Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Eduquem en llibertat
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A les escoles, les persones adultes de les famílies són còmplices o instruments?
Per acompanyar els infants, la col·laboració amb les seves mares i els seus pares és imprescindible. Però, com donem forma a aquesta cooperació?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avaluem les necessitats de l’alumnat… Avaluem les necessitats de l’aula?
L’avaluació psicopedagògica serveix per valorar les necessitats educatives especials de l’escolar, determinar-ne el nivell de competència i proposar-hi ajuts i suports. Dirigeix el focus en els dèficits i en el que necessiten els infants per ajustar-se a la seva aula, però…, hi ha cap informe que avaluï les necessitats educatives que presenta la classe?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sergi del Moral: "Al betacamp no hi ha els rols d’expert-aprenent, i això xoca”
Fill de mestres, tot i haver realitzat la llicenciatura de Matemàtiques, a Sergi del Moral sempre li havia interessat la docència, però potser per aquella idea de provar primer la investigació va cursar dos anys de doctorat abans de veure que el seu camí era un altre. Parlem d’educació i de transformació, i és inevitable que sorgeixi el projecte que té entre mans des de fa quatre anys: el betacamp, una trobada de «persones que comparteixen l’entusiasme per l’educació», que s’estructura segons els interessos dels participants i en la qual són ells els qui proposen de què va l’esdeveniment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un manifest en blanc per al museu i l’escola
Les comunitats d’aprenentatge en museus, com ara Musaraña, ens ajuden a donar sentit de nou a les paraules art i educació. Una proposta de treball col·laboratiu i experimental entre educadors i educadores d’escoles i de museus que cerquen un fi comú: la normalització de l’ús de l’art com un mitjà de transformació personal, educativa i social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’escola i el museu fem un bon tàndem!
Aquest article relata l’experiència de col·laboració entre l’escola Miquel Bleach, de Barcelona, i el Museu Nacional d’Art de Catalunya dins del programa «Escoles tàndem». Presenta el context, els àmbits d’intervenció i els processos que han portat a transformar l’escola, que ara té un projecte artístic singular, i que han facilitat que el Museu Nacional reflexionés sobre les seves pràctiques de mediació i sobre els recursos que pot oferir a la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projecte Ets un artista… i exposes al MAMT
El projecte Ets un artista… i exposes al MAMT constitueix un pas més en el reconeixement del Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona com a espai obert per a la descoberta i la participació, on les escoles poden incrementar el seu potencial educatiu a partir de la creació artística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació inclusiva o barbàrie
L'educació inclusiva està garantida a l’ordenament jurídic espanyol des de l’any 2008, que estableix que totes les persones tenen dret a accedir al sistema general d’educació sense discriminació. D’acord amb aquesta realitat, cal revisar les concepcions epistemològiques i les normes bàsiques del nostre sistema educatiu, com també el model actual d’atenció a la diversitat per lluitar contra totes les situacions de segregació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construint arguments
En aquest article s’hi presenta l’experiència duta a terme en una classe de tercer de primària, en la qual, a través de la realització de debats a l’aula, es posen en joc el treball en equip, la confrontació d’idees i la recerca d’arguments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Caos + refugiats = Mare Mortum
L’escola Miquel Martí i Pol, de Lliçà d’Amunt, participa, des del curs 2013-2014, en el projecte Art i escola que promou el Centre d’Art Contemporani de Vic (ACVic). L’objectiu d’aquesta iniciativa és fomentar i donar valor a l’art dins de les escoles tot relacionant la pedagogia amb les arts contemporànies. Enguany, l’ACVic proposava el caos com a fil conductor. Nosaltres hem associat aquest concepte amb un tema d’actualitat: els refugiats de Síria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Vols participar en un espectacle?»
«Vols participar en un espectacle?» Aquesta és la invitació del Projecte PALCO, amb la intenció que l’art, en les múltiples manifestacions que presenta --ball, música, teatre i arts visuals-- sigui accessible per a tothom. Des de l’any 2014, quan va començar les seves activitats, aquest projecte ha reunit educadores i educadors per treballar diversos llenguatges artístics amb infants, joves, adults i persones grans que es troben en situació de vulnerabilitat social i que viuen en barris perifèrics de la ciutat de São Paulo (Brasil). El present article mostra algunes directrius, construccions i desafiaments del PALCO i ens convida a reflexionar sobre com aquest projecte pot impactar en la vida de milers de persones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formació en avaluació: l'experiència d´una zona educativa
Des del curs 2011-2012, a la zona educativa de Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat (Barcelona), s’hi du a terme un procés col·laboratiu de formació amb la participació de la majoria dels centres públics que en formen part. Tot i que, al llarg d’aquest temps, s’hi han anat tractant diversos àmbits i competències, l’eix vertebrador sempre ha estat l’avaluació, ja que es va valorar que canviar-la comportava modificar-ho tot. L’objectiu d’aquest article és compartir el procés de formació que s’ha anat seguint al llarg d’aquests set anys.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Models de rúbriques per treballar l’educació en valors socials i cívics
Des del curs 2011-2012, a la zona educativa de Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat (Barcelona), s’hi du a terme un procés col·laboratiu de formació amb la participació de la majoria dels centres públics que en formen part. Tot i que, al llarg d’aquest temps, s’hi han anat tractant diversos àmbits i competències, l’eix vertebrador sempre ha estat l’avaluació, ja que es va valorar que canviar-la comportava modificar-ho tot. L’objectiu d’aquest article és compartir el procés de formació que s’ha anat seguint al llarg d’aquests set anys.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per un amic donaria la vida
A la classe de mitjans grans (de 4 a 10 anys) de l’escola de Rellinars els infants han parlat sobre l’amistat. Han contestat les preguntes següents a casa: què és per a tu un amic?; quina diferència hi ha entre un conegut, un company i un amic?; quines característiques ha de tenir un bon amic?; quan podem dir que dues persones són amigues?; què estaríeu disposats a fer per amistat? Les respostes són variades, però tenen alguns aspectes en comú.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una activitat sobre el llenguatge i les tècniques audiovisuals
El cinema i el món audiovisual tenen la gran virtut que són molt motivadores. Presentem una proposta a tall d’exemple al voltant del so i el cinema en què nens i nenes són part activa del procés: creen, produeixen i treballen en equip per aconseguir l’objectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competència digital mitjançant la participació en projectes eTwinning
eTwinning és la comunitat de centres escolars europeus que disposa d’una plataforma digital pròpia, Twinspace, que ofereix als docents per comunicar-se, formar-se, col·laborar i desenvolupar projectes, el protagonista dels quals és l’alumnat de diferents països.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La biblioteca, escenari d’un crim
S’ha produït un assassinat a la Hamilton Grange Library (New York Public Library) i es requereixen els serveis de la Policia Científica Literària. Qui en són la víctima i l’assassí? I el mòbil? Què ens n’expliquen els testimonis? Un drac, una princesa, un cavaller, reis i vilatans, tots implicats en un cas que té com a rerefons la llegenda de Sant Jordi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'autoritat docent
És l’autoritat docent quelcom important per a la convivència i la dinamització de l’aprenentatge en una escola incloent i progressista? Indubtablement, sí. Parlem d’una autoritat que respon a un lideratge reconegut pel grup, que no es pot aconseguir quan és imposada. Segons el nostre parer, desenvolupar-la és la combinació d’algunes variables.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’aprenentatge servei, una experiència de compromís de l’alumnat amb el seu entorn
Avui dia, l’educació no es pot cenyir a cultivar únicament el talent individual. La humanitat ha invertit molts esforços i diners en la formació de molts éssers humans que, malgrat que gaudeixin d’un grau elevat d’èxit social i intel·lectual, no tenen cura del que els envolta ni de les altres persones, ni tan sols tenen cura veritablement d’ells mateixos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Millorem en l’escriptura amb l’aprenentatge cooperatiu
La unitat didàctica que presentem pretén utilitzar les estratègies de l’aprenentatge cooperatiu per fer un treball de l’expressió escrita més significatiu per a l’alumnat. Parteix de l’anàlisi dels propis textos perquè, a través d’un procés de treball compartit, es millorin els aprenentatges i es fomenti una actitud d’ajut i de suport als altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Millorem en l’escriptura amb l’aprenentatge cooperatiu
La unitat didàctica que presentem pretén utilitzar les estratègies de l’aprenentatge cooperatiu per fer un treball de l’expressió escrita més significatiu per a l’alumnat. Parteix de l’anàlisi dels propis textos perquè, a través d’un procés de treball compartit, es millorin els aprenentatges i es fomenti una actitud d’ajut i de suport als altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensaments negatius. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen. Volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. El racó digital
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’article situa el lector en el complex camí seguit per l’educació en una institució com el museu, que històricament ha prioritzat la conservació del patrimoni. També relata com ha anat evolucionant la relació entre escola i museu des de començaments del segle xx fins a l’actualitat, descrivint el procés d’apropament de totes dues institucions al llarg del temps fins arribar al moment actual.