Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La personalització de l´aprenentatge escolar, una exigència de la nova ecologia de l´aprenentatge
L’article introdueix la visió de la personalització de l’aprenentatge escolar, que constitueix el teló de fons del dossier, situant-la en la tradició de les pedagogies centrades en l’aprenent i destacant, al mateix temps, el salt qualitatiu que introdueix en aquesta tradició. La personalització de l’aprenentatge escolar es presenta com una exigència derivada de la necessitat d’adequar l’educació formal i acadèmica a les característiques de la nova ecologia de l’aprenentatge. Aquesta adequació va molt més enllà d’un canvi en les estratègies pedagògiques, didàctiques o curriculars i requereix la posada en marxa d’actuacions a diferents nivells i àmbits de l’organització, com també el funcionament del sistema educatiu i la participació d’actors diferents. L’article es tanca amb la presentació a grans trets de l’organització del dossier i dels continguts que hi ha.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contextos d´activitat, experiències d´aprenentatge i trajectòries personals
Les experiències d’adquisició de coneixements que viuen els infants i els joves quan participen en múltiples contextos d’activitat configuren trajectòries úniques i personals d’aprenentatge per a cada individu. Posar l’accent de l’acció educativa sobre aquestes trajectòries és un dels desafiaments principals als quals s’enfronten les institucions d’educació formal per ajudar l’alumnat a donar sentit als aprenentatges escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La finalitat de l'educació escolar avui: formar aprenents competents
A la societat de la informació, l’escola ha d’orientar els esforços a formar alumnes competents que siguin capaços de continuar aprenent al llarg de la seva vida. A continuació analitzarem què implica desenvolupar la competència d’aprendre a aprendre, destacant-ne la funcionalitat, la mobilització que comporta de diversos coneixements i processos, el paper que hi realitza la reflexió i la necessitat de generalitzar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avenços, desafiaments i riscos en el camí de la personalització
Els avenços en la manera d’entendre l’aprenentatge faciliten que molts centres ja realitzin experiències de personalització. Per donar suport a aquest enfocament, les administracions educatives han de flexibilitzar la normativa i donar més autonomia a les escoles. El gran repte és fer compatible personalització i equitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´organització de l´acció educativa a partir dels plans personals d´aprenentatge
A l’institut Cardener l’alumnat és el protagonista de l’acció educativa. Per aquest motiu, se li ofereix l’oportunitat de prendre decisions sobre les activitats d’aprenentatge que vol realitzar al llarg de la seva trajectòria al centre. Això no obstant, aquestes decisions les prenen amb l’ajut i la guia de la persona que tutoritza, que promou la reflexió a partir d’un document en el qual es detallen els objectius d’aprenentatge personals de cada estudiant: el pla de treball.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Teixint xarxes d´aprenentatge amb la comunitat
Per què cal utilitzar recursos comunitaris d’aprenentatge? És molt difícil parlar d’adquisició de coneixements amb sentit sense connectar els interessos, les vivències i les experiències que té l’alumnat dintre de l’entorn escolar amb les que estan generades fora de les seves parets. En aquesta pràctica educativa es mostra com s’ha establert una xarxa de col·laboració amb diferents entitats i institucions de la comarca, la qual cosa permet portar els processos d’aprenentatge més enllà del centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les trajectòries d’aprenentatge en els projectes d’indagació com a focus de l’acció educativa
Aprendre i ensenyar és, per damunt de tot, una qüestió de relacions, que ens porta a prestar atenció a la manera com es possibiliten les trobades en les quals es comparteixen subjectivitats i sabers. Aquest enfocament el connectem amb la nostra experiència relacionada amb la fonamentació, la pràctica i la reflexió sobre el paper dels projectes d’indagació que afavoreixen processos d’aprenentatge amb sentit: la construcció de narratives a partir de les experiències de vida, l’acollida de la diversitat dels sentits de ser que trobem a l’aula i la consideració de la vida a l’aula com a espai d’integració d’experiències i sabers.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les metodologies d´indagació i la personalització de l´aprenentatge escolar
L’institut Quatre Cantons presenta una proposta de projectes que es vertebren al voltant d’una metodologia d’indagació i que incorporen la col·laboració d’entitats externes. Aquestes entitats formulen a l’alumnat un encàrrec que gira al voltant d’una situació o d’un problema real relacionat amb l’activitat de persones del seu barri o de la seva comunitat vinculades al món de la cultura, la comunicació, la creació o la investigació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La passió per la lectura i la construcció d´itineraris de lectura
En el present article s’hi descriu el projecte de lectura de l’escola Francesco Tonucci. Aquest projecte organitza i connecta un variat ventall d’activitats que permeten incidir en la construcció d’itineraris de lectura personalitzada, on l’alumnat pren les decisions de manera autònoma a partir dels interessos i de les motivacions que té.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dispositius mòbils i personalització de l´aprenentatge
La Manresada és una gimcana en què participen diversos centres i mitjançant la qual l’alumnat explora i coneix la seva ciutat de referència utilitzant dispositius mòbils. Al voltant de la gimcana, a l’institut Cal Gravat s’implementen una sèrie d’activitats anteriors i posteriors que cerquen explorar els aprenentatges que s’hi promouen més enllà de la Manresada i, sobretot, que l’alumnat doti de sentit personal aquest aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projecte Sense murs
Les aules del projecte "Sense murs" es van crear l’any 2015 i actualment impliquen l’alumnat i el professorat de primer, segon, tercer i quart d’educació primària del col·legi Montserrat (FUHEM) de Madrid. L’aposta per derribar els murs físics que separaven les tres aules d’un mateix nivell educatiu ha portat aparellada la caiguda d’altres "murs" (organitzatius, metodològics, de participació), la qual cosa ha facilitat la realització d’aprenentatges amb sentit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprenentatge servei i personalització a l´IES Miguel Catalán
Des de fa cinc anys, l’IES Miguel Catalán ofereix diversos programes d’aprenentatge servei que combinen la realització d’una tasca solidària que atén una necessitat social amb els aprenentatges que tenen lloc a l’aula en les diferents matèries. Aquestes experiències converteixen els estudiants en protagonistes d’actuacions transformadores del seu entorn i faciliten que atribueixin sentit als seus aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De pati a jardí, l'espai com a tercer docent
Mercès a l’esforç de tota la comunitat educativa del col·legi Lourdes FUHEM, hem transformat el pati de l’escola infantil construint-hi un jardí d’acord amb el desenvolupament i les necessitats de la infància. Un espai ric en possibilitats que permet que l’alumnat decideixi i controli els seus processos d’aprenentatge a través de la pròpia experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les activitats quotidianes i la personalització de l´aprenentatge en l´educació infantil
La personalització de les activitats de la vida quotidiana a l’escola esdevé imprescindible per garantir el benestar de les criatures. La clau fonamental perquè tingui lloc l’aprenentatge és cobrir les necessitats infantils bàsiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Personalitzar l´aprenentatge requereix pensar sobre els entorns de formació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tallers de creació DIYLab: cap a la personalització de l´aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com es pot treballar amb els interessos de l´alumnat: ajudant a construir noves fites
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La necessària revisió del model de currículum vigent
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Personalitzar l´avaluació en el marc d´un currículum competencial
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Transformació educativa: actualitzar per poder innovar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els actors comunitaris davant la personalització de l´aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´ecosistema educatiu local com un espai de personalització de l´aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les TIC, eines per a la personalització de l´aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formació del professorat per personalitzar l´aprenentatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per saber-ne més...
Presentem una selecció de recursos relacionats, de manera directa o indirecta, amb la personalització de l’aprenentatge escolar i que complementen i amplien la mirada oferta pels articles d’aquest monogràfic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Processos d´aprenentatge generadors de sentit i estratègies de personalització
A partir d’una visió de la personalització de l’aprenentatge entesa com un conjunt d’estratègies educatives orientades a promoure i a reforçar el sentit que l’alumnat atribueix als aprenentatges escolars, el present treball explora tres aspectes d’aquesta temàtica. En primer lloc, s’hi assenyalen les característiques dels processos d’aprenentatge que solen desembocar en la realització d’aprenentatges amb un elevat sentit i valor personal per a l’alumnat. En segon lloc, s’hi esmenten algunes estratègies pedagògiques, curriculars, organitzatives i de funcionament susceptibles d’engegar processos d’aprenentatge amb les característiques indicades. Per acabar, s’hi formulen algunes consideracions sobre els avenços realitzats en la personalització de l’aprenentatge escolar, s’hi subratllen alguns obstacles que dificulten la generalització d’aquests avenços i s’hi suggereixen algunes actuacions urgents per afrontar-los.