Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica
Aquest capítol pretén plantejar un marc de referència per a l’avaluació psicopedagògica i fer una proposta de procediments i estratègies. Es fonamenta en el treball compartit dels autors en processos de reflexió i sistematització sobre les pràctiques en l’àmbit de l’avaluació. Un cop descrit el concepte i la finalitat de l’avaluació psicopedagògica, es mostra el procediment normatiu per a l’avaluació psicopedagògica com a instrument per prendre decisions i millorar la resposta educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La demanda de evaluación psicopedagógica
L’assessorament psicopedagògic als centres es basa, en bona part, a respondre a les demandes. Un docent, un equip educatiu, un director, etc., formulen una demanda, que genera un procés en què l’assessor o l’assessora tindran un paper rellevant. En aquest capítol s’aborda l’enunciació i l’escolta de la demanda d’avaluació psicopedagògica i les condicions necessàries per poder fer l’anàlisi de la demanda des de diferents enfocaments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Técnicas e instrumentos de evaluación psicopedagógica
L’avaluació psicopedagògica requereix un procés previ d’obtenció de dades i informació sobre el que pretenem conèixer i millorar. Es tracta d’un procés ampli que hauria d’incloure diverses aportacions professionals. En aquest capítol s’aborden les tècniques i els instruments psicopedagògics com a elements que ens han d’ajudar a arribar a una reflexió organitzada sobre el que passa i sobre el que cal fer. Al final del capítol es mostren apèndixs amb exemples per a l’observació d’estils d’aprenentatge, del treball a l’aula i dels rols dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La entrevista con los padres, los maestros y los alumnos
En aquest capítol s’analitzen les bases conceptuals i el marc teòric de referència per contextualitzar l’entrevista amb els pares, els mestres i els alumnes. Per fer-ho s’analitza la posició de l’assessor psicopedagògic, l’estructura de l’entrevista i algunes estratègies que convé fer servir. Al final del capítol es mostren les aportacions més interessants que el psicopedagog pot fer a través de l’entrevista.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluación psicopedagógica del alumnado y trabajo en red
En aquest capítol es parla de l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat des de diferents contextos, com ara l’entorn familiar, l’escola i altres contextos socials. A partir d’aquesta anàlisi, es detallen els elements per al diagnòstic i l’avaluació psicopedagògica per a la construcció d’una visió compartida entre professionals del que passa a un alumne i la valoració de la problemàtica a fi d’aportar una comprensió més gran sobre la realitat. A més a més, s’analitza la importància sobre la col·laboració entre professionals, els seus contextos i les fronteres existents entre professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluaciones psicopedagógicas bajo demanda administrativa. Elaboración de dictámenes e informes
En aquest capítol es tracta un tipus concret d’avaluació psicopedagògica que desenvolupen fonamentalment els professionals dels equips d’assessorament i orientació pedagògica (EAP) en compliment de les funcions que tenen encomanades com a equips multiprofessionals que depenen de l’Administració educativa a Catalunya. Per tant, l’anàlisi i les propostes que es formulen aquí s’emmarquen dins de la intervenció psicopedagògica des dels serveis públics i en el context educatiu i normatiu de Catalunya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con un entorno socialmente desfavorecido
Aquest capítol es basa en la reflexió efectuada per les treballadores socials dels equips d’assessorament psicopedagògic i parla específicament de l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socials o culturals desafavorides. Al final del capítol es mostra un protocol de recollida d’informació dels aspectes i indicadors familiars, sanitaris, econòmics, culturals, socials i educatius de l’alumnat que permeten diagnosticar una situació social o cultural desafavorida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado que tiene dificultades de comunicación y lenguaje
En aquest capítol es pretén fer una lectura del tema de la comunicació, del llenguatge i del desenvolupament de la comunicació des del context escolar. És a dir, des d’un context que acull l’alumne en un període clau del seu creixement com a persona i, per tant, necessita aprendre a parlar i comunicar-se, al mateix temps que necessita parlar i comunicar-se per aprendre. Així mateix, s’aborda el desenvolupament comunicatiu en el context escolar i s’exposen pautes i criteris per a l’avaluació de les funcions comunicatives. Es conclou el capítol amb estratègies pròpies per a la intervenció psicopedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado extranjero de nueva incorporación al sistema educativo
En aquest capítol s’analitza el procés d’intervenció i avaluació psicopedagògica de l’alumnat estranger de nova incorporació al sistema educatiu. Es reflexiona sobre les dificultats en la pràctica de l’exercici professional del psicopedagog, i es relaciona amb la intervenció psicopedagògica i l’atenció a la diversitat cultural en l’entorn escolar. Igualment, es mostren instruments d’avaluació, així com pautes i proves d’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con pérdida auditiva escolarizado en modalidad oral
La proposta per a l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb pèrdua auditiva que es presenta en aquest capítol és fruit de l’experiència de més de dotze anys de col·laboració amb els membres de dos serveis educatius: els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica i els centres de recursos educatius per a deficients auditius. En aquest sentit, es tracten els diferents tipus de pèrdua auditiva i els diversos factors que influeixen en el desenvolupament cognitiu, personal i social de l’alumnat amb pèrdues auditives i la seva incidència. Així mateix, es mostra el paper dels serveis específics i l’avaluació psicopedagògica per a la millora i el rendiment de les capacitats perceptives pel que fa a l’audició.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con déficit visual
L’alumnat amb deficiència visual o cec és, juntament amb el que té pèrdua auditiva, el col·lectiu amb necessitats educatives especials derivades d’una pèrdua sensorial. En aquest capítol es fa una aproximació al sentit de la visió i les patologies més comunes, així com l’evolució i aprenentatge del procés perceptiu de la visió. De la mateixa manera, s’analitza la incidència del dèficit visual i de la ceguesa en àrees curriculars i de desenvolupament per a l’avaluació psicopedagògica posterior de les necessitats de l’alumnat amb dèficit visual mitjançant instruments d’observació específics. Al final del capítol es mostra un petit glossari amb paraules tècniques que sovint apareixen en informes oftalmològics i que són clarament significatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con discapacidad motora
En aquest capítol es parla de l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb discapacitat motriu a partir del desenvolupament d’una proposta per a l’acció psicopedagògica basada en les oportunitats i l’atenció a la diversitat. Específicament, es fa èmfasi en els aspectes més propis de l’alumnat amb discapacitat motriu que està escolaritzat en un centre ordinari, a partir d’idees i propostes educatives que permetran donar la resposta més adequada a les necessitats de l’alumne.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con problemas y trastornos emocionales y conductuales
Els nens i els adolescents experimenten al llarg de la seva existència diversos problemes i fets estressants i, invariablement, les seves vides es veuen afectades directament o indirectament per aquests esdeveniments. En aquest capítol es tracta l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat amb problemes i trastorns emocionals i conductuals a partir de la detecció de diversos signes d’alarma i criteris diagnòstics i avaluatius de diferents trastorns emocionals, d’ansietat i de comportament proposats per diversos autors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación psicopedagógica del alumnado con dificultades en el aprendizaje de la lengua escrita
Entre el conjunt de competències o capacitats que poden ser objecte d’avaluació psicopedagògica en el marc escolar, les relacionades amb la llengua escrita posseeixen una rellevància especial i constitueixen una de les intervencions més freqüents entre els professionals dedicats a aquesta funció. En aquest capítol s’analitzen els processos d’avaluació d’alumnes amb dificultats específiques en lectura i escriptura, fent referència als que presenten unes dificultats o un retard que no són atribuïbles a altres causes. A partir d’aquests processos, s’analitzen els resultats i es mostren les possibles hipòtesis interpretatives que portaran al diagnòstic i a les implicacions educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación de las matemáticas
En aquest capítol es parla de l’avaluació de les matemàtiques des de la perspectiva dels diferents problemes aritmètics, en els quals l’alumnat ha de trobar les respostes a la pregunta que formulem en un enunciat lingüístic. Al final del capítol es mostren diferents exemples per avaluar el nivell de coneixements que un alumne o una alumna té de les matemàtiques a partir de proves a l’educació infantil i el cicle inicial de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aproximación a la evaluación de la superdotación y los talentos
En aquest capítol es fa una aproximació a l’avaluació de la superdotació i els talents, establint els marcs de coneixement que permeten guiar tant l’avaluació com la intervenció en els casos d’altes capacitats. Es comença el capítol fent referència a alguns aspectes conceptuals vinculats amb la intel·ligència i les seves manifestacions excepcionals. Es conclou oferint un recompte de les principals directrius d’actuació que deriven de l’avaluació d’altes capacitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación del alumnado con retraso mental
En aquest capítol s’aborda l’avaluació de l’alumnat amb retard mental a partir d’una breu descripció del que s’entén per avaluació i els principals àmbits que cobreix. A continuació s’exposa el nou concepte de retard mental i la seva marcada influència en les pràctiques actuals sobre l’avaluació. El capítol finalitza amb una delimitació d’una manera concreta i ordenada de tots els passos que cal seguir en l’avaluació i els processos, procediments i instruments que es poden fer servir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relación de siglas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sobre les autores
El llibre ofereix al professional una gamma de situacions específiques d'avaluació suficientment àmplia, per deixar constància dels canvis conceptuals, dels instruments psicopedagògics i de la metodologia contrastada per la pràctica i la reflexió dels professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El llibre ofereix al professional una gamma de situacions específiques d'avaluació suficientment àmplia, per deixar constància dels canvis conceptuals, dels instruments psicopedagògics i de la metodologia contrastada per la pràctica i la reflexió dels professionals.