Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
En aquesta presentació es debat sobre la possibilitat de determinar si una pràctica educativa és més o menys adequada en funció de la definició actual dels elements que conformen la qualitat educativa, la qual manté coherència amb les finalitats educatives, la garantia de pràctiques adequades i els resultats d’aprenentatge. Així mateix, es resumeixen les 8 idees clau més importants sobre la qualitat de la pràctica educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La calidad de la práctica educativa está determinada por las finalidades del aprendizaje y el conocimiento científico sobre cómo aprendemos
En aquest capítol s’aborda el concepte de qualitat educativa a partir de dos referents comuns, un dels quals és propi de cada comunitat educativa i l’altre és més universal, de la comunitat científica. Aquests referents permeten a cada institució educativa elaborar els seus indicadors de qualitat per determinar els processos educatius més adequats i millorar-los contínuament. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La calidad de la práctica educativa obedece a una estrecha relación entre las mochilas docentes y la capacidad institucional para gestionarlas y compa
Els docents tenim una motxilla que conté unes finalitats educatives concretes que volem aconseguir en el nostre alumnat, unes idees més o menys implícites sobre com aprenen les persones, així com una sèrie d’eines didàctiques que hem anat construint de manera personal, a partir de la nostra pròpia experiència. En aquest capítol analitzarem el repte que cal superar per a la implementació d’estratègies institucionals que permetin millorar el que fem a les aules, per gestionar-les i compartir-les. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un sistema de calidad con sentido educativo es aquel donde la organización y la docencia están al servicio del aprendizaje
Un sistema de qualitat amb sentit educatiu és aquell en què l’organització i la docència estan al servei de l’aprenentatge. En aquest capítol veurem com s’ha implantat la qualitat en el sector educatiu i formatiu, a diferència d’altres sectors professionals, i quins han estat els errors conceptuals resistents al canvi en la implantació de la qualitat educativa. Així mateix, s’aborda la manera com qualsevol sistema de qualitat educativa hauria de fer un recorregut des de l’aula fins a l’organització, garantint els processos educatius com ja es garanteixen els processos organitzatius. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La calidad en el aula supone analizar la práctica educativa
En aquest capítol s’aborden els criteris i indicadors necessaris per determinar si el que treballem a les aules correspon amb el que pretenem aconseguir en l’alumnat, per verificar fins a quin punt la metodologia (el com ensenyar) és compartida i rigorosa, per conèixer si allò que avaluem i com ho avaluem correspon amb els objectius educatius i, finalment, per determinar si adeqüem l’organització i les competències docents en funció de la metodologia pertinent per complir amb els objectius que ens proposem. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cada institución debe estabelcer una práctica docente alineada con sus finalidades de aprendizaje
En aquest capítol es tracten quins són els procediments, les metodologies i els passos per mesurar els processos educatius i per determinar les pràctiques educatives adequades que afavoreixin els processos d’ensenyament i aprenentatge. Igualment, s’aborda el procés d’elaboració d’un pla estratpegic pedagògic com a document rector. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La reflexión compartida y la mejora continua de lo que pasa en las aulas tienen un beneficio directo en la práctica educativa
En aquest capítol es reflexiona sobre els beneficis que s’experimenten en una pràctica educativa basada en un procés sistemàtic de reflexió compartida i de millora institucional dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Així mateix, es descriuen els tres pilars de la nova cultura professional docent: la fonamentació pedagògica, el treball col·laboratiu i la millora contínua a l’aula. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La mejora continua de los procesos de enseñanza y aprendizaje le otorga sentido a los sistemas de gestión de la calidad
Els sistemes de gestió de la qualitat són útils en el sector educatiu i formatiu quan el seu enfocament és des de l’aula cap a l’organització, prioritzant els processos d’ensenyament i aprenentatge. En aquest capítol es reflexiona sobre aquests elements i s’analitza, també, la fonamentació pedagògica dels plans de formació docent, les acreditacions de programes, les avaluacions i les enquestes de satisfacció. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Impulsar la calidad de la práctica educativa supone un desafío en cuanto al liderazgo pedagógico, el tiempo de dedicación y la cultura institucional
En aquest capítol s’analitzen diversos reptes per impulsar la qualitat de la pràctica educativa a partir de l’anàlisi de diferents paràmetres, com ara el lideratge pedagògic, el temps de dedicació, el desenvolupament d’una cultura docent més professional i la participació de la comunitat, així com la influència negativa del context. El capítol acaba amb diferents elements que n’exemplifiquen la pràctica i també conté una breu bibliografia relacionada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A modo de epílogo
En aquest epíleg es reflexiona sobre la professió educativa i la seva complexitat creixent en les nostres societats, igual com passa en els requeriments de l’aprenentatge. S’apunten, també, algunes investigacions que posen èmfasi en canvis importants en la manera d’aprendre que tindran lloc al segle xxi.
Una ajuda excellent per entendre els actuals sistemes de qualitat i d'excellència aplicats a l'educació, així com els dispostius utilitzats per institucions i organismes per verificar els resultats de l'aprenentatge i la valoració dels centres escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una ajuda excellent per entendre els actuals sistemes de qualitat i d'excellència aplicats a l'educació, així com els dispostius utilitzats per institucions i organismes per verificar els resultats de l'aprenentatge i la valoració dels centres escolars.