Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Poner a los niños en la política significa hacer una buena política»: 25 años de escucha en el proyecto «La ciudad de los niños»
Els nens i les nenes són diferents de nosaltres perquè veuen el món des d'un punt de vista diferent, amb exigències, desitjos i expectatives diferents de les nostres. Sota aquest supòsit, el 1991 va néixer el projecte «La ciutat dels nens», que té dos eixos principals d’activitat: promoure la participació de nenes i nens en el govern municipal i restituir-los l’autonomia de moviment a la seva pròpia ciutat. Aquest capítol mostra la importància d’acceptar el punt de vista infantil i incorporar-lo en programes de govern, per transformar, així, les propostes infantils en accions polítiques. Es presenten dos exemples relacionats amb el projecte «La ciutat dels nens», així com algunes reflexions sobre el canvi de prioritats que hauria d'assumir qualsevol ciutat que s'adhereixi a aquest projecte i aposti perla participació infantil en la política.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Representaciones sociales de infancia y ciudadanía: entre el antagonismo y el cambio
La imatge social que es té sobre nens, nenes i adolescents condiciona la seva consideració com a ciutadans i ciutadanes, i són vistos com a éssers incomplets i dependents, incapaços d’actuar per si mateixos. No obstant això, la realitat de la vida quotidiana evidencia que nens i nenes actuen i interactuen amb la resta d'éssers humans en la vida de la seva comunitat. Aquest capítol tracta els conceptes d'infància i ciutadania, i ens parla de la Convenció sobre els Drets de l'Infant de les Nacions Unides des d'un punt de vista crític. Es comenta l'evolució del concepte de ciutadania des de mitjan segle passat i es resumeix, a continuació, l'estat de la qüestió del debat entorn de la infància i la ciutadania en l’àmbit dels estudis d'infància, amb la finalitat de visualitzar els canvis que s'entreveuen per a una reconceptualització de la ciutadania dels infants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Más allá del paternalismo. Hacia una protección participativa y participación protagónica de las infancias
Aquest capítol explica el concepte de paternalisme i posa en dubte els arguments amb esquals se sol justificar l'anomenat paternalisme pedagògic o paternalisme tou. Seguidament, s’analitza fins a quin punt poden ser compatibles o estan en contradicció els drets de nenes i nens i determinades variants de paternalisme, i s'explica, després, en dos passos i amb ajuda de diversos exemples de protecció i participació infantil, com de marcats per patrons de pensament paternalistes estan i com podem superar aquests esquemes. Finalment, es presenten propostes i suggeriments sobre com cal tractar nenes i nens per superar el paternalisme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Infancia y adolescencia en el centro: recorridos hacia la centralidad
L'autora d'aquest capítol presenta el que ella anomena un panorama de canvi que col·loca la infància i l'adolescència al centre de la recerca i en valora les identitats, inclusió i idees. Els nois i noies, com a participants actius, es poden implicar en les seves societats i entorn polític si se'ls dona espais segurs i són escoltats. El panorama de canvi té en compte el creixement dels nens i nenes, el canvi en els contextos al llarg del temps i la importància de treballar amb companys i familiars, cuidadors i persones adultes de les comunitats. Aquesta proposta sobre què podria fer més significativa la participació dels nois i noies la va desenvolupar treballant amb nens i joves al Nepal, al sud d'àsia i al Regne Unit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El acompañamiento socioeducativo en la participación ciudadana. Los componentes pedagógicos potenciadores en los consejos de infancia y adolescencia
El terme acompanyament sorgeix de la necessitat de canviar les maneres de denominar les pràctiques socials i l'educació especial, així com la forma d'entendre-les. La finalitat d’aquest capítol és endinsar-nos en l'art d'acompanyar mitjançant l'exploració del concepte i la seva relació amb la participació infantil i adolescent com a dret i capacitat ciutadana, però també retornar a la pràctica elements pedagògics que s'han identificat en la quotidianitat de la participació dels consells d'infància i adolescència implicats en el projecte RecerCaixa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Funciones y funcionamiento de los consejos de infancia y adolescencia
Els consells d'infància són òrgans de participació que es converteixen en experiències que eduquen per a la participació. La ciutat, el poble, el barri, el lloc on viuen els nens, en les seves diferents dimensions, és el tema principal del qual es tracta en els consells d’infància. Aquest capítol recull les diverses funcions que han d'assumir els consells d'infància i adolescència, així com els diferents aspectes que tenen a veure amb la seva composició; és a dir, qüestions com ara qui i quants nens i nenes componen el consell, durant quant de temps hi romanen, com es trien i renoven els membres, etc. Finalment, es repassen, breument, uns quants aspectes pràctics del funcionament habitual dels consells d’infància: quan i on es reuneixen, la durada de les trobades i els temes dels quals es parla, qui els proposa, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Criterios y reflexiones desde el acompañamiento técnico y dinamizador
El curs 2015-2016 el personal tècnic i dinamitzador municipal responsable del consell d’infància o adolescència d'alguns ajuntaments catalans va tenir l'oportunitat de participaren la recerca «Els consells de nenes, nens i el Consell Nacional dels Nens i els Adolescents de Catalunya (CNIAC). Noves formes de participació política i cívica dels nens i les nenes de Catalunya». Aquest capítol recull unes quantes inquietuds i respostes sorgides arran d'aquesta recerca, i descriu una sèrie de funcions bàsiques que han d’assumir, desenvolupar i interioritzar els tècnics o dinamitzadors. Així mateix, es destaquen alguns dels principis, eines i estratègies metodològiques que tenen en compte i utilitzen els dinamitzadors dels consells d'infància i adolescència, així com alguns dels reptes que es plantegen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Redefiniendo los retos como órgano participativo. Primeros pasos después de la constitución
Un consell d'infància i adolescència està format per nens i nenes que han decidit dedicar part del seu temps lliure a millorar el seu municipi. En aquest capítol s'analitzen els objectius de les primeres sessions de trobada del consell i es proposen estratègies per impulsar la formació del grup com a òrgan amb una clara representació de qui són, quines són les seves funcions i quines condicions s'han de donar per desenvolupar-les. Aquesta primera fase d'un consell anirà prenent forma en dues o tres sessions, però estarà permanentment oberta. La construcció i reconstrucció de la identitat de ciutadà és un procés que es manté actiu durant tota la trajectòria que segueix cada nen a partir del mateix exercici de ciutadania i en aquestes primeres sessions s'estableixen les bases.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avanzando desde las propuestas a la acción implicativa y comprometida
El consell d'infància, a la fase inicial, s'ha consolidat en termes d'identitat i funcionament. Un cop ha ressignificat el seu sentit i funcions, s'endinsa en una altra fase del cicle de la seva trajectòria. Aquesta segona fase es caracteritza pel desenvolupament de les seves funcions mitjançant la definició conjunta de les accions que prioritzen i el lideratge per part dels vocals dels processos participatius que impliquen. Aquest capítol descriu en un primer moment els moviments facilitadors del desenvolupament de l'acció implicativa compromesa que s'han identificat quan un consell tracta algun dels reptes que es proposa abordar. I en un segon moment es proposen propostes pràctiques que afavoreixen l’impuls de les accions del consell d'infància des d'una participació projectiva i activista.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reflexión, revisión y renovación. Punto y aparte en el consejo de infancia
Reflexionar, revisar i renovar són accions que permeten al consell d'infància valorar els mesos de treball col·lectiu, plantejar millores de funcionament i organització i constituir un nou grup en un acte públic de renovació i constitució del nou consell. En aquest capítol s’ofereix una aproximació als objectius de la tercera fase del consell, com ara recordar i reflexionar sobre el procés viscut i, al seu torn, revisar-se com a grup actiu i organitzat al municipi. També es presenten algunes estratègies posades en pràctica pels consells d’infància observats, mostrant estratègies de valoració amb el grup de nens i nenes, així com alguna dinàmica que ha permès als grups reconèixer-se com a agents actius que incideixen en les qüestions de municipi.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Implicaciones educativas y transformativas de los consejos de infancia y adolescencia de ámbito local
Els consells de la infància i adolescència, com a òrgans de participació ciutadana que s’han creat als municipis, són espais que permeten a nens i nenes exercir la ciutadania i el seu dret a participar en la vida social i política. Aquest reconeixement de la infància com a agent actiu en el municipi incideix tant en les seves vides com en la dels adults que els envolten ien la de les comunitats de les quals formen part. En aquest capítol presentarem de quina manera incideix la participació de les nenes, nens o adolescents tant en la ciutadania coma la ciutat o municipi, a partir d'allò que aporten els experts, però també a partir de les experiències dels consells d'infància i adolescència recollides en una recerca feta en el context català.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apéndice
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografía
Els consells infantils i adolescents són una de les maneres d’incloure’ls en el fer política. Aquest òrgan de participació permet fer un salt qualitatiu per al disseny de la ciutat, la recerca col·lectiva de respostes davant reptes i necessitats, la planificació d’accions compromeses i la promoció de l’associacionisme. Tot això per avançar i transformar en favor del benestar col·lectiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els consells infantils i adolescents són una de les maneres d’incloure’ls en el fer política. Aquest òrgan de participació permet fer un salt qualitatiu per al disseny de la ciutat, la recerca col·lectiva de respostes davant reptes i necessitats, la planificació d’accions compromeses i la promoció de l’associacionisme. Tot això per avançar i transformar en favor del benestar col·lectiu.