Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Convivencia escolar y sistemas de apoyo entre iguales
Per conrear la convivència escolar com a motor de progrés educatiu, l’escola no sols ha de fomentar i facilitar l’aprenentatge d’habilitats de competència social des del seu propi currículum, també ha de prevenir i intervenir davant de les manifestacions de ruptura de la convivència, com la disrupció, desmotivació o indisciplina, que pertorben el clima escolar, així com l’assetjament o la violència. Per aconseguir-ho, l’escola ha de facilitar sistemes organitzats de participació i suport entre iguals amb els quals pugui gestionar la seva convivència i fomentar valors positius i de competència social. Aquest capítol presenta els sistemes de suport entre iguals com una estratègia de millora de la convivència escolar, fent protagonista l’alumnat perquè pugui contribuir tant en la millora de la convivència escolar com en l’evitació de l’assetjament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 1. Sistemas de acogida y acompañamiento
El sistema d’acolliment i acompanyament és una modalitat de sistema de suport entre iguals (SAI) que té com a tasca bàsica acollir, donar la benvinguda, compartir temps, donar suport i proporcionar orientacions inicials als qui ho demanen o ho necessiten, amb el propòsit de millorar la convivència escolar i fomentar la integració de l’alumnat al centre. L’arribada a un nou centre, ser traslladat i no conèixer a ningú al grup, o el canvi d’etapa entre primària i secundària, són situacions habituals i períodes crucials en els quals la prestació d’aquest suport pot resultar decisiva per a alguns estudiants. Aquest capítol mostra les característiques principals del sistema d’acolliment, les habilitats i continguts necessaris per a la seva aplicació, exemples de propostes formatives, orientacions per posar-lo en pràctica i propostes per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 2. Sistemas de ayuda
El sistema d’ajuda és una modalitat de sistema de suport entre iguals (SAI) i el treball fonamental de l’alumnat participant, que és triat democràticament pels seus companys d’aula, és prestar ajuda als qui ho necessitin o sol·licitin, emprant tècniques i habilitats que permetin a l’alumnat que rep l’ajuda ser capaç de trobar un camí per resoldre les seves dificultats o problemes. Aquest capítol mostra les característiques principals del sistema d’ajuda, les habilitats i continguts necessaris per a la seva aplicació, exemples de propostes formatives, orientacions per a posar-lo en pràctica i propostes per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 3. Sistemas de mediación
El sistema de mediació és una modalitat de sistema de suport entre iguals (SAI) i la seva implantació en els centres persegueix la resolució dels conflictes de manera pacífica. La mediació escolar posa en pràctica una altra manera de resoldre els conflictes, d’educar l’alumnat en el bon tracte mitjançant el diàleg i la resposta no violenta, una manera d’entendre les relacions basada en el respecte dels punts de vista dels altres, en la responsabilitat, etc. Aquest capítol mostra les característiques principals del sistema de mediació, les habilitats i continguts necessaris per a la seva aplicació, exemples de propostes formatives, orientacions per posar-lo en pràctica i propostes per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 4. Sistemas de tutoría
El sistema de tutoria és una modalitat de sistema de suport entre iguals (SAI) pensada per a situacions escolars com ara retards acadèmics, dificultats en una matèria, recuperació d’aprenentatges per absències escolars, diferències de ritmes d’aprenentatge en matèries concretes, etc. El suport tutorial l’estableix el tutor adult, que assigna l’alumne tutor amb millors destreses per fer costat a qui el necessita, i la seva durada s’estableix fins que desapareix la necessitat o se soluciona el problema. Aquest capítol mostra les característiques principals del sistema de tutoria, les habilitats i continguts necessaris per a la seva aplicació, exemples de propostes formatives, orientacions per posar-lo en pràctica i propostes per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 5. Sistemas de mentoría, el caso de los cibermentores
El sistema de mentoria és una modalitat de sistema de suport entre iguals (SAI), encara que en molts centres s’hagi implantat de forma diferenciada d’altres de relacionats, com els sistemes de tutoria o de coaching. La seva aplicació en el marc escolar té a veure amb tasques de guia, supervisió, modelatge i facilitació cap a assoliments individuals, generalment acadèmics, però també personals i relacionats amb valors. Aquest capítol mostra les característiques principals del sistema de mentoria i cibermentoria (un nou model per prevenir el ciberassetjament i els riscos del mal ús de les xarxes socials, com ara problemes de privacitat, comunicació i gestió de les relacions), les habilitats i continguts necessaris per a la seva aplicació, exemples de propostes formatives, orientacions per posar-lo en pràctica i propostes per a la seva avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parte 6. Sistemas de aprendizaje-servicio
Els projectes d’aprenentatge servei són propostes que situen l’alumnat al centre dels processos d’aprenentatge perquè trobin sentit i valor personal a allò sobre què es treballa. Aquest capítol se centra en aquest tipus de projectes, els quals es fan programant explícitament competències socioemocionals que permeten establir relacions eficaces de col·laboració entre iguals per aconseguir una finalitat compartida. Així mateix, els projectes que es desenvolupen des d’aquest enfocament potencien els valors d’ajuda i solidaritat en centrar el seu objectiu en la transformació d’un entorn social en el qual s’ha detectat una necessitat social sense atendre. Aquests tres elements fan de l’ApS una proposta realment atractiva de treball amb els iguals per millorar la qualitat d’una comunitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Ens proposa molts mètodes que ajuden els estudiants a desenvolupar qualitats com l’empatia en diferents situacions quotidianes, així com crear oportunitats en les quals aprendre a responsabilitzar-se.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ens proposa molts mètodes que ajuden els estudiants a desenvolupar qualitats com l’empatia en diferents situacions quotidianes, així com crear oportunitats en les quals aprendre a responsabilitzar-se.