Els ordinadors ja hi són o arribaran ben aviat a les aules. Aquest llibre ens ajudarà en els canvis que això representa en el dia a dia i que s'han de sostenir en tres grans columnes: *els continguts, les metodologies, les eines i els recursos tecnològics*. Així, veurem els continguts des d'una mirada competencial; les metodologies que han d'afavorir el pensament científic, la creativitat i la solidaritat i, finalment, les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquestes metodologies es caracteritzen pel treball cooperatiu, l'atenció a la diversitat, la recerca, la construcció del coneixement, la creativitat i la interdisciplinarietat. A més, es donen a conèixer algunes de les eines que cal posar en mans dels nois i noies perquè facin les seves creacions, les seves tasques, perquè transformin la informació i construeixin el seu coneixement de manera autònoma
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els ordinadors ja hi són o arribaran ben aviat a les aules. Aquest llibre ens ajudarà en els canvis que això representa en el dia a dia i que s'han de sostenir en tres grans columnes: *els continguts, les metodologies, les eines i els recursos tecnològics*. Així, veurem els continguts des d'una mirada competencial; les metodologies que han d'afavorir el pensament científic, la creativitat i la solidaritat i, finalment, les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquestes metodologies es caracteritzen pel treball cooperatiu, l'atenció a la diversitat, la recerca, la construcció del coneixement, la creativitat i la interdisciplinarietat. A més, es donen a conèixer algunes de les eines que cal posar en mans dels nois i noies perquè facin les seves creacions, les seves tasques, perquè transformin la informació i construeixin el seu coneixement de manera autònoma
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: Un libro con alma
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educación 2.0
S'explora el concepte d'Escola 2.0, introduït com una visió educativa que integra les noves tecnologies per preparar els joves davant els reptes de la societat de la informació. A través de la revolució digital, es discuteix com Internet, especialment la web 2.0, transforma radicalment la producció, l'emmagatzematge i la comunicació d'informació, oferint oportunitats sense precedents per a l'educació. Així mateix, s'aborden les resistències a canviar pràctiques tradicionals i es destaca la importància d'adaptar el sistema educatiu a les necessitats actuals, promovent una actitud activa i participativa en l'estudiantat. Finalment, es reflexiona sobre les implicacions d'Internet en l'educació –com a biblioteca, impremta, canal de comunicació i plataforma per al storytelling– argumentant que l'educació 2.0 ha de superar l'aïllament de les escoles, fomentant xarxes d'aprenentatge i el desenvolupament professional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Concretando un currículo competencial
En aquest capítol s'examina l'evolució del currículum educatiu a Espanya, destacant la integració de les competències bàsiques segons la Llei orgànica d'Educació (LOE). Per això, s'analitzen els desafiaments i les oportunitats que les reformes educatives aporten, des de la LOGSE fins a la LOE, i com aquests canvis afecten la pràctica docent i l'estructura educativa. La inclusió de competències bàsiques com a eix central cerca adaptar l'educació a les necessitats d'una societat en constant canvi, promovent un ensenyament més contextualitzat i rellevant. Finalment, s'emfatitza la importància d'una formació docent contínua i d'adaptar el currículum a la realitat sociocultural dels estudiants, utilitzant un enfocament que integri aprenentatges formals, no formals i informals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencies básicas, un puente entre el conocimiento y la vida
La seqüència didàctica és clau per integrar competències i coneixements, i evitar així la separació entre disciplines. Aquest enfocament promou un canvi curricular cap al raonament i la interdisciplinarietat, transformant continguts en tasques i orientant cap al desenvolupament comunitari i cívic. Requereix canvis organitzacionals i cooperatius, i una nova manera d'avaluar, centrada en l'autoregulació i relacionada amb competències bàsiques. Aquest procés encurioseix per aprendre i per ser, emfatitzant un compromís ètic en l'educació. Així, les competències bàsiques construeixen ponts entre el coneixement i la vida pràctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El profesorado como aprendiz con las TIC
El canvi en l'educació se centra en l'aprenent, impulsant el professorat a adaptar i aprendre contínuament, especialment en l'ús de les TIC. Aquest enfocament requereix comprendre com els docents aprenen amb tecnologies, emfatitzant la necessitat de competències en TIC específiques. L'aprenentatge docent, influenciat per factors socioculturals, és vist com un procés social on les TIC poden amplificar habilitats i fomentar noves metodologies educatives. Les tecnologies digitals ofereixen oportunitats per millorar l'ensenyament i l'aprenentatge, promovent la col·laboració i la creativitat. No obstant això, l'impacte de les TIC depèn de les metodologies d'ensenyament i del suport a docents i estudiants en el desenvolupament de competències digitals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La teoría de las inteligencias múltiples en el aprendizaje con las TIC
La teoria de les intel·ligències múltiples (IM) de Howard Gardner redefineix la intel·ligència més enllà de les mètriques convencionals, considerant múltiples capacitats cognitives. Basada en l'evidència neurològica, suggereix que cada individu posseeix una combinació única d'intel·ligències desenvolupades en diferents graus. Aquesta visió ampliada de la intel·ligència inclou tipus com lingüística, logicomatemàtica, musical, visual-espacial, cinestèsica-corporal, intrapersonal, interpersonal, naturalista i existencial. Gardner argumenta que aquestes intel·ligències operen de manera independent i es veuen influenciades per factors culturals, potenciant diverses formes d'aprenentatge i solució de problemes. Reconèixer i conrear totes les intel·ligències en l'educació permet un ensenyament més personalitzat i eficaç, facilitant a tots els estudiants desenvolupar el seu màxim potencial.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alma de las webquests
L'ànima de les webquestes resideix en el compromís, la creativitat i els valors de l'educador, més enllà de les solucions tècniques. Aquest model educatiu, enfocat en propostes autèntiques i profundes, critica la pedagogia formalista i demanda un canvi d'actitud en els docents. La qualitat d'una webquesta, que reflecteix les creences del seu autor, es pot percebre a través de la seva capacitat per comprometre's amb el coneixement i el plaer d'aprendre, evidenciant la importància d'obres amb ànima per a una educació significativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las webquests en Cataluña
La història de les webquestes a Catalunya comença el 2001, quan s'introdueix aquest concepte en un fòrum educatiu. Des de llavors, s'han realitzat traduccions d'articles fonamentals, s'han creat associacions per a la seva promoció i s'han celebrat jornades i tallers per formar a docents. Les webquestes, concebudes com a recerques guiades amb recursos d'Internet, emfatitzen el treball cooperatiu, el desenvolupament de competències bàsiques i la creació de productes. Aquest enfocament ha estat enriquit amb la teoria de les intel·ligències múltiples, integrant així diverses capacitats en el disseny i l'avaluació de les webquestes. Al llarg dels anys, aquestes han evolucionat adaptant-se a les noves tecnologies i metodologies educatives, i demostrant el seu valor i flexibilitat com a eina pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Crear una webquest
Crear una webquesta parteix d'una idea inspiradora, en aquest cas sobre pressupostos escolars, amb l'objectiu que els estudiants comprenguin la realitat econòmica i desenvolupin competències matemàtiques usant llocs web reals. El procés inclou una orientació docent, en concret, una avaluació mitjançant rúbriques que consideren el treball en grup, el procés, el producte final i les competències bàsiques. Una avaluació transparent i unes conclusions reflexives són crucials. Publicar la webquesta en un lloc accessible fomenta l'intercanvi i la col·laboració educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competencias, autonomía y creatividad: la propuesta TAF
L'eina TAF, encara en desenvolupament, ja demostra el seu valor en el currículum i les competències bàsiques, especialment en ciències socials. Encara que queden tasques per fer, com a traduccions i disseny d'exercicis, el seu èxit és evident. Comparteix amb webquestes, wikis i altres tecnologies la promoció d'un aprenentatge col·laboratiu orientat cap a una educació més interactiva i enfocada en l'alumnat, projectant una ciutadania més preparada per contribuir a la societat amb coneixement col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cómo trabajar con ordenadores portátiles en el aula. Aprendizaje basado en problemas y proyectos de comprensión
La incorporació de tecnologies com a ordinadors portàtils i plataformes com Moodle en l'educació és essencial per promoure l'autonomia, el treball cooperatiu i una gestió efectiva del coneixement. Al Col·legi Montserrat de Barcelona, l'ús d'aquests recursos ja és una realitat, demostrant el seu valor més enllà dels mètodes tradicionals. Aquestes eines no sols faciliten l'accés i la gestió de la informació, sinó que també permeten un ensenyament i un aprenentatge dinàmics, a més de possibilitar una avaluació i comunicació eficaces entre alumnes i docents. Els desafiaments són part del procés, però l'entusiasme i els resultats positius justifiquen la seva implementació. És el moment d'adaptar-se i aprofitar aquests recursos per enriquir l'experiència educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendizaje en red
L'era digital ha obert immenses possibilitats per a l'aprenentatge col·laboratiu i la interacció global, facilitant comunicacions en temps real entre estudiants de diferents llocs a través d'eines com videoconferències i plataformes de xat. Empoderar l'alumnat perquè expressi les seves idees i comparteixi la seva perspectiva del món és fonamental en una societat interconnectada. L'educació actual ha d'enfocar-se a preparar els estudiants per navegar i contribuir efectivament en aquesta xarxa d'aprenentatge expansiva, on el coneixement es construeix col·lectivament i on l'aprenentatge d'avui és el pilar del saber del demà.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Webgincana: un uso estructurado de la web para la educación
El model de la webgincana, en combinar el joc tradicional de la gimcana amb la cerca d'informació a Internet, ofereix una metodologia dinàmica i atractiva per a l'aprenentatge, alineant-se amb els nivells de comprensió de Bloom. Aquesta estratègia didàctica no sols promou la construcció de coneixement mitjançant la integració de diverses fonts web, sinó que també afegeix interès i motivació en el procés d'aprenentatge, superant models més simples com les caceres del tresor. Encara que la seva implementació actual es limita a un grup reduït d'educadors al Brasil, la webgincana té el potencial d'enriquir significativament l'aprenentatge escolar, pendent d'una adopció més àmplia que permeti avaluar el seu impacte i consolidar la seva estructura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Webtask: trabajando por tareas en la web
En aquest capítol s'introdueix el model de webtask com una estratègia didàctica que utilitza recursos web per a l'aprenentatge, situant-se entre altres metodologies educatives digitals. Encara que comparteix la centralitat de la tasca amb la webquesta, es distingeix en certs aspectes que s'han detallat, especialment en la conceptualització i tipologia de tasques. Per això, s'ha definit el model de webtask i s'han ofert exemples de disseny. Al final, s'han comparat les webtasks amb les webquestes, assenyalant que, encara que la webquesta és considerada una estratègia més complexa, ambdues promouen l'autonomia i proporcionen eines crucials per a l'aprenentatge continu, no limitat al context escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las cazas del tesoro
Les caceres del tresor són activitats didàctiques basades en Internet que proporcionen una forma motivadora i senzilla de guiar l'aprenentatge de l'alumnat. Utilitzades internacionalment sota diversos noms, aquestes activitats impliquen el professorat com a orientador, presentant preguntes específiques i assenyalant recursos web per a les seves respostes. Es caracteritzen per incloure «La gran pregunta», que fomenta la reflexió i no té resposta directa a Internet. Amb un format estructurat i la possibilitat de ser creades a través de diverses eines en línia, les caceres del tresor donen suport al desenvolupament de competències bàsiques essencials per a l'aprenentatge continu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los JClics en las webquests,
«Els JClics a les webquestes» narra l'evolució de la creació de materials didàctics en educació especial, des de tècniques artesanals fins a l'ús de tecnologies com les càmeres digitals, PowerPoint i programari Clic. Destaca la importància d'adaptar l'ensenyament a la realitat de l'alumnat i promou la creació i compartició de recursos propis per a una educació més personalitzada i rellevant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El registro sonoro en las aulas
En aquest capítol s'aborda la importància de l'educació auditiva en l'àmbit de les TIC i les TAC, destacar la promoció de l'escolta activa per al desenvolupament de competències comunicatives i emocionals. Per això, es proposa gravar i manipular sons de l'entorn com a mètode pedagògic per fomentar la creativitat i la interacció educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hacer radio en la escuela
La ràdio a l'escola potencia l'expressió i comprensió oral de l'estudiantat, fomentant el treball en equip i la responsabilitat, a més de facilitar la pràctica lingüística i la creativitat mitjançant la producció de diversos gèneres radiofònics. Requereix eines bàsiques com MP3 i el programa Audacity per gravar i editar. Els programes s'han de planificar, assajar i editar acuradament per millorar la dicció i l'entonació, culminant en la publicació en un blog escolar, i incentivant així l'aprenentatge significatiu i col·laboratiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lenguaje visual en las TIC y en las TAC
L'efectivitat de la comunicació visual es reforça mitjançant l'acurada selecció d'elements com la proporció, la ubicació espacial, el color, la tipografia i les imatges. Aquests components són crucials per dissenyar interfícies gràfiques que millorin el lliurament i la recepció del missatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«To blog or no to blog», he ahí la cuestión
S'aborda la integració de blogs en l'educació, destacant-ne l'experiència personal de l'autor amb aquests i el seu potencial com a eines de comunicació i aprenentatge. Després de ressaltar la importància dels blogs en el context més ampli de les TIC i l'educació, se suggereix que el seu valor radica no sols en la seva capacitat tècnica sinó en la seva integració en metodologies educatives efectives. El text també explora l'impacte inicial d'Internet a la societat i l'educació, subratllant l'evolució de les eines digitals des de fòrums fins a blogs i microblogging, i conclou emfatitzant la necessitat d'un enfocament metodològic sobre el tecnològic en l'educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Propuestas de actividades TAC
En aquest capítol es donen a conèixer algunes propostes, recursos, idees i activitats que poden ser útils per treballar amb Internet a l'aula amb alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Accesibilidad web, una realidad en el aula
Per treballar en la web, cal conèixer els estàndards i les pautes d'accessibilitat que han de permetre l'accés a qualsevol persona independentment de les seves limitacions físiques, intel·lectuals o tecnològiques, entre d'altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El portfolio: un instrumento TIC para evaluar
El portafolis és un instrument per avaluar que recull, en format electrònic i altres eines tecnològiques, el quant i el com aprenen els i les alumnes per avaluar els seus progressos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fuentes y recursos
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Y ahora, hablemos de los autores