Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un modelo de asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas
L’objectiu d’aquest capítol és presentar una estratègia general per al disseny, el desenvolupament i la valoració d’assessorament psicopedagògic com a instrument per a l’orientació educativa amb la finalitat de contribuir a la millora de les pràctiques educatives sobre les quals incideix. La proposta de diversos criteris per concretar els «continguts de millora» en aquests processos i la necessitat de considerar diferents nivells d’actuació de l’assessor en el disseny, desenvolupament i valoració d’aquests processos són dos dels elements clau de l’estratègia proposada. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento a la elaboración, el seguimiento y la mejora de proyectos curriculares de centro basados en competencias
Aquest capítol presenta les idees bàsiques sobre com es pot ajudar un centre escolar a dissenyar, desenvolupar i avaluar el seu projecte curricular des de l’enfocament de les competències. Així doncs, es discuteix el sentit que pot tenir per als centres i els professors revisar i modificar la seva manera de programar i desenvolupar l’ensenyament adoptant com a eix el desenvolupament de competències, i es plantegen propostes específiques per abordar aquest procés de revisió gradualment i en col·laboració. També se subratlla com l’assumpció d’un ensenyament centrat en competències comporta, a més, canvis en el conjunt d’espais educatius del centre, així com en la connexió entre el centre i el seu entorn. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento para la mejora de la conviencia y el clima de centro
Aquest capítol pretén orientar en la construcció d’un projecte de convivència escolar, sabent que, com en qualsevol altre context, no hi ha una fórmula única. Des d’aquest punt de vista, s’aborda el significat de conceptes clau com la convivència, el clima o el conflicte, així com els diversos nivells d’actuació implicats en el procés i proposant instruments específics d’actuació pel que fa a diferents aspectes centrals en aquesta convivència. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento en los procesos de evaluación interna de los centros
En aquest capítol s’analitzen els processos d’avaluació externa i interna a partir dels quals un centre escolar podria plantejar un pla de millora, i es proposa el paper que l’orientador podria tenir com a assessor en aquests processos. Així, d’una banda s’apunta com els centres poden utilitzar i beneficiar-se dels resultats de les avaluacions externes a les quals l’alumnat es veu sotmès en diversos moments del seu recorregut escolar. A més a més, es planteja la necessitat d’una avaluació interna que s’emmarqui i ampliï aquests resultats. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesor psicopedagógico en los procesos de innovación docente asociados a la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación
Les tecnologies digitals de la informació i la comunicació (TIC) cada vegada estan tenint més presència en els centres de totes les etapes. Això comporta, necessàriament, un procés de presa de decisions relatiu a la manera d’utilitzar aquestes tecnologies en la pràctica docent, un àmbit en el qual els assessors psicopedagògics i els orientadors en particular tenen molt a dir. En aquest capítol es parla d’això, i també es proposen alguns usos de les TIC que es consideren d’especial interès en aquest sentit, així com alguns criteris de suport als processos de presa de decisió en els centres pel que fa a com es poden incorporar les TIC a les pràctiques docents. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento para el parendizaje cooperativo en la escuela
Aquest capítol recull un conjunt de propostes al voltant dels processos de formació i assessorament per a la transformació i innovació a les aules i als centres a partir de l’aprenentatge cooperatiu. En aquest sentit, es presenten diversos programes dins del programa CA/AC de la Universitat de Vic, que gira a l’entorn de l’organització cooperativa de l’activitat de l’alumnat a l’aula i que proposa un seguit d’accions perquè el professorat ensenyi al seu alumnat a aprendre en equip a l’aula comuna. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El asesoramiento a la introducción de procesos de docencia compartida
Aquest capítol, a càrrec de Teresa Huguet, se centra en l’assessorament a la posada en marxa de processos de docència compartida, en què dos docents treballen simultàniament a l’aula. Es presenta aquest tipus de docència, es plantegen uns quants dels seus avantatges i potencialitats, i s’analitzen les dificultats que hi pot haver a l’hora de mirar d’iniciar-la. Al final del capítol s’inclouen activitats, fonts i recursos i referències bibliogràfiques que complementen la lectura.
Aborda el paper de l’orientador en els processos d’innovació educativa. Els centres escolars són organitzacions dinàmiques, que necessiten reflexionar sobre els seus processos i anar introduint modificacions que en millorin el funcionament. Per tant, la innovació hauria de ser un element incorporat a la cultura de les institucions educatives.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aborda el paper de l’orientador en els processos d’innovació educativa. Els centres escolars són organitzacions dinàmiques, que necessiten reflexionar sobre els seus processos i anar introduint modificacions que en millorin el funcionament. Per tant, la innovació hauria de ser un element incorporat a la cultura de les institucions educatives.