Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación: 10 preguntas sobre convivencia y disciplina y 10 ideas clave para responderlas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La construcción de la convivencia orienta la dirección y el sentido de la disciplina
Davant dels reptes d’educar per a la ciutadania, cal preguntar-se si la nova direcció de la innovació educativa, basada en el concepte de competència, és rellevant com a via per comprendre el paper de la disciplina. El nou repte d’educar per aconseguir aquest ampli repertori d’habilitats, actituds i valors, que està inclòs en les anomenades competències clau, no és sinó l’assumpció que a l’escola s’aprendrà a conviure amb els altres per arribar a ser prou autònom i segur per gestionar la pròpia vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La disciplina escolar es un reto profesional y una necesidad de la convivencia
Treballar la disciplina s’ha convertit en una tasca ineludible del professorat, per a la qual s’ha de sentir preparat. Independentment de si aquesta competència professional ha estat adquirida formalment durant la seva formació inicial, el cert és que l’ha d’assumir. La gestió de la disciplina escolar, sigui concebuda com a sinònim de control o com a instrument de formació, serà determinant a l’hora d’establir el rol adoptat pel docent, d’acord amb la funció de l’ús que faci del seu poder davant del grup d’alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Si se quiere prevenir la indisciplina, es ineludible abordar la disciplina
És evident que el que preocupa els docents és la indisciplina i els actes de disruptivitat que poden donar lloc a conflictes socials i altres problemes més grans. Però prevenir no és ni curar ni obviar els problemes socials. La prevenció parteix de visualitzar el problema abans que sigui tard. Analitzar la naturalesa de la disciplina, la seva complexitat conceptual i els seus aspectes essencials és la millor preparació per prevenir la indisciplina i altres problemes de disruptivitat a l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Se deben establecer pocas normas, pero dialogadas, consensuadas, claras y oportunas
En el terreny de la convivència és evident que tenen un paper decisiu el sistema de normes que cal complir, així com les convencions i els hàbits que cal respectar, però cal preguntar-se quins i quants, i com ha de ser aquest sistema de normes. Es tracta d’establir poques regles, però aquestes s’han de decidir amb la participació de tots els que se’n veuran afectats perquè les hauran de complir. També és imprescindible que aquest sistema vingui amb un dispositiu d’ús, és a dir, que les regles siguin oportunes i contextualitzades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Es necesario contextualizar las decisiones para ajustarlas a las necesidades emergentes
La realitat educativa és canviant i necessita una revisió contínua, atès que els temps canvien, canvia el context i canvien els protagonistes. Per aquest motiu les normes que van servir en un moment donat poden haver deixat de ser útils en un altre moment i viceversa. Les normes no poden ser llistes rígides de deures al marge de les condicions en què s’han d’executar, per això defensem que les decisions disciplinàries s’han d’ajustar, sempre, a les necessitats escolars que emergeixen en el dia a dia de la convivència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El ejemplo docente es una lección permanente que hace coherente a la disciplina
Si pretenem que els i les nostres alumnes arribin a ser competents i aprenguin a gestionar el seu propi aprenentatge i desenvolupament social, hem d’actuar com a models d’aprenentatge i posar en pràctica competències i habilitats socials que serveixin d’exemples enriquidors per a la seva vivència personal. La nostra posició és universal i conservadora: l’exemple docent és una lliçó permanent i ineludible perquè el sistema disciplinari sigui coherent i assumible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un sistema disciplinar debe potenciar el sentido educativo, sin huir de la responsabilidad
El que es negocia i accepta com a norma comuna s’ha de complir. Un sistema disciplinari democràtic exigeix, al mateix temps, fugir de l’estil punitiu i evitar que el qui no respecta la norma comuna es percebi impune a les conseqüències de la seva falta. Al llarg d’aquesta reflexió sobre la naturalesa i funció de la disciplina escolar hem deixat clara la nostra posició sobre la necessitat que el sistema de normes i la seva obligatorietat sigui el resultat d’una convivència construïda sobre el consens i el diàleg.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La normalización de los logros conseguidos muliplica sus efectos en la convvencia
El professorat innovador tendeix a voler fer tots els canvis que percep com a millores de la seva pròpia pràctica i beneficis per a la convivència i l’educació. La vida escolar, però, és complexa i té molts fronts. Una manera raonablement pautada i articulada de millora exigeix no intentar fer-ho tot, i al mateix temps. La nostra proposta és la d’integrar els èxits de les innovacions, també, en termes de disciplina, fins a convertir-les en part de la cultura i l’experiència diària. Normalitzar els èxits aconseguits en disciplina escolar multiplica els seus efectes en la millora general de la convivència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La sostenibilidad y la coherencia ayudan ante las emergencias de la convivencia
Una bona gestió de la disciplina exigeix una resposta apropiada per a cadascun dels problemes que la convivència escolar planteja. Ser conscients de quin és el problema i saber quina resposta concreta s’ha d’establir per solucionar-lo esdevé una tasca difícil, però a la vegada imprescindible, per afrontar la diversitat de problemes socials que afecten la convivència escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El diálogo con las familias aporta nuevos puntos de vista y genera lazos de convivencia
La família ha de ser copartícip de les normes bàsiques de la convivència en el centre escolar, i l’escola ha de saber quina orientació educativa i quin sistema disciplinari segueixen els pares i les mares en la vida familiar. Els docents han de ser conscients, per tant, de la importància que té la continuïtat de la seva tasca educativa a les llars per poder gestionar, conjuntament, la disciplina als centres escolars a través de l’elaboració i modificació consensuada de les normes de convivència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
La disciplina com a part de la convivència escolar i reflexió sobre l'actitud necessària per afrontar normes, convencions i convivència. És possible donar resposta als problemes d'indisciplina sense partir de l'anàlisi de la disciplina? Quines, quantes i com han de ser les normes escolars?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La disciplina com a part de la convivència escolar i reflexió sobre l'actitud necessària per afrontar normes, convencions i convivència. És possible donar resposta als problemes d'indisciplina sense partir de l'anàlisi de la disciplina? Quines, quantes i com han de ser les normes escolars?