Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
100 números d´Articles
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els aprenentatges lingüístics i literaris a l´aula
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tradició i innovació en l´ensenyament del llenguatge
En las enseñanzas del lenguaje es posible constatar en las últimas décadas un innegable tránsito desde un enfoque gramatical, orientado al aprendizaje de un cierto saber sobre la lengua, hacia un enfoque comunicativo y sociocultural, orientado al aprendizaje de un saber hacer cosas con las palabras. Con el fin de entender el origen y los efectos de ese tránsito entre tradición e innovación en las prácticas escolares de la educación lingüística y literaria en España, en este artículo se analiza el concepto de competencia comunicativa (eje de los denominados enfoques comunicativos), se alude a la evolución de las ciencias del lenguaje y de la investigación en didáctica de la lengua y a la influencia de los currículos lingüísticos de orientación comunicativa y se evalúan los cambios (y las resistencias al cambio) acaecidos en los últimos años en las aulas de lengua y literatura en el contexto de las hondas transformaciones tecnológicas y culturales que han alterado el ecosistema comunicativo en que vivimos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
30 anys d´oralitat a les aules
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura: comprendre i aprendre (versió actualitzada i revisada)
En este artículo describimos las características del «buen lector», capaz de enfrentar textos diversos, en formatos variados y muchas veces en soledad. A continuación, revisamos una práctica habitual cuando se lee y se lee para aprender: responder a preguntas. Finalmente, sugerimos algunas implicaciones para la enseñanza procedentes de la investigación más reciente (Moje et al., 2020; Solé, 2019).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure i aprendre a escriure
La recerca i les nombroses experiències sobre l’ensenyament de l’escriptura proporcionen una base sòlida per abordar-lo amb fonament. De tota manera, hi ha aspectes en els quals cal aprofundir. Se’n plantegen tres: considerar que l’escriptura és una activitat social, quines són les condicions d’un ensenyament efectiu de l’escriptura i quins en són els continguts. N’hi ha també alguns de poc tractats que caldrà abordar: la relació entre escriptura i gramàtica i la seqüenciació de continguts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cap a un ensenyament de la gramàtica com a reflexió sobre les llengües
La función de la gramática en la enseñanza de las lenguas sigue siendo un tema controvertido, especialmente desde la incorporación de los planteamientos comunicativos a la enseñanza de las lenguas primeras. Aunque, desde los años 90, los planteamientos legislativos abogan por una gramática en función del uso reflexivo, todavía no ha habido un cambio significativo en las prácticas de aula, asentadas en planteamientos descriptivos, básicamente formales. No obstante, hay diferentes vías de avance centradas en la exploración de la actividad metalingüística de los estudiantes, mediante modelos de intervención que propician la reflexión en aula y en la exploración de referentes lingüísticos que integran las relaciones entre el uso, el significado y las formas lingüísticas. La confluencia de estos avances persigue, como objetivo final, configurar una gramática pedagógica como instrumento de utilidad para docentes y estudiantes en el camino hacia el uso reflexivo de las lenguas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trenta anys d'educació literaria
Als anys noranta el terme educació literària va substituir la denominació ensenyament de la literatura que havia acompanyat el model de transmissió patrimonial i històrica --centrat en els sabers contextuals de les obres--, així com el d’anàlisi i comentari --centrat en els mecanismes de l’obra--, per tal de destacar la nova perspectiva centrada en el lector. Aquí s’assenyala l’evolució d’aquesta perspectiva, des dels seus objectius de desenvolupar la competència interpretativa de les obres i de formar hàbits lectors literaris fins a alguns dels reptes que perseguia, com ara la planificació i l’articulació escolar de coneixements, competències i comportaments lectors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les TIC i l´ensenyament-aprenentatge de llengües
Este artículo quiere mostrar algunos de los hitos en la evolución de las Tecnologías de la Información y Comunicación y su influencia en la enseñanza aprendizaje de las lenguas en la educación obligatoria. En el mismo se hará, sin ánimo de exhaustividad, un repaso cronológico a aquellos momentos que han marcado un salto cualitativo en el uso por parte del profesorado y del alumnado de la tecnología digital. Este repaso atenderá a la sucesión de los cambios tecnológicos, a su impacto en las actividades didácticas de las aulas de lenguas y, de forma paralela, a los cambios en las propuestas formativas del profesorado.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De camí cap al plurilingüisme a les aules
En aquest article s’hi presenten estratègies pròpies d’una educació plurilingüe que es fonamenta en el reconeixement de la diversitat lingüística i cultural. Seguint la literatura més actual, s’hi defensa que les pràctiques que posen de costat i que fan dialogar els trets distintius de les llengües i la manera com les usen els diferents actors socials afavoreixen l’aprenentatge de la llengua d’escolarització.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El repte de l´avaluació en els darrers 30 anys
Fa 30 anys l’avaluació no era encara un tema prioritari a casa nostra. Des de llavors ha anat prenent importància, tant en la recerca com en les pràctiques innovadores i en les disposicions administratives. En l’actualitat s’ha avança molt, encara que caldria desenvolupar més eines d’avaluació lligades al foment de les competències lingüístiques i definir millor el paper i la responsabilitat del professorat en aquesta nova aproximació que és l’avaluació formativa al servei de l’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La immersió lingüística a Catalunya
L’article revisa els fonaments teòrics i polítics de la immersió lingüística a Catalunya i assenyala les modificacions que s’hi han produït 35 anys després d’haver-se començat a practicar. S’hi analitzen alguns aspectes dels canvis demogràfics --mobilitat de la població i immigració-- i de la repercussió que han tingut en la diversitat lingüística present a les aules. S’hi reconeixen les dificultats de la tasca del professorat i la importància de la seva formació, així com la centralitat del seu paper en la innovació didàctica per donar resposta als nous reptes educatius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: El poder de las palabras
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Qui parla i qui calla. Comunicació i (des)igualtat entre dones i homes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: La grandeza literaria del cine breve
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Esdeveniments
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.