Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Còmic, novel·la gràfica i àlbum il·lustrat a secundària
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El còmic: recorreguts didàctics entre la lectura i la producció
Al present article s’hi mostren alguns desafiaments que planteja el còmic en relació amb la seva entrada a l’escola. Contra els «usos» d’aquest gènere per ensenyar uns altres sabers, s’hi postula el reconeixement de la seva especificitat com a estil que promou pràctiques de lectura i també de producció a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parar l´orella, detenir la mirada, construir sentit
Malgrat que l’àlbum il·lustrat ha esdevingut tema de recerques universitàries i d’experiències didàctiques variades, encara té una presència marginal a l’etapa de secundària. Aquest article vol subratllar algunes de les bondats que mostra per a l’educació literària i es planteja com una passejada que ens porta a descobrir-lo des d’una drecera teòrica, que parteix de la importància del suport i la multimodalitat, i d’una de més pràctica, interessada a oferir títols concrets per compartir a l’aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Al recer d´El árbol rojo
En el present treball indagarem la densitat estètica de l’àlbum il·lustrat i la potencialitat que ofereix per a la formació literària d’estudiants de secundària. A partir de les primeres respostes lectores del jovent, analitzarem les possibilitats que brinda aquest gènere per ingressar en la complexitat del discurs literari
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un cànon de còmic com a proposta de lectures per a l'aula de secundària
Des de l’any 2011, l’associació Unicòmic. Jornades del Còmic de la Universitat d’Alacant ha treballat en la concreció d’un cànon artístic del còmic amb un fort objectiu didàctic. Aquesta selecció d’obres a càrrec d’experts ens permet introduir aquest mitjà com a base d’un corpus del qual podem extraure lectures idònies per a l’aula d’educació secundària a partir de la interdisciplinarietat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Còmics i seqüències didàctiques per a l´aprenentatge de la lingüística
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El còmic com a recurs educatiu
Proposem una experiència didàctica basada en la creació d’un còmic per tal de re-flexionar sobre l’enfocament comunicatiu, el treball de les competències clau, les metodologies actives i el tractament transversal amb el suport de les TIC. Plantegem una avaluació contínua de l’activitat mitjançant una rúbrica d’avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Desgranant l´escriptura col·laborativa en línia
El present article analitza les potencialitats de l’escriptura col·laborativa a través de Google Drive. L’anàlisi acurada de textos escrits sincrònicament per l’alumnat permet distingir les modificacions en diferents categories i establir els rols adoptats per cada estudiant. Aquesta informació permetrà guiar l’alumnat en l’esmena d’errors i en la millora i la consolidació d’aspectes lingüístics, així com augmentar la motivació vers l’escriptura entre els nois i noies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Poesia en temps de quarantena
En el present article s’hi mostra una experiència de mediació pedagògica per llegir i escriure poesia en temps de pandèmia, amb l’objectiu de vincular la literatura amb el foment de les competències lectores. En el desenvolupament d’aquest projecte pedagògic s’hi va evidenciar que la poesia i la seva interpretació crítica permeten que es qualifiqui el pensament i que les lectores accedeixin amb més versatilitat a la complexitat de les ciències i de les disciplines humanistes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Planificar, escriure, corregir i editar un llibre
Al present article s’hi relata una experiència realitzada a El Salvador, al llarg de la qual els diferents tipus de textos que l’alumnat escriu durant el curs escolar es recullen en un llibre que s’imprimeix, es difon i es presenta en diferents contextos públics. Els nois i noies viuen l’experiència d’escriure com una pràctica social del llenguatge i exerceixen el seu dret a formar part d’una comunitat lletrada.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectura augmentada
Quins són els nous reptes de l’educació del segle xxi? Com connectem el que saben, el que han après i el que continuaran aprenent els estudiants fora del marc escolar amb el que fem a les aules? L’objectiu d’aquest article és mostrar una pràctica lectora amb sentit, una situació d’aprenentatge que enganxa l’alumnat perquè li atorga veu i poder. Adreçada a nois i noies d’educació secundària obligatòria i de batxillerat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els textos descriptius al servei del paisatge. Una col·laboració dintre de l´àmbit sociolingüístic
La proposta té com a objectiu trobar un punt d’inflexió dintre de l’àmbit sociolingüístic del primer curs d’ESO entre les matèries de geografia i història, i valencià, llengua i literatura. L’activitat consta d’un projecte digital que integra la investigació, l’estudi i l’avaluació dels diferents paisatges del món juntament amb l’elaboració d’un document que desenvolupa les característiques d’un text descriptiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les Sinsombrero, recurs educatiu obert
S’hi valora el projecte educatiu transmèdia Les Sinsombrero, que consta de diferents recursos, com ara una aplicació interactiva, diferents espais web, presència a les xarxes socials, etc. Va dirigit a alumnes de quart d’ESO i primer i segon de batxillerat. Treballa, fonamentalment, continguts de la matèria de llengua castellana i literatura relacionats amb el bloc de l’educació literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Juguem amb els tòpics literaris i avaluem un lapbook
Presentem dues activitats per treballar amb audiovisuals els tòpics literaris i les diferències entre romanticisme i realisme en el segon cicle d’ESO. A continuació fem una proposta de criteris d’avaluació d’una carpeta d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: L´oratòria a l´abast de tothom
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: L'art de fer classe (segons un lingüista)
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.