Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Indagar sobre gramàtica a les aules
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar gramàtica: quan el perquè articula el què i el com
El rol de l’ensenyament gramatical a l’educació lingüística és objecte d’un debat permanent. Dos dels focus principals d’atenció han estat 'què' i 'com' cal ensenyar (el contingut i els procediments). Un focus menys explorat ha estat la raó darrera de l’ensenyament gramatical: el 'perquè'. La manca de debat sobre aquest aspecte ha portat a una certa simplificació, segons la qual ensenyar gramàtica té per objectiu millorar els usos lingüístics. Tanmateix, proposem explorar més a fons el 'perquè' de l’ensenyament gramatical lligant-lo amb l’activitat reflexiva. L’ensenyament gramatical tindria, doncs, per objectiu ampliar els recursos de l’aprenent per reflexionar sobre la llengua. Sense aquests recursos, determinats usos (e. g.: els escrits formals) no són possibles. Situar el 'què' i el 'com' en relació amb un aspecte d’ordre superior, el 'perquè', ens pot ajudar a donar forma a una gramàtica pedagògica centrada en els processos reflexius de l’aprenent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ens inventem una llengua!
L’article presenta una seqüència per treballar la reflexió gramatical en un projecte d’investigació i creació. D’entrada, s’hi justifica la necessitat de generar situacions d’aula que potenciïn l’ensenyament d’una gramàtica més pedagògica. A continuació, s’hi presenta la webquesta que proposa la creació d’una llengua artificial. Al llarg del text, s’hi descriu el procés de treball, el rol dels alumnes i del docent i les activitats, així com l’avaluació del procés i del producte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Adjectius, al jardí!
La present seqüència didàctica intenta generar la reflexió metalingüística en l’alumnat de quart d’ESO a partir de l’estudi de l’adjectiu com a categoria gramatical i de l’oració subordinada adjectiva com a estructura bàsica en la descripció. Així mateix, pretén que la reflexió assolida tingui un correlat en la redacció escrita que es generi. S’integra en un projecte interdisciplinari i té com a objectiu final elaborar una fitxa botànica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Blogs i Twitter al servei de la reflexió gramatical
Els blogs i el Twitter són eines molt interessants en l’ensenyament de la llengua, en general, i molt útils per promoure la indagació sobre la gramàtica, en particular. Aquest article parteix de la convicció que la reflexió lingüística ha d’estar estretament connectada amb la producció textual. L’autor considera també que el professorat de llengua ha de promoure explícitament la producció de textos escrits amb correcció, rigor i claredat. I amb un estil pla.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure és participar en una societat alfabetitzada
Plantegem una revisió de les bases de l’ensenyament de l’escriptura a l’educació obligatòria en dues parts. En aquest primer article, s’hi desenvolupa la idea que escriure és participar en la comunicació verbal humana en una societat alfabetitzada i que les activitats d’escriptura s’entrellacen de manera inseparable amb les de lectura i amb la comunicació oral. Partint de l’escola com a espai on es llegeix i s’escriu, i on es poden crear entorns rics de comunicació, l’article se centra en tres idees clau: 1) crear un entorn que integri l’escriptura en les activitats habituals a l’escola, diversificar les situacions d’escriptura; 2) parlar per escriure; 3) llegir per escriure, escriure per llegir: «escriure com a diàleg entre textos».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure i aprendre a escriure, dues activitats que s'entrecreuen
Plantegem una revisió de les bases de l’ensenyament de l’escriptura a l’educació obligatòria en dues parts. En aquest segon article, s’hi aborda de quina manera l’escola pot ajudar l’alumnat a avançar en el camí del domini dels gèneres escrits.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar gramàtica a partir de la literatura medieval
En aquest article, hi presentem una experiència d’educació lingüística i literària realitzada en el marc d’un projecte d’ensenyament de la literatura medieval a batxillerat. Concretament, es tracta de treballar l’anàlisi de les funcions comunicatives de les oracions coordinades a través de l’explicació de tòpics, temes i personatges literaris vinculats a l’èpica medieval, al romancer i a les coples de Jorge Manrique. La proposta es basa en tres aspectes clau per incidir conjuntament en la llengua i la literatura: l’ensenyament per projectes, el relat digital i la sintaxi des dels punts de vista discursiu i cognitiu. Hi mostrem exemples d’algunes produccions de textos (tant escrits com digitals) realitzades per l’alumnat, com també algunes conclusions sobre el projecte, que ens serveixen per reflexionar sobre les fortaleses i els inconvenients d’un treball escolar d’aquesta mena, a més de les vies de millora per al futur desenvolupament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els alumnes, part activa dela revisió d'un text
Als alumnes, se’ls fa estrany i difícil revisar els seus textos per diversos motius: la manca d’hàbit, la poca distància establerta amb el propi escrit o la certesa que tenen en pensar que n’hi ha prou de fer una pluja d’idees o un esborrany inicial. En canvi, sí que són més capaços de detectar errors als escrits dels companys. Si el docent té l’oportunitat d’observar la manera com els nois i noies corregeixen aquests textos (què en corregeixen o què en deixen de banda), disposa d’una informació privilegiada per poder-hi intervenir didàcticament. Al present article, hi mostrem els resultats d’una anàlisi sobre la correcció entre iguals en el marc d’un treball de final de màster (Casanovas, 2015).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El vídeo per treballar la competència oral
En aquest article, hi presentem una experiència didàctica real desenvolupada en el marc de l’assignatura Dplnková conversacní cvicení I (‘Exercicis Complementaris de Conversa I’), de la Universitat Masaryk de Brno, a la República Txeca. Hi il·lustrem com, davant de les dificultats de trobar contextos reals que facilitin l’ús de la llengua catalana fora de l’aula, la creació de vídeos curts en què l’alumnat representi situacions comunicatives quotidianes es pot convertir en un bon aliat per a la pràctica i la millora de les competències comunicatives orals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Textos narratius i gamificació
En el present article, s’hi justifica la importància de l’ensenyament dels textos narratius a les aules de llengua castellana i literatura, amb l’objectiu de fomentar l’adquisició de la competència comunicativa dels estudiants. Amb aquesta finalitat, es proposa una unitat didàctica adreçada a un curs de primer d’educació secundària obligatòria (ESO), els principis pedagògics de la qual es fonamentin en una metodologia ludificada i estiguin en consonància amb un enfocament didàctic comunicatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La dona no té ningú que li escrigui
La invisibilitat femenina als currículums, a les programacions didàctiques i als llibres de text continua sent una realitat que actualment les lleis educatives no acaben de resoldre. No en va, vivim en una societat dominada per un sistema patriarcal arrelat a la nostra cultura durant segles que propaga estereotips sexistes i desigualtats de gènere que afecten tots els àmbits socials. En aquest article, s’hi presenta una proposta de programació didàctica per al quart curs de l’educació secundària obligatòria que té en compte, juntament amb les indicacions del currículum oficial i el seu enfocament comunicatiu, la voluntat de fomentar una visibilitat més gran de les dones escriptores en la literatura espanyola contemporània.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Paraules, diàlegs i històries
A continuació, presentem una activitat de motivació i activació d’expectatives prèvia a la lectura d’una novel·la i una altra de comprensió d’un curtmetratge. Totes dues són aplicables a qualsevol obra literària o relat audiovisual. Així mateix, oferim també una tasca d’avaluació d’una entrevista.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: ¡Por fin, la lonja!
En aquesta activitat, s’hi valora el material didàctic digital '¡Por fin, la lonja!', projecte de treball que s’acaba amb l’elaboració d’unes normes de convivència per utilitzar una llotja. Està adreçat a l’alumnat de tercer i quart d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Five Card Flickr Stories
A partir d’un lloc web molt simple que disposa de combinacions aleatòries de cinc imatges, es pretén desenvolupar tècniques d’escriptura de narracions breus.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Com triomfar amb les TIC en la promoció lectora
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.