Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los materiales didácticos como recurso en la acción comunitaria
Els materials didàctics constitueixen un recurs útil per afavorir processos d’aprenentatge d’habilitats, actituds, coneixements... sempre que es concebin com un mitjà al servei d’un projecte que es pretengui desenvolupar. Aquest capítol tracta dels materials didàctics considerats mediadors en els processos educatius i de les diferents funcions que poden tenir. A més, es contextualitza el seu paper en l’acció comunitària i es reflexiona sobre com es poden convertir en un recurs útil i coherent en els projectes d’acció comunitària, fent referència a la necessitat d’avaluar aquests materials per poder prendre decisions fonamentals sobre el seu disseny, selecció i/o ús.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación en los escenarios comunitarios. Implicaciones para los materiales didácticos
La participació d’altres institucions (no escolars) en el procés educatiu, l’espai educatiu generat per l’educació social, el paper de la didàctica en la configuració d’escenaris d’ensenyament-aprenentatge desenvolupats en diferents contextos i l’existència de nous àmbits comunitaris en què tenen lloc activitats educatives comporten la necessitat d’analitzar i reflexionar sobre el sentit i el significat dels materials didàctics en diferents escenaris professionals. Aquest capítol presenta les implicacions didàctiques dels materials en els contextos comunitaris i les necessitats formatives dels professionals en l’àmbit comunitari en relació amb els materials didàctics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las tecnologías de la información y comunicación en la educación social
En aquest capítol s’aborda l’anàlisi de les potencialitats d’ús de les TIC en l’àmbit de l’educació no formal (educació social o educació per al desenvolupament comunitari) i es descriuen les característiques principals dels nous materials didàctics digitals. Així mateix, es presenta un inventari de l’ús de les TIC en àmbits rellevants de l’educació social, com ara l’educació a distància de persones adultes (e-learning), l’alfabetització digital, el paper de les TIC en la redefinició d’institucions culturals com biblioteques i museus, aules hospitalàries, així com una breu revisió de llocs web o portals educatius, de blogs i de xarxes socials vinculades a l’educació social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación intercultural y los materiales didácticos. Una visión del estado de la cuestión
Els materials didàctics són una explicitació de teoria i pràctica educativa. El principal focus d’atenció el constitueixen els llibres de text, ja que són pràcticament inexistents els estudis que s’han centrat en la producció, l’adaptació, la implementació i la difusió d’un altre tipus de materials educatius, destinats tant a l’educació formal com a la informal. Aquest capítol se centra en l’enfocament educatiu intercultural i delimita els seus principals centres d’atenció i finalitats; a continuació, es fa un recorregut per les investigacions dutes a terme en aquest àmbit i, finalment, es posa l’accent a mostrar els principals focus de difusió de materials interculturals a Internet.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los materiales y la enseñanza del español a personas inmigrantes adultas. Experiencia
En els últims anys s’ha avançat en matèria de didàctica de l’espanyol com a llengua estrangera (E/LE) i de l’espanyol com a segona llengua (E/L2) investigant, analitzant, experimentant i publicant nombrosos materials textuals i electrònics en aquest camp. L’experiència recollida en aquest capítol se centra en l’àmbit de l’ensenyament de l’espanyol a persones adultes immigrants en el marc de l’educació no formal i l’experiència personal en aquest camp dins de l’entitat Accem, una organització sense ànim de lucre dedicada a treballar amb persones refugiades i immigrants mitjançant un enfocament d’atenció integral en el qual s’elaboren itineraris individuals d’inserció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El código de circulación: una experiencia con personas adultas inmigrantes. Experiencia
Des de l’any 2004 es duu a terme al Centre d’Educació de Persones Adultes del barri de La Calzada (Gijón, Astúries) una experiència amb persones adultes que té com a centre d’atenció la preparació per obtenir el carnet de conduir. Té una enorme transcendència social, tant pel tipus de públic al qual atén com pels resultats obtinguts. L’experiència il·lustra un procés d’aprenentatge de caràcter intercultural amb un desenvolupament ampli en el present: la formació per a tasques específiques. El capítol recorre els aspectes més significatius del treball desenvolupat, il·lustrant el material utilitzat, la metodologia, el tipus d’alumnat que atén, les seves necessitats i els resultats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materialesdidácticos en los museos, un recurso para la dinamización comunitaria. Una visión des estado de la cuestión
L’assumpció de les seves possibilitats educatives, així com el seu interès per obrir-se i arribar al públic, fa que els museus es plantegin un departament didàctic, el Departament d’Educació i Acció Cultural (DEAC), com a reflex de les funcions que exerceix: d’instrument d’ensenyament (acció educativa) i d’institució cultural. Des d’aquest departament es planifiquen les programacions i activitats educatives, destinades a donar a conèixer les exposicions, i també el mateix museu. Hi apareix un nou perfil professional: l’educador del museu. Aquest capítol se centra en la didàctica aplicada als museus i en els tipus, funcions i classificació dels materials educatius que elaboren.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Érase una vez el Museo Provincial de Lugo. Comunicar, educar y dinamización comunitaria. Experiencia
Les estratègies de comunicació per planificar i programar activitats han de ser sensibles a la diversitat de públics i a les seves necessitats i demandes, i tots i cadascun dels individus que conformen aquesta varietat s’han de sentir convidats a entrar i participar en el projecte narratiu anomenat museu. Aquest és el gran objectiu del Museu Provincial de Lugo (MPL): fer sentir a cada individu com a propi un patrimoni que és de tots. Per aconseguir-ho, els diferents departaments i serveis, coordinats per la direcció, dissenyen materials i posen en pràctica una sèrie d’accions i programes dels quals informem en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dinamización comunitaria a través de la recuperación y difusión de la memoria histórica. La experiencia de Colonial Williamsburg. Experiencia
Les institucions museístiques no es poden entendre al marge del context social i històric que els dona sentit. En l’esdevenir de la història, els museus i espais patrimonials constitueixen avui en dia un dels espais privilegiats per a la dinamització comunitària, i també són centres de referència per a la preservació, exposició i difusió de la memòria. A tall d’exemple, aquest capítol presenta Colonial Williamsburg, un dels centres pioners vinculats al living history, utilitzant la dinamització comunitària com un dels seus pilars per a la conservació i difusió de la memòria històrica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los materiales didácticos en el campo de la educación de personas adultas. Una visión del estado de la cuestión
Què significa i implica l’educació de persones adultes i grans en el marc comunitari? Quines són algunes de les característiques específiques i definitòries dels mitjans didàctics elaborats amb i per a adults? Quines són algunes de les recomanacions i orientacions essencials ofertes tant per organismes internacionals com per reconeguts experts en el camp del disseny, avaluació i implementació de materials per a adults? Aquest capítol mira de submergir-se en aquests i altres interrogants relacionats amb l’educació de persones adultes, intentant trobar respostes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales web para la formación de personas adultas. Experiencia
Aquest capítol recull l’experiència del Centre d’Educació de Persones Adultes Comarca Nord-est de Tenerife (CEPACNT), un centre educatiu de titularitat pública situat al nord-est de l’illa de Tenerife (Illes Canàries, Espanya), amb seu a Tejina i que disposa d’aules allà on hi hagi un grup de població que ho demani. El CEPA té una àmplia oferta formativa que presenta al seu canal d’actualitat a Internet i la diversitat d’alumnat que hi va es reflecteix en el fet que s’hi pot inscriure tota persona major de 18 anys, independentment del nivell formatiu que tingui.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La elaboración y utilización de materiales didácticos por y con las personas mayores. Experiencia
L’experiència que es presenta en aquest capítol es va desenvolupar a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Santiago de Compostel·la, en concret a la matèria de didàctica de l’educació d’adults (de 3r d’Educació Social) i en estricta connexió amb diversos centres educatius, associacions, institucions i col·lectius socials de Galícia. L’elaboració i utilització de materials didàctics amb la gent gran va suposar una oportunitat excel·lent a través de la qual es va poder ensenyar i aprendre amb la nostra gent gran i una magnífica ocasió perquè els i les alumnes d’educació social es constituïssin en els autèntics coordinadors i dinamitzadors de les iniciatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales didácticos y «utillaje profesional» en la animación y dinamización sociocultural. Una visión del estado de la cuestión
L’animació i la dinamització sociocultural es constitueixen com un camp extraordinàriament heterogeni d’activitats i pràctiques. Els contextos en què es produeixen i les activitats que impliquen poden ser d’una gran varietat. Els materials utilitzats en aquestes accions també poden ser, en conseqüència, molt diversos. Com es veurà en aquest capítol, parlar de materials didàctics pot no ser gaire precís en aquest àmbit, de manera que es fa necessari concretar exactament quin tipus de materials són o quines característiques tenen els que es faran servir, viuran o crearan majoritàriament en els processos d’ASC.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Elaboración y uso de materiales didácticos audiovisuales en animación sociocultural. Experiencia
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los entornos virtuales como herramientas de animación sociocultural. Experiencia
Quan parlem de materials didàctics per a l’animació i el desenvolupament sociocultural a la societat xarxa, no ens referim a la utilització d’un determinat programari. L’animació i el desenvolupament sociocultural a la societat xarxa inclou la gènesi i el desenvolupament de col·lectius i moviments socials de caràcter intel·ligent, cibercomunitats que utilitzen les capacitats de trobada i comunicació del ciberespai. Aquest capítol se centra en els entorns virtuals com a generadors de ciberanimació i presenta el portal Xarop com a exemple d’eina d’actuació del moviment cívic i veïnal de la ciutat de València.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales didácticos y salud. Una visión del estado de la cuestión
Per fer una breu introducció a la presentació de materials didàctics en l’àmbit de la salut utilitzats en el context comunitari, cal esmentar alguns aspectes generals, referits al tema tractat, que de manera més o menys directa tindran una gran influència en la manera de concebre, desenvolupar i utilitzar aquests materials. Amb aquest objectiu, aquest capítol assenyala l’evolució del concepte de salut cap a un sentit positiu, així com la necessitat de donar més importància als projectes i programes de prevenció i promoció de la salut, i és que l’educació per a la salut és la principal estratègia per al desenvolupament d’aquestes activitats de promoció i prevenció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del papel al multimedia. Los materiales didácticos para la educación afectivo-sexual. Experiencia
Harimaguada és un col·lectiu de professionals dedicat a l’estudi i promoció de l’educació afectivosexual. Es tracta d’una organització sense ànim de lucre que ha desenvolupat una minuciosa tasca d’investigació, experimentació i promoció de l’educació afectivosexual, i de la salut sexual de la població de Canàries. Amb aquesta finalitat, acompleix accions de formació i sensibilització, elaboració de materials, centre de recursos i documentació, servei d’orientació i teràpia, etc. Aquest capítol recull tant els materials com el model d’educació afectivosexual que proposa Harimaguada i el multimèdia Sexpresan.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La Escuelita: aula hospitalaria del Hospital Universitario Nuestra Señora de Candelaria (Tenerife). Experiencia
Els serveis pediàtrics de la major part dels hospitals incorporen aules hospitalàries com a servei que contribueix a la normalització dels nens i nenes hospitalitzats i, en general, a la recuperació dels malalts infantils i juvenils. Un exemple d’aula hospitalària que es regeix pels principis bàsics de la pediatria integral el tenim a l’Hospital Universitari Nostra Senyora de Candelaria (HUNSC), a Tenerife, el qual es recull en aquest capítol. És conegut com La Escuelita, que, fundada el 1979, es presenta com un conjunt d’espais i serveis multifuncionals i flexibles que estan al servei de l’educació integral dels nens i nenes hospitalitzats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dorna: embárcate na saúde. Diez años (re)adaptando materiales. Experiencia
El programa «Dorna: embárcate na saúde» es desenvolupa des de 1998 a l’Ajuntament de Camariñas (la Corunya). A partir d’una iniciativa de l’Associació Antidroga Abondou i la col·laboració de diferents agents socials, s’ha construït un itinerari formatiu adaptat a la comunitat, centrat en l’educació per a la salut, amb materials innovadors i extrets del context més quotidià i proper. Aquest capítol resumeix l’experiència del desenvolupament constant del programa i la necessitat d’anar millorant i adaptant constantment les accions i els recursos didàctics utilitzats, tenint a l’avaluació contínua com a pilar fonamental de tota aquesta evolució.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materiales didácticos y municipio. Una visión del estado de la cuestión
A la ciutat hi ha persones, institucions, mitjans i recursos potencialment educatius que permeten ampliar i consolidar les experiències viscudes i interconnectar els aprenentatges escolars. Per optimitzar la dimensió educadora de la ciutat, cal establir sistemes d’organització i coordinació entre les institucions, els programes i les intervencions educatives. En aquest capítol s’aborda el tema de la relació entre materials didàctics i municipi, referits tant a les accions en què la ciutat mateixa és un recurs educatiu com a les activitats educatives generades per institucions o entitats de la ciutat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Creación y promoción de recursos didácticos desde el Departamento de Educación y Juventud del Ayuntamiento de Santiago de Compostela. Experiencia
A la societat en què ens trobem actualment és necessari que les administracions educatives desenvolupin un programa de modernització del sistema educatiu. L’escola no pot ignorar les noves necessitats d’educació i ha d’orientar el seu treball a integrar altres components didàctics aportats per l’educació extraescolar, ja que l’espai públic ofereix una multiplicitat d’ocasions facilitadores d’aprenentatge. Aquest capítol recull l’experiència de la ciutat de Compostel·la, que disposa d’un important conjunt de recursos educatius relacionats amb l’entramat urbà, utilitzats cada vegada més per les comunitats escolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Viure l'Horta: el currículo cercano a los movimientos sociales. Experiencia
Els materials curriculars són un dispositiu estratègic que concreta i dona sentit i significat a un projecte educatiu i cultural. No són només un recurs tàctic, i menys encara tècnic, perquè, a més de modelar i projectar un significat cultural, són en si mateixos un significat cultural. Per això, a l’hora d’analitzar i valorar els materials «Viure l’Horta» és necessari fer-nos algunes preguntes i posar-les en diàleg amb el text sotmès a anàlisi en aquest capítol. De què es parla? Quina teoria del coneixement i quina teoria de la relació entre subjecte i coneixement? Quins subjectes són presents en el text? Per a quines pràctiques? Amb quines eines?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La biblioteca como centro de recursos educativos para la comunidad. Una visión del estado de la cuestión
Les biblioteques sempre han tingut una dimensió formativa, si bé en proporcions diferents en el temps. Aquest capítol mostra l’evolució del model educatiu al llarg dels anys i, amb ell, la concepció de les biblioteques, sobretot pel que fa a la seva funció en l’era tecnològica i la societat de la informació en què vivim actualment. Conèixer a través del web suposa una alfabetització en informació, de manera que l’educació i la funció de les biblioteques experimenten un impacte innovador indubtable. Així mateix, es justifica la transformació de la biblioteca en centre de recursos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La biblioteca pública como un espacios social para la integración tecnológica: la biblioteca pública del distrito Latina Antonio Mingote. Experiencia
En poc temps els espais i mobiliari de les biblioteques han canviat i, juntament amb la revolució tecnològica, s’inicien nous serveis que permeten més interacció amb els usuaris. La biblioteca pública esdevé un espai on tots els ciutadans poden utilitzar els seus serveis, de manera que es desenvolupa l’àmbit de la formació d’usuaris i serveis amb relació a la seva oferta. Com a exemple d’això, aquest capítol presenta l’experiència d’alfabetització informacional de la biblioteca pública Antonio Mingote, del districte de Latina, a Madrid, on s’elabora un programa amb el qual es pot pal·liar la bretxa digital existent en els ciutadans i usuaris que participen en els seus serveis.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La biblioteca de Caldes de Montbui. Experiencia
La funció educativa de tota biblioteca pública la converteix en un centre de formació i d’autoaprenentatge permanent, que ha de facilitar els recursos adequats per garantir la formació no presencial i servir de suport a l’educació reglada, així com formar en l’adquisició d’habilitats per a l’explotació dels recursos informatius oferts. La biblioteca de Caldes de Montbui ofereix actualment una línia de serveis i activitats que tenen com a objectiu assumir les funcions que en matèria educativa els són pròpies. Alguns dels serveis, com ara les visites escolars, formació en TIC, maletes temàtiques o els tallers de lectura, es descobreixen en aquest capítol.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los videojuegos como recursos educativo, más allá de la escuela. Una visión del estado de la cuestión
La indústria del videojoc s’ha posicionat com un entorn d’alta activitat econòmica i la seva evolució ha anat acompanyada del desenvolupament tecnològic de les últimes dècades. La tecnologia ha sustentat els avenços en la tipologia i característiques dels jocs, així com els seus múltiples suports. A les primeres consoles i jocs d’ordinadors els han succeït diverses plataformes: dispositius portàtils, agendes electròniques, consoles, telèfons mòbils, etc. Els jocs digitals cada vegada són més ubics, portàtils i multiplataforma. Aquest capítol se centra en l’entrada dels videojocs en el món digital i en la relació existent entre joc, educació i aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Bien jugado! Videojuegos y educación no formal. Experiencia
Des del grup d’investigació i intervenció SPIDER (Smarter People through Interactive Digital Entertainment Resources) treballen en l’exploració de les eines pròpies de l’oci digital (videojocs, xarxes socials, telèfons mòbils i altres dispositius portàtils) com a recursos potencials per a l’educació. Els projectes d’investigació d’SPIDER tenen com a objectiu l’estudi de les tecnologies de l’entreteniment, així com del seu ús i la seva aplicació en l’espai de lleure infantil i juvenil que gestionen les entitats educatives no formals. En aquest capítol es recullen, com a exemple, dos projectes d’aquest grup.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¡Sólo juega! Experiencia
Els videojocs acompleixen un paper important en la representació imaginària que nens, nenes i joves fan de la seva relació amb el món, és a dir, en la construcció de la seva ideologia. Tot i això, l’escola encara s’obstina a veure els videojocs com un instrument per transmetre continguts curriculars o desenvolupar competències bàsiques. El treball educatiu sobre els videojocs hauria d’abordar el tipus de representacions i pautes de comportament normativitzats mitjançant la seva contínua repetició. Aquest capítol recull unes quantes experiències basades en l’ús de jocs i/o videojocs que reflecteixen la seva importància en la tasca educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación ambiental y materiales didácticos. Una visión del estado de la cuestión
Si en cap dels àmbits de la relació social i educativa té sentit parlar de la necessitat de l’acció comunitària, és precisament en el de l’educació ambiental, pensada en el seu sentit ampli, és a dir, entesa com una educació que inclou l’acció a favor de la millora de la qualitat de la vida de les persones, en la línia d’una vida saludable per a la gent. Des d’aquesta argumentació, aquest capítol intentarà desenvolupar alguns aspectes per situar aquesta relació entre l’acció educativa ambiental i l’acció comunitària i veure el «com educatiu» d’aquesta acció, plasmat en la possibilitat i la idoneïtat dels materials didàctics com a suport i recurs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El programa Doñana-Entorno: actores, recursos materiales para un proyecto comunitario de educación ambiental. Experiencia
Cada vegada hi ha més anàlisis de programes i recursos d’altres àmbits educativoambientals no estrictament escolars. És el cas que s’exposa en aquest capítol: el programa Doñana-Entorno, que va néixer el 1988 al Parc Nacional de Doñana i que ha acabat per esdevenir el programa educatiu central d’aquest espai protegit. Els seus objectius són sensibilitzar la població local sobre els valors del seu patrimoni natural i cultural, transmetre la necessitat d’un desenvolupament presidit per la idea de la sostenibilitat i fomentar la consciència de comarca a partir de continguts com ara la biodiversitat, el desenvolupament sostenible, el canvi climàtic o la responsabilitat social en matèria ambiental.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Proyecto La Casa de l'Aigua de Trinitat Nova. Experiencia
La Casa de l’Aigua (conjunt arqueològic industrial que consta de dos pavellons modernistes de 90 anys d’antiguitat aixecats sobre grans dipòsits d’acumulació d’aigua) proveïa d’aigua la zona nord de Barcelona. Els veïns del barri de Trinitat Nova (on s’ubica) han manifestat el seu interès que es converteixi en un centre d’educació ambiental, de referència de sostenibilitat, amb èmfasi en l’ús de l’aigua. Aquest capítol recull els microprojectes que es van proposar el curs 2008-2009 com a estratègia d’acostament al projecte en la seva integritat, és a dir, per avançar en el contingut de la Casa de l’Aigua, si bé el recinte està pendent d’adequació.
Característiques, possibilitats, experiències concretes de disseny i ús de materials i recursos didàctics en contextos comunitaris on es desenvolupen processos educatius. Com es constitueixen en un mitjà útil per afavorir processos d'aprenentatge. Inclou experiències en diferents àmbits: educació intercultural, museus, educació de persones adultes, animació i dinamització sociocultural, salut, municipi, biblioteca, videojocs i educació ambiental. Aquest llibre ens permet obtenir informació de primera mà i una visió àmplia sobre com els recursos poden ajudar a la mediació educativa en els diferents contextos que tracten.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Característiques, possibilitats, experiències concretes de disseny i ús de materials i recursos didàctics en contextos comunitaris on es desenvolupen processos educatius. Com es constitueixen en un mitjà útil per afavorir processos d'aprenentatge. Inclou experiències en diferents àmbits: educació intercultural, museus, educació de persones adultes, animació i dinamització sociocultural, salut, municipi, biblioteca, videojocs i educació ambiental. Aquest llibre ens permet obtenir informació de primera mà i una visió àmplia sobre com els recursos poden ajudar a la mediació educativa en els diferents contextos que tracten.