Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo: ¿Por qué nos importa la educación en el futuro?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Un libro educativo ucrónico y utòpico sobre el futuro
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escuela y sociedad en el siglo XXII
A través d’una anàlisi sobre l’actual sistema capitalista en què se situa la nostra societat, el capítol presenta els desafiaments que definiran el futur de les nostres societats actuals, així com el seu vincle amb l’educació. Es convida a reflexionar, d’aquesta manera, sobre el futur de les nostres societats, i s’ofereixen diverses propostes políticament relacionades amb l’ideal de justícia, tenint en compte que l’educació tindrà un paper central en la construcció de societats més justes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escuela continua y el trabajo en el espacio-tiempo electrónico
Els canvis socials i tecnològics dels últims anys amb la integració de les TIC en educació i formació comporta el replantejament i significat de l’escola com a espaitemps de la informació, la comunicació i el coneixement. L’escola del demà es presenta en aquest capítol com una tecnoescola en què els processos educatius es desenvoluparan amb el sistema tecnològic TIC, a causa del increment de les interrelacions a distància i en xarxa entre els éssers humans.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El profesorado de aquí a cien años. Jugando con el tiempo
Pensar en el professorat i mirar d’entreveure com serà la seva formació i desenvolupament professional és una tasca indispensable en qualsevol pronòstic sobre l’educació. Aquest capítol ofereix un panorama educatiu en què coexisteixen professors humans i màquines d’ensenyar (professors track) i presenta la funció de cadascun d’ells, la seva formació o programació i la relació entre les accions de formació i educació, humanització i socialització de tots dos en les institucions educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado en la escuela del mañana
L’alumnat justifica l’existència de l’escola, i aquesta és la raó de molts dels canvis i propostes que se succeeixen en l’àmbit de l’educació. D’acord amb les característiques actuals dels nostres escolars i també de les seves famílies, s’aixeca l’escola del demà. Aquest capítol ens presenta una escola per a tothom, una escola bonica, rica, oberta, un lloc per escoltar, una escola de molts llenguatges i de la diversitat, una escola de les excel·lències, científica, i una escola de la creativitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Adelantarse al futuro: agrupamientos del alumnado
Davant el criteri homogeni i arbitrari de l’agrupació per edats de l’alumnat, en aquest capítol es presenten noves alternatives i elements que orientin la reflexió i la presa de decisions al voltant de la configuració dels grups de l’alumnat. La complexitat dels criteris d’agrupació és una cosa que el professorat ha d’investigar contínuament per oferir una atenció educativa adaptada a l’evolució diversa de cada alumne. El capítol recull alguns dels factors que determinen l’agrupació dels alumnes i les alumnes a l’escola i alguns requisits de cara a fer innovacions en aquest àmbit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En la escuela, el futuro ya no es el pasado, o sí. Nuevos currículos, nuevos materiales
Dos escenaris són els que es donen a conèixer en aquest capítol: en un el món camina en una direcció i incorpora novetats que produeix mentre l’escola es tanca sense capacitat per a noves adaptacions; en l’altre, els murs de l’escola desapareixen per donar cabuda a altres formes de relació del subjecte amb el coneixement. En cadascun d’aquests escenaris hi ha implícita una teoria del currículum i, per tant, una teoria del text que concreta i presenta el currículum, és a dir, una teoria dels materials i recursos per al desenvolupament curricular.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El edificio escolar en el siglo XXII
Fent un recorregut per l’arquitectura escolar dels segles xix, xx i començament del xxi aquest capítol s’introdueix en els paràmetres urbanístics per als edificis escolars del futur. Edificis autosuficients energèticament, integrats en els diversos processos de comunicació existents a la societat, diversitat i multifuncionalitat dels espais i edificis dissenyats en estreta col·laboració amb els equips docents serien només alguns dels factors esmentats en el capítol i necessaris de cara a noves concepcions i futurs dissenys dels edificis escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender lenguas extranjeras en las aulas de los siglos XXI y XXII. El camino hacia la escuela conectada, global y plurilingüe
Partint de les realitats i necessitats lingüístiques presents en l’actualitat, aquest capítol s’endinsa en les condicions necessàries per aconseguir un aprenentatge eficient de les llengües estrangeres en les institucions educatives. Ens trobem davant de nous reptes i objectius lingüístics i, davant d’ells, l’escola ha de potenciar i crear nous plantejaments didàctics, actituds i actuacions per començar a treballar per convertir l’escola en un espai d’integració plurilingüe i pluricultural. Al final del capítol s’ofereixen un conjunt d’orientacions i derivacions per a la creació de contextos i seqüències d’aprenentatge rellevants per a l’abordatge de les llengües estrangeres a les aules.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pensar la evaluación como recurso de aprendizaje
En buscar una orientació alternativa de futur a l’avaluació tal com la coneixem en l’actualitat, aquest capítol mostra la importància de l’avaluació com a font i garantia d’aprenentatge i qualitat dels processos de formació, així com convida a reflexionar sobre el sentit i el significat actual de l’avaluació per tal de poder obtenir canvis en l’àmbit de l’avaluació educativa, comprometent el professorat amb accions que impliquin una pràctica més pròxima amb l’alumnat que aprèn.
Els temes més importants de l'educació actual pensats en
un context diferent, desconegut, com és el segle xxii, i
de la mà d'un grup excepcional d'autors que ens obliga a
un exercici de reflexió del tot necessari per començar a
treballar en l'educació i en l'escola del futur.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els temes més importants de l'educació actual pensats en
un context diferent, desconegut, com és el segle xxii, i
de la mà d'un grup excepcional d'autors que ens obliga a
un exercici de reflexió del tot necessari per començar a
treballar en l'educació i en l'escola del futur.