Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Grans reptes educatius
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensant la inclusió
En l’últim decenni, la inclusió és el debat. Un terme que s’ha colat a les nostres vides com una crosseta postmoderna que impregna tots els moviments socials, culturals, literaris o filosòfics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dolors Ferrer i Lupe Arasa, coordinadores del Projecte Apel·les: «Volem aportar el nostre bagatge per motivar, ajudar i transmetre valors»
Van arribar a la jubilació fa uns quants anys, però no han deixat mai de sentir-se mestres. Per això, la Dolors Ferrer i la Lupe Arasa continuen entrant a les aules de moltes escoles de Catalunya per ser un suport per als tutors i convertir-se en un altre referent per als alumnes. Ho fan com a mestres voluntàries del Projecte Apel·les, que pretén acompanyar nens i nenes en les primeres fases del procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, i, a poc a poc, fer-los descobrir el plaer de llegir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació emocional i emocionant
Repte, obligació o aventura fascinant és per a l’escola d’aquest segle educar el seu alumnat de manera integral (cognitiva, emocional i motriu). Aquesta necessitat ens ha portat a trobar-nos amb múltiples propostes pel que fa a l’aspecte emocional. Aquí es planteja una proposta integral que afecta tant tots els implicats en els sistemes com tots els seus elements. Aclarir conceptes buscant criteris que ens ajudin a ubicar «cada cosa al seu lloc». Fer propostes que facilitin la vida del professorat i la qualitat de l’educació als nostres sistemes; diferenciant processos d’educació emocional de processos i maneres de fer l’escola (emocionant), sempre des del respecte, el vincle sa i el creixement en salut de la nostra infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Direcció i gestió del centre des d’un enfocament emocional
Liderar un projecte educatiu transformador requereix una figura o un equip directiu que sigui capaç d’enfocar tota la comunitat educativa cap a un mateix objectiu, motivar i ajudar. Liderar un equip que pugui habitar fora de la seva zona de confort. M’he envoltat de persones que admiro i que m’ajuden a millorar. Quan evoluciono jo, evoluciona tot el meu equip.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestió emocional en la relació amb les famílies
Segons el diccionari, família, en la seva primera accepció, és un conjunt de persones que conviuen i tenen un projecte de vida en comú. Com a escola, com a docents, a vegades oblidem que la família és el més important en la vida d’un infant, i que vincular emocionalment significa mirar en la mateixa direcció i treballar per aquest projecte de vida en comú que és, entre altres coses, la infància. Aquest article no és més que un recopilatori d’anys de formació i estudis, viscuts des de l’experiència, i que espero que serveixin, tant els encerts com els errors, per canviar la mirada i posar les famílies com el que són, tan importants com la pròpia infància.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Planificant serendipitats!
El centre educatiu és un sistema en què es produeixen multitud de relacions i en què una gran quantitat de persones comparteixen una gran quantitat de temps. La dinàmica i les sinergies que s’estableixin són resultat de l’estratègia emocional i de gestió d’equips que es lidera des dels equips directius. Canviar-ne el rumb és possible i és la proposta que fem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiències emocionants d´escola
Aquesta és la nostra idea d’escola. En la qual creiem, en la qual treballem i a la qual trobem raó de ser dins del context social que viu la infància de Meaño. Les emocions, l’element emocionant, la significativitat i la possibilitat de vivenciar al dia a dia intentem que vagi de bracet amb l’acció educativa amb tot el nostre alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestions creatives en la formació inicial del professorat
El grau d’Educació Infantil en Gestions Creatives aspira a ser una experiència radical d’aprenentatge que pretén aglutinar el coneixement transdisciplinari, la reflexió i l’acció comunitària perquè el nostre alumnat, les futures mestres, puguin esdevenir professionals reflexives i crítiques, capaces d’analitzar, comprendre i actuar sobre realitats educatives complexes, diverses i contemporànies, tant de forma individual com col·lectiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Izaskun Aranbarri, de Berdindu Eskolak: «Ajudar una persona ajudant el seu entorn»
Berdindu és el servei del govern basc d’informació i atenció a les persones lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals (LGTBI), així com el seu entorn. Té oficines a les tres capitals de la comunitat autònoma basca i hi treballen professionals que provenen del món associatiu. Col·laboren amb la comunitat educativa a través de Berdindu Eskolak i es desplacen als centres escolars que requereixen la seva ajuda. Faciliten assessorament i formació i acompanyen, entre d’altres, en processos de transsexualitat. Hem entrevistat una de les responsables del servei.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Arrelar l’ApS: de les experiències a la mirada de territori educador
L’aprenentatge servei (ApS) pot constituir una oportunitat per crear projectes compartits entre diversos agents d’un territori convidant a assumir la responsabilitat educativa en comunitat i a posar en marxa el territori per construir quelcom per al bé comú. Observem algunes experiències que han fet aquest pas, així com els rols que han protagonitzat els agents perquè així sigui, tot centrant-nos en allò que es pot realitzar als centres educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De la imatge al relat
Amb l’objectiu de suscitar un coneixement propi i de les altres persones, proposem realitzar una activitat de creació d’un relat escrit a partir d’una imatge, per valorar-ne les capacitats simbòliques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nenes i nens que es posen les «ulleres ODS»
En el compte enrere cap a l’horitzó de l’Agenda 2030, el paper de l’educació esdevé indiscutiblement una baula més del compromís que ens interpel·la totes i tots. Un compromís que adquireix sentit quan l’enfocament a les aules mostra una mirada competencial, transversal i social. Les escoles Vedruna Catalunya, a partir d’una eina de diagnosi de centre en ODS i d’un treball en xarxa, van impulsar fa tres cursos la creació d’equips de treball per tal d’integrar els ODS en els projectes de centre i realitzar un itinerari educatiu a les escoles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´alfabetització com a lectura del món: una aposta radical per la pedagogia crítica
En un temps on predomina el desconcert, el descrèdit de l'activitat docent, el populisme i la competitivitat, és bo acompanyar-se dels ensenyaments de la pedagogia crítica de Freire.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anticipació, comprensió i aprenentatge a partir de textos
Afavorir en l’alumnat una disposició activa davant la lectura de textos abans de llegir, aportant-li motius per llegir-los. Proporcionar-li objectius concrets: què volem aprendre, en què ens haurem de fixar, com ho anirem registrant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: Anticipació, comprensió i aprenentatge a partir de textos. Què hi posa, aquí? Els textos d'ús social com a font d'aprenent
Treballar els textos i les seves característiques abans i tot de conèixer el codi escrit afavoreix la lectura com a actiu de construcció de significats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Boscos i canvi climàtic
Som part del problema, però també som part de la solució. Hem de replantejar-nos el nostre model econòmic i el nostre estil de vida, basat en el creixent consum d'energia procedent dels combustibles fòssils. Tenim l'oportunitat d'actuar i també la capacitat de fer-ho, canviant la manera de viure. Encara som a temps.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Vo-ca-lit-zant, Filmora com a conductor pedagògic a l´ortografia, la morfosintaxi i la interpretació
L’eina Filmora com a eix vertebrador per submergir de ple els infants en el treball de la interpretació, l’ortografia i la morfosintaxi a través del doblatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
STEM, robòtica i una ciutat sostenible
Es presenta una experiència educativa STEM per al 3r cicle d’EP en un context desafiador i multicultural, en horari de tardes, de cara a l’enriquiment dels aprenentatges. Es proposa una sèrie de reptes en què es treballen les ciències i les matemàtiques de manera integrada a través de la construcció d’una «ciutat sostenible» habitada per robots.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les relacions: un viatge al llarg de l´any
El lligam entre l’escola i la família aporta elements que beneficien el desenvolupament de l’infant de manera integral, i els llenguatges que es desenvolupen en les relacions entre aquestes dues institucions són fonamentals per avançar en el coneixement.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cultura de pau. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: I tu, on vius?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Balenes. Vida secreta
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: Rastellera de colors
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia: El Llibre dels Petits Sàpiens sobre... El clima i el temps
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibres: Las falsas alternativas: Pedagogia libertaria y nueva educación
El llibre Las falsas alternativas, fruit del treball de tesi de l’autora, és una crítica reflexiva clara, valenta i polèmica a les pedagogies alternatives, no pel fet que ofereixin una opció possible a allò que ja existeix, sinó pel fet que són unes opcions falses, perquè, segons l’autora, tenen una aparença emancipadora, però en realitat són conservadores i autoritàries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Milena i l'àvia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.