Estrategias de lectura
E-premium llibres - Número: 137 (març 92)
ISBN / EAN : 9788478272099 - ISBN / EAN PDF: 9788478278688 - ISBN / EAN EPUB: 9788499807249
23,50€22,33€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
Prólogo
L'autor d'aquest pròleg, César Coll, presenta una reflexió sobre la psicologia de l'educació i sobre la necessitat d'il·luminar un nou professional la tasca del qual ha de ser mediar entre la ciència de la psicologia i l'art de l'ensenyament. Emfatitza que aquest llibre aprofundeix en la lectura i en la comprensió lectora o lectura comprensiva. Aborda temes relacionats amb l'aprenentatge, l'ensenyament i l'avaluació de les estratègies de comprensió lectora.
Introducción
En aquesta introducció l'autora posa de manifest la seva intenció de situar-se precisament en aquest espai intermedi entre la ciència de la psicologia i l'art de l'ensenyament. El propòsit del llibre, anuncia, és ajudar els docents i altres professionals de l'educació en la tasca de promoure en els alumnes la utilització autònoma d'estratègies de comprensió lectora. Ens adverteix que no és una tasca fàcil i que cal desconfiar de les recomanacions simples i de les solucions fetes que s'acomoden malament a la complexitat de la vida de l'aula.
El reto de la lectura
En aquest capítol l'autora exposa la seva concepció sobre la lectura i que comparteix amb nombrosos autors el treball de recerca dels quals se situa en aquest àmbit. Exposa el seu punt de vista per dues raons principals: determina les seves idees sobre l'ensenyament de les estratègies de comprensió lectora i per què creu que el lector ha de poder contrastar el seu propi punt de vista amb el que aquí es representa. Aborda també les funcions que té la lectura en l'educació escolar, centrant-se especialment en la lectura com a objecte de coneixement en ell mateix.
Leer, comprender y aprender
Aquest capítol reprèn part de l'anterior sobre el repte de la lectura i analitza les relacions que des del punt de vista de l'autora s'estableixen entre llegir, comprendre i aprendre. Aquests aspectes condueixen clarament a revisar, segons el que s'ha discutit anteriorment, la funció i els continguts de l'ensenyament de la lectura en l'àmbit escolar.
La enseñanza de la lectura
Aquest capítol aborda pròpiament l'ensenyament de la lectura. L'autora adverteix que aquesta obra no ofereix un mètode per ensenyar a llegir, però no ha de ser interpretat com a impossibilitat d'oferir una sèrie de proposades metodologies concordes amb una determinada manera d'entendre el que implica la lectura, unes propostes que convenientment contextualitzades poden facilitar als professors la seva tasca d'ajudar els alumnes en el seu aprenentatge.
La enseñanza de estrategias de comprensión lectora
En aquest capítol l'autora ofereix una explicació general sobre el que suposa l'ensenyament d'estratègies de comprensió lectora, detenint-se en algunes propostes concretes. Més endavant aprofundirà en allò que és objecte de la lectura, el text, a la seva caracterització i a algunes propostes concretes per distingir-los. El lector ha de considerar aquest capítol com una introducció als següents ja que li aportarà els coneixements previs rellevants necessaris per a la ubicació adequada dels continguts que vindran a continuació.
Para comprender... Antes de la lectura
L'autora aborda en aquest capítol l'anàlisi amb cert detall d'algunes de les estratègies de comprensió lectora que amb més freqüència apareixen ressenyades a la literatura especialitzada. S'organitza la seva exposició, tenint en compte aquelles el foment de les quals té lloc abans que es comenci pròpiament l'activitat de llegir i reservant per als altres capítols el durant i el després de la lectura. S'examina el que pot fer-se prèviament a la lectura per a ajudar els alumnes en la seva comprensió.
Construyendo la comprensión... Durante la lectura
El gruix de l'activitat comprensiva i el gruix de l'esforç del lector tenen lloc durant la lectura mateixa, la qual cosa ja s'ha pogut comprovar si la lectura d'aquesta obra avança. En aquest capítol, després de recordar succintament en què consisteix el procés de lectura, l'autora s'ocupa de l'ensenyament de les estratègies que tenen lloc durant aquest procés, ja sigui per anar construint una interpretació plausible del text o per a anar resolent els problemes que apareixen en el curs de l'activitat.
Después de la lectura: Seguir comprendiendo y aprendiendo
En aquest capítol es tracten amb més profunditat algunes estratègies que han aparegut ja en els capítols anteriors: identificació de la idea principal, elaboració del resum i formulació i resposta de les preguntes. El fet de centrar-se en aquestes tres estratègies permetrà aprofundir-hi més sense córrer el risc d'aclaparar amb una sobrecàrrega d'informació. Així mateix, es posa novament de manifest que no es poden establir límits clars entre el que va abans, durant i després de la lectura.
Cajón de sastre
En aquest calaix de sastre, l'autora inclou aspectes que van quedar relegats al llarg de l'obra i aportarà nova informació que permeti aprofundir-hi. En un primer apartat considera les relacions entre la manera d'ensenyar i l'avaluació, en un segon apartat s'ocuparà d'aspectes concrets de situacions d'ensenyament i aprenentatge de la lectura, i el tercer i últim apartat el dedicarà a assenyalar la pertinència de considerar l'ensenyament de la lectura com una qüestió compartida, de projecte curricular de centre.
Bibliografía
Anexo: Propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la compresión lectora (educación infantil)
Anexo: Propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la comprensión lectora (educación primaria)
Personalització del contingut
Resum
Ensenyar a llegir no és gens fàcil. La lectura és un procés complex, requereix una intervenció abans, durant i després. I també plantejar-se la relació existent entre llegir, comprendre i aprendre.
Autors
Etapes
Categories
Didáctica de la lengua y la literatura, Didàctica de la llengua i la literatura, Estrategias de lectura, Estratègies de lectura
Col·leccions
Paraules clau del producte
comprensión, enseñanza, entrenamiento, estrategias, intervención, lectura, leer