Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo a la edición española: ¿Tebemos otra opción que no sea preparar para la vida?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: ¿Es posible desarrollar competencias sin cuestionar los conocimientos?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Competencias. ¿De qué estamos hablando?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La fascinación por las competencias
Per tal que l’ésser humà es pugui enfrontar a les situacions que la vida li presenta regularment, és necessari el desenvolupament d’algunes competències. Amb els anys la societat ha experimentat una notable evolució, amb la qual cosa ja no es pot afrontar la vida amb les mateixes competències que anys enrere. Aquest capítol recull les transformacions que la societat ha experimentat fins a arribar a ser una societat moderna, regida per les tendències i moviments que els organismes internacionals donen a conèixer i, així, prendre consciència per desenvolupar les competències necessàries per adaptar-se al món.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Partir de la vida de la gente y no de los programas
La finalitat de l’escola és preparar per a la vida i per poder-ho fer s’han dut a terme reformes curriculars enfocades al desenvolupament de competències, ja que hi ha un desfasament entre l’educació escolar i la vida. Els sabers passen a ser més pràctics però quina utilitat tenen per a la vida els sabers que es pretenen donar a l’escola? Al llarg d’aquest capítol es reflexiona sobre les pràctiques i també sobre la complexitat de conceptualitzar de les competències a causa de la gran diversitat d’interpretacions i significats que se’ls pot atribuir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competencias y situaciones
Per tal que una persona pugui dur a terme una acció és necessari valdre’s d’una sèrie de recursos, tant externs com interns. En aquest cas, ens centrarem en l’ús dels recursos interns de les persones, aquells que són invisibles i que només podem apreciar preguntant a la persona en qüestió o a través de les seves accions. Els sabers, habilitats i altres recursos és el que es tracta en aquest capítol, així com també el concepte de famílies de situacions, les quals inclouen diferents competències i es construeixen d’acord amb les experiències de cadascú.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Confusiones conceptuales
La conceptualització de les competències implica dificultats i complexitat a l’hora de dialogar sobre les reformes curriculars. Així doncs, es generen confusions entre conceptes que poden causar equívocs pel que fa a les competències. Aquest capítol mostra quines són aquestes confusions amb relació a competències i coneixements, habilitats, objectius, disciplines, constructivisme, així com també les que tenen a veure amb les situacions de formació i de referència o el tema de les competències transversals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Líneas de fuga: dos guiones posibles
Malgrat que el sistema educatiu és l’encarregat de desenvolupar competències, realment no disposa dels mitjans suficients per identificar situacions en què es pugui preparar els alumnes per a la vida. Per resoldre aquest problema, aquest capítol presenta dos casos que aborden les competències de dues maneres diferents: el cas de França, país en què el 2006 es va decidir definir les competències de manera general per establir una base comuna de coneixements, actituds i competències, i el cas de Bèlgica, on es busca transformar la quantitat de coneixements, continguts disciplinaris i totes les seves habilitats en competències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Un currículo desequilibrado
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las disciplinas establecidas centradas en un campo de saber
Durant l’escolaritat bàsica obligatòria la major part de sistemes escolars presenten disciplines que comprenen una sèrie de coneixements que poden preparar per a la vida o per a estudis superiors. En aquest capítol es recullen aquestes disciplines, que pertanyen als programes i currículums formals, i s’analitzen els continguts de cadascuna d’elles (biologia, química, física, matemàtiques, literatura, filosofia, història, geografia, informàtica, llengües) en relació amb la vida i, així mateix, també els coneixements que els joves requereixen i necessiten per viure en aquesta societat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las educaciones
A diferència de les disciplines d’ensenyament, les educacions pretenen proporcionar un desenvolupament de l’alumne com a persona, centrant-se en les seves actituds, els seus valors, les seves competències i la seva identitat. Aquest capítol presenta educacions que preparen per a les pràctiques físiques, musicals, artístiques, o per a altres pràctiques en el camp de la salut, la ciutadania, el consum, etc. Els coneixements, també existents en aquest tipus d’educacions, queden a un segon pla i al servei de les competències, més connectades amb l’acció i la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las disciplinas ausentes en la enseñanza obligatoria
Hi ha moltes problemàtiques que es podrien abordar des de l’escola, com el racisme, la desigualtat entre sexes, la crisi econòmica, etc. Tanmateix, al món escolar, les disciplines d’ensenyament existent són les importants, discriminant del currículum altres de considerades absents en l’ensenyament obligatori, com la psicologia i la psicoanàlisi, la sociologia, les ciències polítiques i econòmiques, el dret, la criminologia i l’arquitectura i urbanisme. Aquest capítol se centra en les disciplines absents i els coneixements que comporten, tan útils per a la vida com oblidats al currículum.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Empezar por unas investigaciones
Hi ha moltes investigacions fetes per determinar les carències de l’escolarització, la major part de les quals estan basades en els aprenentatges escolars i se centren més en els objectius dels sistemes educatius per garantir la seva eficiència i eficàcia que en el currículum mateix. Aquest capítol presenta l’observació de les pràctiques socials com a investigació complementària per a la identificació de les pràctiques que requereixen preparació i explica com la transposició didàctica pot garantir aquesta preparació per a la vida des de l’escola, d’acord amb unes necessitats socials reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Un reequilibrado necesario pero poco probable
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Es posible clarificar las finalidades de la escuela?
Que l’escola ha de preparar per a la vida és una premissa coneguda per a tots, i que atorga a l’escolaritat una finalitat en si mateixa. No obstant això, determinar el que ha de fer l’escola per preparar els joves per a la vida és un tema ple de complexitats, a causa de la impossibilitat de posar d’acord a tothom pel que fa a aconseguir una única resposta. Per això el capítol següent preveu les complexitats a què ens enfrontem, així com les diferents perspectives i punts de vista existents en relació amb les finalitats de l’escola i sobre com ha de preparar per a la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las dos misiones de la escuela
Malgrat que en la major part de països, actualment, hi ha un únic sistema educatiu que unifica tots els nens i nenes en una mateixa escola, al llarg de la història sempre hi ha hagut dos sistemes de formació diferents, però coexistents, un encarat a la instrucció elemental de la classe popular, i un altre de formació de qualitat per a la burgesia. Totes dues classes socials mantenen interessos i visions diferents sobre l’escola unificada i, per això, aquest capítol recull el doble conflicte d’interessos (relatiu al nivell i als continguts) a què s’enfronten. Poden conviure totes dues visions de l’escola?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
No quebrantar las relaciones de fuerza
Establir un currículum basat en competències fa de l’educació una arma de coneixements i sabers molt poderosa per a la societat. Tot i això, el simple fet de democratitzar l’escola i l’accés al saber a partir de competències útils per a la vida quotidiana facilita un reequilibri en les relacions de poder i de classe. En aquest sentit, fins a quin punt interessa una educació que ens afavoreixi a tots i no únicament les classes privilegiades? Aquest capítol tracta les relacions de força i de poder i la seva situació dins d’una societat educada per competències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los imperios disciplinarios
Les disciplines que s’imparteixen a l’escola són diverses, si bé realment existeix una divisió. Les principals disciplines (matemàtiques, ciències i llengua) resulten gairebé intocables i estan més ben considerades que les més secundàries, a les quals es destinen menys hores, sense que ni tan sols arribin a formar part de l’ensenyament obligatori. És possible la introducció de noves disciplines en el sistema educatiu? Aquest capítol ens dona la clau sobre el valor que tenen les disciplines a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conclusión: ¿Competencias, otros saberes o herramientas para aprender?
A mode de reflexió, aquest capítol preveu a grans trets el paper que acompleixen les competències en l’àmbit educatiu. Es parla molt de les competències en la nostra societat actual, però realment ens referim a una educació basada en competències? Ens estem referint a les competències com a eines noves per a l’aprenentatge a l’escola, o únicament són uns sabers més per ensenyar?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Postfacio: Prolongar y construir un debate necesario
Són els sabers que s'ensenyen a l'escola els més pertinents per entendre el món i actuar? Preparen per als estudis superiors o per a la vida? Podem identificar un nombre limitat de competències útils per a tots? No serà més adequat transmetre sabers i desenvolupar actituds que permetin a cadascú construir les competències que arribi a necessitar?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Són els sabers que s'ensenyen a l'escola els més pertinents per entendre el món i actuar? Preparen per als estudis superiors o per a la vida? Podem identificar un nombre limitat de competències útils per a tots? No serà més adequat transmetre sabers i desenvolupar actituds que permetin a cadascú construir les competències que arribi a necessitar?