Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les pantalles a l'escola i a la vida
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La petjada docent
Ens hem plantejat l’empremta que podem deixar en el nostre alumnat? Què es posa en joc quan convivim a les aules? Compartim coses cada dia amb persones que esperen el millor de nosaltres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
M. José Bravo, cap d'estudis del centre d'alta complexitat CEIP Paz y Amistad (Sevilla): «Els nostres nens són feliços al centre»
M. José Bravo es defineix a Twitter com a mestra i generadora de somnis. I admet que pràcticament ha complert el seu: participar en una escola oberta i transformadora al Polígon Sud de Sevilla, on va néixer. Quan ella en va marxar, amb 26 anys, era un barri humil de famílies treballadores. Quan hi va tornar, el 2008, es va trobar amb un dels barris més pobres i amb nivells més alts de conflictivitat social d’Espanya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Documentar per aprendre
A totes les escoles sempre s’ha documentat. Hi ha documentació que ens permet recollir informació de l’alumnat per poder-lo ajudar o avaluar. A les aules hi tro-bem horaris, càrrecs, números, produccions artístiques…, però també preguntes que ens plantegem, xarxes de relacions, maquetes, articles del diari…, a més d’es-crits on els protagonistes són els infants: apunts, fitxes, llibretes personals… Volem posar el focus en aquest recurs present a les nostres aules per tal de facilitar-ne la reflexió pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quan la documentació d´aula es converteix en una eina (potent) d´aprenentatge
A l’escola Sant Ignasi veiem la documentació com una oportunitat d’aprenentatge. Actualment estem dins d’un procés de canvi continu que va començar fa uns quants anys amb l’objectiu de situar l’infant en el focus educatiu, per tal que en si-gui el protagonista. Per aconseguir-ho, treballem el «fer, pensar i comunicar», de manera que l’alumnat no només realitza les tasques, sinó que també les ha de refle-xionar i comunicar per tal d’adquirir el que ha après. En aquest cas, la documen-tació ha estat una oportunitat per aplicar i avaluar la nostra filosofia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La documentació d´escola, una eina d´aprenentatge?
Com s’organitza una escola per seguir aprenent cada any? Quins documents són essencials per a l’aprenentatge? Com evidenciem els processos de l’alumnat? Qui-nes situacions educatives ens aporten aprenentatge significatiu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La necessitat de documentar els projectes de la Zona Escolar Rural del Moianès Llevant
El claustre de la ZER Moianès Llevant, format per tres escoles rurals, va fer la re-flexió que als centres educatius tendim a realitzar moltes activitats, projectes... i que duem a terme iniciatives interessants que no acaben de deixar prou petjada per poder esdevenir una eina d’aprenentatge. Al present article s’hi mostren un projecte de ZER i un altre per escola, amb la intenció que tinguin sentit, roman-guin i siguin útils per a cada centre docent, però també per a la pròpia comunitat i més enllà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Instruments d´avaluació durant el procés educatiu
Aquest article té com a objectiu presentar un seguit d’instruments que es poden utilitzar al llarg del procés d’ensenyament i aprenentatge. Per fer-ho, s’identifiquen diferents finalitats que poden acomplir cadascun i la manera com els podem dissenyar i utilitzar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El paisatge lingüístic en l´alfabetització inicial
En aquest article es planteja l’ús del paisatge lingüístic que forma l’entorn social d’un grup d’alumnes de primer de primària com a recurs clau per abordar l’alfabetització inicial. S’utilitzen els senyals lingüístics presents a l’entorn familiar, al barri i a l’entorn escolar a fi d’estimular l’interès per la llengua escrita, tant des de la perspectiva de la lectura com de l’escriptura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Replantegem entorns escolars
«Replantegem entorns escolars» és una proposta educativa oferta als centres de primària i secundària que consisteix a realitzar un procés participatiu en el trans-curs del qual l’alumnat descobreixi la importància de la biodiversitat urbana i la vida quotidiana a les ciutats durant cinc sessions, tot analitzant el medi escolar proper. En aquests tallers es pensa com es pot transformar el pati de l’escola mit-jançant el codisseny d’una proposta d’intervenció en aquest espai. El procés cul-mina amb la realització de la proposta consensuada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com és que entren tants mosquits a la classe i ens piquen?
Els primers dies d’escola ens passa una cosa curiosa. Cada matí, quan estem en rotllana, veiem com sempre hi ha algun mosquit que ens fa la guitza i ens vol picar. I això de seguida desperta la curiositat del grup. Què passa aquest any que hi ha tants mosquits? Com és que ens volen picar? Són mosquits tigre? D’on venen i per què ho fan?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ponte nas Ondas...! Model de bones pràctiques amb el patrimoni cultural immaterial
Ponte... nas Ondas! és una experiència educativa nascuda l’any 1995 a partir d’una jornada de ràdio entre centres educatius de Galícia i Portugal. L’experiència es va anar ampliant amb el desenvolupament d’iniciatives educatives diverses que van implicar la cooperació d’escoles de Galícia i Portugal durant gairebé tres dècades, de manera que es va descobrir un patrimoni comú compartit d’un valor cultural enorme. El model es va inscriure al registre de bones pràctiques per a la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de la UNESCO l’any 2022.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció! ODS 11: Dia Mundial de l'Urbanisme
Benvinguts i benvingudes al nou tema del curs: Els ODS en acció. Pretenem empoderar els professionals del món cultural i educatiu per treballar els objectius de desenvolupament sostenible a les aules o als centres i que entre tothom siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. En aquesta proposta abordem l'ODS 11: Ciutats i comunitats sostenibles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Carnet ODS (actualitzat)
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu el Carnet ODS per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ODS en acció!: Rúbrica d'avaluació
«Els ODS en acció!» és una proposta de treball interdisciplinari amb la finalitat d'empoderar els professionals del món cultural i educatiu a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a les seves aules o centres educatius, perquè entre tots i totes siguem partícips de l’assoliment de l’Agenda 2030 a nivell local. Aquí teniu la rúbrica d'avaluació per a l'alumnat. La proposta de treball concreta de cada ODS la trobareu publicada mes a mes. Us animeu?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alexandre Galí
El 1928 Alexandre Galí publicava el seu llibre La mesura objectiva del treball escolar. Es tractava d’una obra d’un eminent sentit pràctic que es basava en la seva experiència com a director de la Mútua Escolar Blanquerna. El text tenia com a objectiu posar remei al que ell considerava que era una mancança del moviment de l’escola activa catalana: la falta d’un mètode d’avaluació objectiu que ajudés a consolidar el progrés assolit en l’ensenyament i que en permetés l’estructuració.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica: Participació de l'alumnat en la comunitat escolar
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: La participació infantil en un programa d'educació a temps complet
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Preguntes amb resposta
Actuar a favor del clima comença per entendre què ens està passant i també per fer-ho entendre a les persones del nostre entorn. Quan la nostra feina és l’educació, la nostra responsabilitat és doble. Heus aquí unes quantes qüestions que potser ens plantegem. I que tenen resposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per poder fer el cim cal dominar tècniques d´escalada: Com s´estructura i adquireix el pensament analiticosintètic
Servir-se de l’escalada per fer el cim necessita una planificació, però no es pot ob-viar que esdevé imprescindible dominar les tècniques necessàries que permetin gaudir de la capacitat i la força necessàries per afrontar els reptes del camí.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lideratge pedagògic dels cap d´estudis, mentors de persones i d'equips
La feina principal dels caps d’estudis és aconseguir que els docents, els tutors i els equips que conformen se sentin acompanyats, segurs i amb autonomia per partici-par activament en el projecte pedagògic del centre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els sensors com a recurs de valor per a seqüències STEM
La proposta STEM presentada involucra l’alumnat en l’expressió i la discussió d’idees, la recerca de proves mitjançant sensors de CO2 i O2, i la construcció d’un model que permeti explicar les raons per les quals un cigró és (o no) un ésser viu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Enseñar distinto 3/3
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anem a la platja
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A l´aigua, gallines!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La venjança de l´Oinc
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibres: Aprenent de pare
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades i convocatòries
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Milena i el futbol
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.