s’hi presenten unes quantes nocions relacionades amb la diversitat lingüística individual, com ara llengua inicial o bilingüisme individual. Al segon, s’hi aborden algunes nocions relacionades amb l’anàlisi de les llengües en contacte i s’hi discuteixen nocions com ara manlleu, calc i alternança de codi. El tercer apartat està dedicat a la diversitat lingüística social i a la manera com s’estructuren els usos lingüístics en societat. Finalment, el darrer apartat revisa algunes nocions essencials de la gestió del multilingüisme, especialment en el món educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les llengües de l'alumnat al sistema educatiu català als inicis del segle XXI
Durant l’últim decenni, les aules del sistema educatiu de Catalunya han experimentat una transformació demogràfica important, la qual cosa ha comportat fortes conseqüències per a l’educació lingüística. L’article descriu aquests canvis i dóna dades sobre el coneixement lingüístic de català i de castellà de l’alumnat, les seves actituds i els seus usos lingüístics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les vivències sociolingúístiques i el multilingüisme dels joves d'origen xinès a Catalunya
En el present estudi s’investiga la realitat sociolingüística que experimenten a Catalunya els joves d’ensenyament secundari d’origen xinès arribats a casa nostra durant l’adolescència. L’estudi revela la complexitat de les vivències sociolingüístiques d'un grup de joves i el multilingüisme present en les seves pràctiques lingüístiques quotidianes. L’article acaba amb reflexions i propostes pedagògiques a partir de les vivències d’aquests joves.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reflexió sociolingüística a les aules de primària i secundària
En aquest article es proposen una sèrie d’activitats per fer a les aules de primària i secundària, adreçades a promoure el coneixement i la reflexió al voltant de les llengües, la diversitat lingüística de l’entorn dels alumnes, els usos lingüístics i les actituds. La diversitat es pot observar en el propi àmbit escolar o el de la localitat i es pot treballar a partir de l’onomàstica o els mots manllevats. Els usos es poden tractar, segons l’edat dels alumnes, dins de la família, la comunitat o els mitjans de comunicació. A més, també és possible reflexionar sobre l’ús de diverses modalitats lingüístiques o la percepció de la vitalitat. Quant a les actituds, l’objectiu és trencar prejudicis per afavorir el respecte a altres llengües i l’adhesió a la pròpia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La participació de l'alumnat de segon d'ESO en la confecció del projecte lingüístic de centre
L’article presenta una experiència de treball col·laboratiu amb alumnes de segon d’ESO per dur a terme un estudi sociolingüístic que pot formar part del disseny del projecte lingüístic de centre (PLC). A partir de la contextualització del paper del PLC i de la importància de la dimensió plurilingüe i intercultural del currículum actual de secundària, mostrem les dades d’un estudi realitzat amb alumnes de l’institut Damià Campeny de Mataró, que va permetre conèixer la realitat sociolingüística de l’alumnat i del centre (llengües dels alumnes, dels seus progenitors i germans, llengües d’identificació, etc.). L’experiència pot servir d’exemple per a unes altres institucions interessades a involucrar l’alumnat en projectes que integrin la sociolingüística en àrees curriculars de secundària i que vulguin incorporar la recerca feta pels alumnes al PLC.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sociolingüística i argumentació al cicle superior de primària
Aquest article presenta l’anàlisi d’una seqüència didàctica experimentada a l’aula amb escolars de sisè de primària. L’activitat es va dur a terme amb dos objectius principals. El primer era fer que l’alumnat reflexionés sobre aspectes sociolingüístics relacionats amb la seva quotidianitat, i el segon, ensenyar a elaborar arguments al voltant de les situacions sociolingüístiques. Proposem aquesta seqüència com a exemple del tipus d’activitats didàctiques que es poden realitzar a primària (també a secundària obligatòria i batxillerat o, fins i tot, a la universitat), per tal d’integrar continguts de sociolingüística als continguts curriculars, ja sigui dins de la dimensió comunicativa, de la plurilingüe i intercultural (primària i secundària) o dins dels continguts d’altres assignatures.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La premsa (digital) a classe
Seguint un eix històric, revisem les perspectives més rellevants amb què s’ha aprofitat la premsa escrita per aprendre llengua en els darrers trenta anys. Recollim les possibilitats didàctiques d’explotació del material periodístic en paper, per reflexionar després sobre la funció, els avantatges i els reptes que planteja avui l’arribada d’Internet a l’aula (i de la premsa i els mitjans de comunicació digitals). Després de defensar la necessitat d’ensenyar a navegar, llegir, interpretar i participar en la xarxa (i en la premsa) de manera crítica i ètica, exposem el marc teòric que pot fomentar una ciutadania educada: la competència mediàtica i l’alfabetització en informació o ALFIN.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiència d'ensenyament de coneixements gramaticals a cicle inicial
El curs 2007-2008, el Departament d'Ensenyament va promoure l'endegament del nou Projecte d'actualització de la metodologia d'immersió lingüística, amb la finalitat principal de facilitar als centres educatius els recursos formatius necessaris per abordar amb èxit el tractament de les llengües en el context actual. L'acció formativa es complementava amb unes sessions de modelització en què formadores del Departament exemplificaven com es podia portar a terme a les aules les estratègies i els continguts treballats a la formació. En aquest marc, el present article es proposa analitzar una de les sessions de modelització sobre l'ensenyament de coneixements gramaticals al cicle inicial. Una anàlisi que permet posar de relleu algunes qüestions que cal revisar i optimitzar en aquestes sessions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poesia catalana contemporània, territori i educació
En els darrers anys, han augmentat les rutes literàries arreu del territori català. Generalment, han estat patrocinades per institucions o fundacions d’escriptors amb la finalitat de donar a conèixer el territori des dels ulls d’aquells que n’han parlat. Tanmateix, a part dels autors consagrats, són molts els poetes o narradors actuals que parteixen de referents topogràfics per reflexionar sobre l’evolució i els canvis produïts en el paisatge. En aquest article, hi presentem les característiques d’un corpus poètic contemporani d’aquest tipus, els temes més habituals i les possibilitats didàctiques de coneixement cultural sobre el territori per a alumnat de secundària que això planteja.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenyes. Web
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
RESSENYA. Entramado: Métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.