Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Racionalització dels temps escolars
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De les gàbies a les aules
En aquest article d'opinió, Isabel Ariño creu que podem portar a les aules exemples de vida, de supervivència, de superació amb els animals, perquè els nostres alumnes aprenguin d'aquests comportaments.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Creativitat i flexibilitat
En aquest article d'opinió, Anna Trabal reflexiona sobre la necessitat de ser més creatius i flexibles.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Portes obertes a…, l’escola supermercat ?
L’escola no ha de ser perfecta, ha de ser sincera. Caldria que les famílies també en fóssim. En funció de la manera com omplim aquest cistell de la compra, tindrem una societat o en tindrem una altra.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Andrés Ángel Sáenz del Castillo, docent jubilat. «No, enyorança, no. És estimació per l’ofici, per l’escola»
Al llarg de més de quaranta anys, Andrés Ángel Sáenz del Castillo va exercir la professió docent a Extremadura en diversos nivells educatius. Fa una mica més de dos anys, es va retirar de la primera línia, però va decidir continuar treballant per ajudar l’escola a aconseguir el que ell entén que han de ser els seus nous reptes: «Ensenyar un model distint de progrés, un intercanvi diferent entre cultures… La universitat, lamentablement, no prepara els docents per a això. Hi ha una certa por que el professorat es dediqui a educar, més que no pas simplement a ensenyar».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escoltar: una habilitat essencial al coaching (i a la vida)
En el present article, hi reflexionem sobre el valor de l’escolta com a habilitat essencial en el coaching, però també a la vida. A partir de la presa de consciència dels nostres hàbits d’escolta, suggerim fer el primer pas en el desenvolupament d’aquesta capacitat fonamental per comunicar-nos en contextos educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El benestar com a prioritat: coaching i psicologia positiva a les escoles
El benestar dels estudiants, dels educadors i de tota la comunitat educativa en general hauria de ser una prioritat per a tothom. La combinació del coaching i la psicologia positiva, dos enfocaments que es troben en evolució contínua i que, a més a més, poden ser complementaris, ofereix unes possibilitats enormes per crear centres docents en els quals el benestar i la capacitat de créixer no siguin solament aspiracions, sinó també una realitat. El present article ofereix algunes idees i referències d’investigacions sobre el tema, amb l’objectiu d’animar totes aquelles persones que hi estan interessades a indagar en aquesta línia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El coaching educatiu des del treball cooperatiu i la flipped classroom
Aquest article tracta sobre les experiències de dues professores que apliquen l’autocoaching a la seva tasca educativa per introduir dues noves metodologies d’aula, l’aprenentatge cooperatiu i la classe inversa, tenint com a eix transversal l’enfocament reconstructivoempoderador (REM) d’educació per a la pau. Entenem que el coaching educatiu necessita ètica, d’aquí ve la seva vinculació amb la pau.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evidències i confusions sobre la biblioteca escolar
Les biblioteques escolars encara segueixen buscant el camí, el seu lloc al món, a l’escola. Es debaten entre la paradoxa de veure’s avalades per les recomanacions d’organismes internacionals i les lleis del nostre país, d’una banda, i per la invisibilitat de la figura del bibliotecari escolar o la manca de pressupostos destinats al servei, de l’altra. En conseqüència, si no hi ha biblioteca, l’escola pateix.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículum integrat en un cas aplicat: projecte planetari
A l’article, s’hi mostra i s’hi analitza un projecte de treball basat en la construcció d’un currículum integrat amb un grup d’alumnes d’educació primària. Els estudiants teixeixen, seguint el seu interès, un conjunt de conceptes ampli, divers i connectat entre diferents disciplines que els ajuda a entendre millor l’entorn on viuen. El text que presentem estudia el coneixement i les competències emergides durant el procés d’observació, experimentació i raonament que viu el grup d’estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Treball per projectes per promoure l’alimentació a l’escola al medi rural
En aquest article, s’hi exposa l’experiència d’una escola rural que es va obrir a la seva comunitat, a l’entorn i a les institucions locals a través d’un projecte de treball sobre la qualitat de vida mitjançant l’alimentació saludable. L’alumnat va aprendre continguts que feia extensius a la seva vida quotidiana i que fugien de la distribució generalitzada del coneixement, al mateix temps que els infants se socialitzaven mitjançant l’aprenentatge col·laboratiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lectures augmentades: la flipped library o la biblioteca inversa a l’escola
«Quin llibre puc triar?», «Que m’agradarà, aquest?», «Com saps que és el millor?», «De què va?». Aquestes són algunes de les preguntes que els infants es fan i que ens fan en el moment de triar un llibre. Els criteris de selecció són molt diversos i (de vegades) poc objectius (gruix de l’obra, colors de la portada, títol, etc.), però hi ha un factor decisiu que els fa decantar per l’un o per l’altre: l’opinió d’un company o d’una companya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els contes com a eina per conèixer el món i per implicar-nos-hi
Aquest curs, l’Associació Solidària Blau Magenta i els infants de segon de primària de l’escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, de Barcelona, han dut a terme un projecte d’intercanvi cultural amb metodologia d’aprenentatge servei. Amb la intenció de sensibilitzar en valors i actituds que ajudin a construir una cultura de pau al món, en els temps de biblioteca, l’alumnat ha creat uns contes il·lustrats amb nens i nenes de l’Índia i ha organitzat un espai de contes per a les famílies.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Suport entre iguals per fomentar l’aprenentatge
La implantació del programa CA/AC (Cooperar per Aprendre / Aprendre a Cooperar) al nostre centre ha comportat tot un repte de formació i d’organització. Aquest programa facilita un canvi metodològic pautat i flexible que permet realitzar un procés de formació i d’acció i reflexió. Després de portar a la pràctica diverses accions, hi hem reflexionat per valorar-les i intentar sistematitzar-les.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La paraula “bonica”
En aquesta secció, hi presentem, de la mà del Grup IREF (Filosofia 3-18), retalls breus de diàlegs d’aula, aparentment simples i en tot cas espontanis i reals, que permeten que ens adonem de la capacitat reflexiva dels nostres nens i nenes si els oferim l’oportunitat d’expressar-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Creences i valors
Les creences i els valors, en íntima relació, s’assumeixen per «pluja fina» o a través «d’un impacte»: famílies i educadors actuem, per tant, de model davant els nens i nenes. Analitzem aquesta relació per esdevenir més conscients del que estem transmetent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ara toca treballar les TIC: portafolis digital a l’aula
Les metodologies actives, les TIC i l’alumnat com a protagonista del seu aprenentatge són els ingredients d’un portafolis digital, una eina que serveix perquè l’alumne o l’alumna mostri les seves evidències d’aprenentatge. Aquest tipus de dossier es caracteritza, a més a més, perquè s’utilitzen diversos artefactes digitals i eines 2.0 per elaborar-lo.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llegim i divertim-nos plegats
El programa LECXIT-Lectura per a l’èxit educatiu té com a objectiu millorar la comprensió lectora dels infants per tal que reïxin més en el món acadèmic. Es fonamenta en una tutoria individual duta a terme per una persona voluntària que es troba amb l’infant una hora a la setmana en horari extraescolar. Aquesta atenció individualitzada i la implicació de tota la comunitat permeten dotar l’infant d’experiències positives de lectura, basades en els seus interessos i en el seu nivell.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El disseny de l’avaluació interna dels centres
L’avaluació interna del centre educatiu és un repte complex per a l’escola o l’institut que es planteja dur-la a terme, i cal dotar-se d’instruments per a la rendició de comptes i també per a la millora dels diferents àmbits sobre els quals s’ha d’incidir, des de la millora dels resultats educatius de l’alumnat fins a aspectes organitzatius interns per garantir aquest èxit. Utilitzar un sistema d’indicadors pot ajudar en aquesta comesa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emocions digitals
Dintre de tot context educatiu, en qualsevol situació d’ensenyament-aprenentatge, hi ha dos conceptes que s’erigeixen com dos dels grans reptes actuals: emoció i noves tecnologies. Intentar que el nostre alumnat millori dia rere dia, que progressi a l’escola i a la vida passa per entendre primer i ensenyar després sense deixar de banda el complicat món de les emocions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per a l'alumnat: Emocions digitals
Dintre de tot context educatiu, en qualsevol situació d’ensenyament-aprenentatge, hi ha dos conceptes que s’erigeixen com dos dels grans reptes actuals: emoció i noves tecnologies. Intentar que el nostre alumnat millori dia rere dia, que progressi a l’escola i a la vida passa per entendre primer i ensenyar després sense deixar de banda el complicat món de les emocions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La bona comunicació. Respostes saludables
Sabem que hi ha coses que funcionen, volem gaudir de la feina i podem millorar, tant des del punt de vista individual com col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Compassió
Només quan s’està al costat d’algú, amb el desig de voler-se’n fer càrrec, es pot tenir compassió. La compassió no pot mirar mai des de dalt, no té a veure amb la pena que em fa aquell pobret que em contemplo des del meu pedestal de seguretat i superioritat. No hi pot haver confort en la compassió ni pot ser generadora de consciències tranquil·les. La compassió és una vivència des de la igualtat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Humor
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El coaching té una presència cada vegada més gran en el món de l’educació. Això no obstant, encara necessitem trobar una definició comuna i un acord sobre les seves aplicacions. En aquest article, se n’hi ofereix una definició operativa, al mateix temps que s’hi intenta diferenciar el coaching de la mentoria, i s’hi proposa un marc global que permeti identificar àmbits d’aplicació d’aquesta tècnica en contextos educatius.