Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La escuela: espacio alfabetizador
En aquest capítol es presenten una sèrie d'alternatives que contribueixen a fer de la institució escolar un espai autènticament alfabetizador. Són opcions que permeten aprofitar els espais i racons de l'escola per potenciar la lectura i l'escriptura, l'intercanvi i l'enriquiment recíproc. Si bé no són necessaris recursos ni llocs especials, sí que requereix de docents entusiastes i compromesos que busquin promoure la interacció dels alumnes i les alumnes, dels mestres i les mestres i dels familiars amb els textos de la vida social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El texto teatral en las aulas de educación infantil
En aquest capítol ens submergim amb els nens i nenes en la producció d'un text teatral, un gènere que no és freqüent encarar en l'etapa d'infantil. Sobre aquest tema, els alumnes i les alumnes verifiquen que poden crear una trama i una sèrie de personatges als quals van definint, i elaboren el text distingint estrictament els diàlegs de la narració, discutint i acordant canvis que contribueixen a millorar el producte col·lectiu. Després, per descomptat, també es fan càrrec de l'escenografia, de la posada en escena i de la representació davant la totalitat de l'alumnat, docents i familiars. Demostren que, fins i tot sent petits, poden fer més del que a vegades imaginem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La historia, una mirada diferente
Les autores d'aquest capítol ens presenten el seu treball amb nens i nenes de primer cicle de primària, a l'hora d'estudiar història. En particular, encaren l'Edat mitjana i verifiquen que els alumnes i les alumnes, fins i tot de cursos inicials, com és el cas, s'involucren amb un alt nivell de participació en temes «llunyans» en el temps i en l'espai emprant textos complexos. És evident que el paper del docent té un pes definitiu en el grau d'interès del seu alumnat. Es trenca així una vella premissa segons la qual es considerava que amb nens i nenes petits calia tractar el que fos pròxim i familiar: aquí es demostra el contrari.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relatos de fantasmas,
Aquest capítol ens convida a entrar a una escola rural, de la mà de nens i nenes de cicle mitjà de primària, per verificar el que succeeix quan encaren autèntiques situacions de lectura i de producció de textos. En l'experiència que ens aporten assumeixen el repte de produir contes «que facin por»… i ho aconsegueixen! Sobre aquest tema, la biblioteca de l'aula juga un paper rellevant, sent la lectura en veu alta per part de la docent determinant. A més, s'emfatitza la cerca d'estratègies col·laboratives que evidencien dificultats, però també assoliments progressius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Me gusta escribir, me gusta leer: una propuesta para educación primaria
En aquest capítol veiem com nens i nenes de cinquè curs de primària es vinculen amb la literatura. Sobre aquest tema, és evident que no n'hi ha prou amb disposar de textos per afavorir que l'estudiantat en faci ús. És necessari que, a més, es vinculin amb, almenys, un adult plenament involucrat que exerceixi com a model de lector, de subjecte que acudeix a la lectura amb passió i lliurament, amb autèntic afany de gaudi. És així com en aquesta classe s'aconsegueix que la totalitat dels alumnes i les alumnes facin del llegir una activitat buscada i esperada, on el cinema intervé per potenciar l'aprenentatge de la lectura i on la producció de textos és un acte carregat d'entusiasme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trabajar con la prensa en educación primaria
La lectura de diaris a l'aula és una alternativa de fa temps, però l'autor d'aquest capítol ens acosta a les seves primeres experiències sobre aquest tema amb alumnes de l'últim curs de primària. Comparteix amb nosaltres els seus intents, cerques i dubtes sobre com encarar-ho, i les successives modificacions i ajustos amb la finalitat de trobar vies didàctiques que li resultin satisfactòries. La reflexió que suscita en ell el que va succeint a la seva classe és tal vegada l'eix de major rellevància, permetent-nos no sols seguir els seus rumbs per potenciar l'ús de les notícies periodístiques, sinó evidenciar la importància de la reflexió entorn de la pròpia pràctica per millorar la tasca docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La receta de cocina, una experiencia integradora
Podem ensenyar ortografia, gramàtica, comparació entre textos, vocabulari, ús de les TIC… emprant receptes de cuina en un curs de secundària? Sí que podem, i així ens ho demostra l'autora d'aquest capítol. A través del procés didàctic i, partint de les possibilitats del seu alumnat, notem com cadascuna de les intervencions i els successos de l'aula van expandint el propi treball i obrint alternatives per encarar un ampli ventall de continguts curriculars. Tot això comptant, a més, i de manera sistemàtica, amb la creixent i interessada participació dels membres del grup i els seus familiars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De «Las hilanderas» de Velázquez a las fábulas de Ovidio: el texto expositivo en educación secundaria
L'autora d'aquest capítol està convençuda que la història de l'art mereix conèixer-se i que els seus alumnes i les seves alumnes de secundària mereixen conèixer la història de l'art. Partint d'aquestes premisses busca alternatives per aconseguir-ho i relata, específicament, un procés en el qual Velázquez és el protagonista. Entorn d'aquest pintor, ella i els seus estudiants avancen, indaguen, es pregunten, consulten, observen, busquen informació, la contrasten, debaten, aclareixen idees. A diferència de l'ús exclusiu del llibre de text, constata que la diversitat de fonts d'informació és la columna vertebral que enriqueix un procés didàctic i la possibilitat que l'alumnat avanci en la seva capacitat de llegir, d'escriure i de conèixer el món.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La diversidad sociocultural en el aula: una posible respuesta
És molt freqüent emetre o sentir aquesta afirmació: «Tot grup és heterogeni». La compartim, però tenir-la en compte en encarar el treball escolar és una qüestió complexa. A aquesta qüestió dedica la seva tasca l'autora d'aquest capítol. A l'escola utilitzen, en certs moments, agrupaments específics en funció del maneig de la lectura i l'escriptura que tingui l'alumnat. Ella es fa càrrec en aquests períodes d'un grup de nens i nenes que inicien l'escolaritat primària amb molt poca experiència d'interacció amb textos i amb usuaris de textos i, per tant, amb escàs domini de la lectura i la producció escrita. Es tracta llavors que el grup i les activitats que comparteixen es transformin en espais on impulsar els seus vincles i la capacitat lectora i escriptora, però partint del que cadascun pot i sap, i valorant-ho.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dos niños, «Moby Dick» y Saramago
Els nens i nenes amb dificultats específiques necessiten fer més exercicis repetitius, memoritzar, reiterar, fer més vegades els traços, repetir més els sons… És una creença que regeix moltes de les decisions que es prenen amb ells en certs entorns escolars. Aquest capítol ens mostra que, no obstant això, no sols són capaços d'encarar tasques d'alt calat, sinó també d'involucrar-se de manera compromesa quan el que fan té molt sentit per a ells. Per això afavoreix que estableixin contacte amb alguns dels grans de l'escriptura, que assumeixin l'anàlisi de produccions autènticament valuoses i produeixin les seves pròpies versions de textos que tenen una finalitat social. Per aquest motiu els nens i nenes posen en la tasca el millor d'ells mateixos.
Experiències de la didàctica de la lectura que inclouen, a més a més de l'educació infantil, diferents cicles de l'escolaritat primària, secundària, treballs amb grups d'integració i nens amb necessitats educatives especials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Experiències de la didàctica de la lectura que inclouen, a més a més de l'educació infantil, diferents cicles de l'escolaritat primària, secundària, treballs amb grups d'integració i nens amb necessitats educatives especials.