Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per un procés de transformació basat en la fonamentació i les evidències
La transformació de la pràctica docent i del sistema educatiu només és possible a partir de la fonamentació que ens aporten les diferents evidències científiques. Malgrat la manca d’un marc teòric unitari, el nombre de recerques permeten establir uns criteris prou estables i contrastats per conduir el procés de canvi i de millora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per una educació basada en evidències
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’aprenentatge escolar: una perspectiva psicoeducativa
Al present article s’hi mostren cinc idees bàsiques sobre l’aprenentatge escolar basades en l’evidència aportada per la investigació psicoeducativa: s’aprèn mitjançant la participació assistida en situacions d’activitat conjunta; s’aprèn millor cooperant amb altres persones; aprendre demana comprendre i donar sentit al que s’aprèn; les activitats autèntiques ofereixen un context poderós per aprendre, i cal aprendre a continuar aprenent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències: aportacions des de la neurociència i la psicologia cognitiva
El coneixement procedent dels estudis en el camp de la neurociència i de la psicologia cognitiva és de summa rellevància atès que es tracta de disciplines l’objecte d’estudi de les quals és conèixer les bases neurobiològiques del comportament i els processos cognitius des de diferents nivells d’estudi. En aquest article es descriuen cinc factors que tenen incidència en els processos d’aprenentatge i memòria, fent referència a les principals evidències científiques que poden sustentar algunes pràctiques d’aula i metodologies que s’utilitzen en el camp educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la investigació en educació matemàtica a la pràctica escolar
Assumint que per transformar l’educació matemàtica a les escoles, en el sentit de millorar-la, és imprescindible una relació de reciprocitat entre la investigació i la pràctica, a la primera part d’aquest article es presenta el model bidireccional «universitat-escola», que descriu vuit fases per a una relació de reciprocitat que permeti fonamentar la pràctica docent en evidències que provenen de la investigació en educació matemàtica. A la segona part s’aprofundeix en cinc d’aquestes evidències pel seu important paper en el desenvolupament de la competència matemàtica: 1) la incorporació sistemàtica dels processos matemàtics; 2) el disseny d’itineraris d’ensenyament de les matemàtiques, des d’allò concret fins a allò abstracte; 3) la planificació i gestió de l’ensenyament a partir d’un model d’alfabetització matemàtica; i 5) la reflexió sobre la pròpia pràctica com a eina per promoure el desenvolupament professional del professorat de matemàtiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències per millorar la competència en comunicació lingüística
Presentem cinc evidències d’investigacions sobre processos d’ensenyament-aprenentatge de llengües en situacions naturals d’aula: cal ajudar l’alumnat a formar la seva pròpia veu d’autor; donar-li temps i suport perquè planifiqui les situacions d’escriptura; perquè interpreti textos (literaris i no literaris); perquè aprengui a parlar en públic i a exposar o defensar les seves idees, i perquè reflexioni sobre la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències per millorar de l’ensenyament de les ciències
Al present article s’hi ofereix una selecció d’idees clau, compartides per la didàctica de les ciències, que aporten resultats de la investigació pedagògica en què es basen possibles implicacions per ensenyar aquesta matèria. La intenció és que aquestes idees s’integrin en un coneixement més ampli que utilitzi l’ensenyant per prendre decisions sobre la seva pràctica educadora.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències en el desenvolupament de les competències de l’àmbit artístic
Potenciar les competències artístiques a l’aula és una bona oportunitat perquè alumnat i docents estableixin connexions entre el que pensen i el que senten per nodrir el coneixement en el sentit ampli de la paraula. Coneixement entès com el camí per construir la pròpia identitat i la relació d’un mateix amb els contextos. En el present treball s’hi presenten cinc evidències que resulten fonamentals per activar l’aprenentatge en les arts i a través de les arts des d’una pedagogia competencial.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències des d’una educació física orientada al desenvolupament d’ambients actius i alfabetitzats físicament
El context educatiu és un entorn ideal per generar ecosistemes saludables, actius i cultes. Aquest article busca exposar i discutir cinc idees essencials perquè un centre educatiu estableixi una sendera per construir, amb el seu context pròxim, un ambient saludable a través d’una participació autònoma i satisfactòria dels estudiants en les situacions socials de referència que l’entorn proper proporciona, per fomentar subjectes actius i físicament alfabetitzats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre a conviure i a habitar el món
Les evidències següents, referides a l’adquisició de les competències socials i ciutadanes, s’han basat en la combinació de recerques psicopedagògiques i aportacions filosòfiques, dos vessants necessaris per orientar el treball formatiu en aquest àmbit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències: des de la didàctica de les competències transversals
Continuar aprenent al llarg de la vida és un requeriment que la societat actual reclama a la seva ciutadania. L’escola, com a context d’aprenentatge privilegiat, ha d’orientar els seus esforços a formar alumnes permanents, que sàpiguen mobilitzar els coneixements, les habilitats, les actituds i els valors necessaris per fer front a les demandes, canviants i complexes, que trobaran al llarg de la seva vida. A continuació analitzarem aquesta competència, que ha rebut diferents noms --per l’autonomia, d’autoaprenentatge, estratègic o d’aprendre a aprendre--, destacant-ne aquelles evidències que considerem més cabdals en referència al seu ensenyament-aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’educació basada en evidències des de la perspectiva de la didàctica general
En aquest article presentem una aproximació al concepte d’educació basada en evidències, assenyalant-ne les diferents fonts que cal tenir en compte per prendre decisions fonamentades en la pràctica educativa. També hi exposem alguns treballs de revisió sistemàtica que apropen el coneixement generat per la recerca als docents. Finalment, hi seleccionem algunes pràctiques basades en evidències que exerceixen un impacte positiu en els processos d’ensenyament i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències: des de l’organització escolar
La immensa majoria dels processos de millora en educació escolar són conseqüència de dispositius didàctics pertinents que, necessàriament, inclouen les decisions organitzatives, tant a l’aula com institucionals, que els fan possibles. Les evidències que presentem sobre la necessitat de considerar aquesta «dimensió organitzativa» constitueixen algunes raons i exemples per aprofundir en la nostra convicció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiències sobre la competència matemàtica
En aquest article presentem un seguit d’experiències que tracten sobre la didàctica de les matemàtiques, i més concretament sobre tres de les consignes presentades a l’article d’Àngel Alsina publicat en aquest mateix dossier: la primera consigna relaciona els continguts amb els processos matemàtics, la segona fa referència a la realització d’activitats manipulatives en contextos reals i la tercera correspon a l’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre a aprendre. Una experiència pràctica i transversal
En aquest article es presenta una proposta que fonamenta el desenvolupament de la competència d’aprendre a aprendre sobre quatre eixos i es descriuen algunes experiències concretes que han ajudat a assolir la competència d’aprendre a aprendre segons aquests eixos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cap a la millora metodològica i organitzativa en una escola pública d’alta complexitat
Aquest article explica l’experiència educativa de millora metodològica i organitzativa que es porta a terme molt satisfactòriament a l’escola pública d’alta complexitat Lluís Millet, de Santa Coloma de Gramenet (Barcelona), des del curs 2014-2015 i actualment ja arrelada al centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com poden les ciències de l’aprenentatge contribuir a dissenyar els entorns d’aprenentatge del segle XXI?
L’any 2010 el Centre per a la Investigació i la Innovació Educativa de l’OCDE va sintetitzar els resultats d’una cerca extensiva sobre diversos aspectes i aplicacions de l’aprenentatge. Aquest projecte va explorar la naturalesa de l’aprenentatge a través de les perspectives de cognició, emoció i biologia, i va proporcionar una anàlisi de les implicacions de diferents aplicacions en ambients d’aprenentatge. De la síntesi d’aquesta investigació sorgeixen els sets «principis» transversals per guiar el desenvolupament d’ambients d’aprenentatge per al segle xxi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Innovació basada en ocurrències o en evidències?
La majoria de les decisions sobre millora i innovació es fan en base a proves de resultats d’aprenentatge. Això no obstant, aquestes proves no proporcionen dades sobre les causes que ofereixen aquests resultats. Una manera de procedir amb més fonament és analitzar la pràctica educativa de manera consistent, sistemàtica i col·lectiva mitjançant un autodiagnòstic, a fi d’obtenir dades sobre la pràctica i la seva correlació amb l’aprenentatge que es pretén assolir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La rúbrica de canvi. Escola Nova 21
Al present article s’hi mostra una eina educativa orientada al canvi. Va néixer de la necessitat que en tenien els centres educatius del moviment Escola Nova 21 impulsat i liderat per la fundació Jaume Bofill i Unesco.cat, amb el suport d’institucions i universitats públiques i privades d’interès social. L’objectiu és assolir un compromís mitjançant un procés de millora constant a través d’una innovació reflexiva de les pràctiques educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estàndards i acreditacions qualificades per exercir la docència
La societat en què vivim canvia a un ritme vertiginós, fet que exigeix que les escoles i la formació inicial i permanent del professorat es posin al dia constantment per no quedar-ne desconnectats. En aquest article s’hi presenta un model d’acreditació docent per treballar a les escoles d’Anglaterra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En educació les evidències no són universals
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El que és evident, el que és científic i el que és convenient
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Amb evidències: sense neuroedumites ni adaptació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
No tot s´hi val en educació
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències per enriquir les converses docents
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències versus ocurrències
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Descobrir assoliments, obrir camins, bastir ponts
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.