Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Prólogo
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Secuencias didácticas y escritura
Aquest capítol se centra en la seqüència didàctica per a l’ensenyament i l’aprenentatge de l’escriptura, entesa com un conjunt d’activitats ordenades, estructurades i articulades al voltant d’un tòpic central per a la consecució d’uns propòsits que han de ser coneguts per tots els participants. La seqüència didàctica permet gestionar un treball globalitzat on es tinguin en compte els continguts d’ensenyament, els objectius d’aprenentatge, variables en funció de les dificultats i de l’assoliment dels estudiants, i la necessitat d’activitats i exercicis variats, d’acord amb un calendari establert prèviament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Características de un texto expositivo
Un text expositiu és un text que té com a finalitat transmetre, exposar i explicar informació, per part de qui coneix un tema, a qui en vol saber coses. En aquest capítol es descriuen les característiques de les estructures textuals dels textos expositius, prenent com a exemple textos de diverses àrees del coneixement. Així mateix, es presenten les principals marques lingüístiques i textuals del text expositiu, distribuïdes en diferents nivells lingüístics i textuals. Treballar a l’aula aquest tipus de textos és molt important per a la formació dels estudiants, sobretot en l’ensenyament obligatori.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Planificar la exposición escrita: acceder al texto y al contexto
Un dels moments fonamentals del procés d’escriptura és la planificació. En el procés de planificació de l’escriptura es posen en pràctica una sèrie d’estratègies i activitats relacionades amb la formulació, la recopilació i l’organització de dades que serviran per al disseny del pla d’activitats adreçades a la redacció final del text. L’ús d’aquestes estratègies depèn de cada situació comunicativa. En aquest capítol se’n repassen algunes i s’exemplifiquen dins del procés inicial d’elaboració d’un text expositiu, seguint el model de la seqüència didàctica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La textualización o escritura del primer borrador
La producció del text escrit, tema central d’aquest capítol, constitueix la fase central de la seqüència didàctica. Textualitzar és escriure textos amb sentit, que reconeguin el context social en què s’inscriuen, que s’adeqüin a la intenció comunicativa, als destinataris i al gènere triat. L’objectiu d’aquesta fase és l’escriptura del text (esborrany) on es desenvolupa l’esquema de contingut i s’apliquen les característiques formals i les regularitats textuals pròpies dels textos expositius en diferents nivells. Així mateix, es proposen unes quantes activitats que serviran per guiar l’alumnat en aquest procés.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del borrador al texto definitivo. La revisión de textos
L’última fase del procés d’escriptura, recollida en aquest capítol, és la revisió del text. La revisió i reescriptura de textos és una funció mental i discursiva que suposa tornar a treballar el pensament, a partir de l’esborrany, per aclarir-lo i reescriure el text, cosa que implica avaluar i millorar la redacció. El capítol inclou tres exemples pràctics fets per alumnes de sisè de primària, que mostren el trànsit que segueixen des de l’esborrany fins a la reescriptura del text definitiu. Aquest moment difícil requereix tutelar l’alumne mitjançant guies d’ajuda, i assignar temps de redacció en la programació escolar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Exposición escrita, escuela y sociedad
Ensenyar a llegir i a escriure de manera eficaç, això és l’alfabetització. Aquest capítol presenta i qüestiona els conceptes d’alfabetització funcional (usos socials de la lectura i escriptura d’una comunitat) i alfabetització acadèmica (usos lletrats d’una comunitat, però dominats per rutines i polítiques educatives alienes als veritables interessos de la societat i de la comunitat acadèmica). Així mateix, s’analitzen les pràctiques d’escriptura que es duen a terme a les aules de secundària, a través de les diferents àrees i disciplines acadèmiques, de les activitats de llengua i dels textos.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un día en el museo. Preparación al discurso informativo en educación infantil 4 años
Les experiències que segueixen en aquest capítol són una petita mostra de com és possible esdevenir agents socials per al canvi en els models d’ensenyament de la lectura i de l’escriptura en educació infantil. «La visita al museu» és la unitat temàtica triada per planificar un seguit d’activitats al voltant de la seqüència didàctica d’un text expositiu-informatiu amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament del llenguatge verbal (oral i escrit). L’organització de les activitats d’aquesta seqüència respon al procés de producció de textos, distribuïts en tres moments: abans, durant i després de la visita.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conocer el medio, conocer el texto expositivo: «un libro de científicos» para el primer ciclo de educación primaria
En aquest capítol es presenta una experiència d’escriptura al voltant d’un projecte global sobre el tema de les plantes en el primer cicle d’educació primària. Els objectius que es pretenen en aquesta seqüència didàctica són, d’una banda, que els alumnes aprenguin continguts nous sobre les plantes i que els relacionin amb el que ja saben i, de l’altra, que a partir d’una seqüència didàctica que inclou les diferents fases de la composició aprenguin a escriure un tipus de text relacionat amb l’exposició d’informació objectiva, en aquest cas, a l’àrea de ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los ecosistemas: escritura de textos expositivos en tercer ciclo de educación primaria
En aquest capítol es presenta una experiència d’escriptura sobre els ecosistemes al cicle superior d’educació primària. S’hi mostra com s’ha de seguir avançant en l’escriptura a través de les diferents àrees del currículum i com es pot avançar en els graus de guia i monitoratge des dels primers cicles de primària fins als últims. La seqüència didàctica se situa a l’àrea de coneixement del medi, en què l’alumnat ha d’estudiar com viuen els éssers vius i en quines condicions estan a la natura. Amb aquest objectiu es proposa construir un dossier, manual o llibre amb la informació que els alumnes trobin en diferents fonts.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escribir textos expositivos en el marco curricular de 4º de ESO
En aquest capítol es presenta un projecte centrat en el treball amb textos de l’àmbit acadèmic a les aules de secundària. S’hi estudien les característiques formals dels textos expositius, seguint un model de seqüència didàctica processual que permet als alumnes practicar significativament l’escriptura d’aquests textos. La seqüència didàctica s’organitza en vuit fases, cadascuna regida per una pregunta-guia, agrupades en tres grans blocs: un primer bloc d’aproximació a les característiques d’aquesta tipologia textual, un segon bloc que recull els diferents moments del procés de escriptura i un tercer bloc d’avaluació.
Els models de composició escrita més representatius aplicats a un tipus de text molt demanat en el context acadèmic: el text expositiu. Les seves característiques, l'ensenyament a través de seqüències didàctiques, estratègies i activitats, pràctiques escrites que es realitzen a les aules d'infantil, primària i secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els models de composició escrita més representatius aplicats a un tipus de text molt demanat en el context acadèmic: el text expositiu. Les seves característiques, l'ensenyament a través de seqüències didàctiques, estratègies i activitats, pràctiques escrites que es realitzen a les aules d'infantil, primària i secundària.