Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aspectos legislativos básicos
La legislació educativa ha entrat a la vida institucional escolar controlant la funció docent i regulant aspectes com ara el desplegament curricular, horaris, drets i deures dels alumnes, etc. Per això, cal que els directors i directores dels centres escolars adquireixin uns coneixements legislatius bàsics que els permetin conèixer i entendre amb facilitat els conceptes i procediments necessaris per gestionar amb eficàcia els centres que dirigeixen. Aquest capítol presenta diversos conceptes bàsics en matèria legislativa en general, com ara diferents tipus de disposicions, jerarquia normativa, instruments de consulta legislativa, etc.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El profesorado
Els centres docents han incrementat el seu grau d’autonomia per elevar la qualitat del seu ensenyament. En determinades circumstàncies, el seu protagonisme, l’activitat d’homogeneïtzació i coordinació que desenvolupa a la recerca de més eficàcia, pot crear un conflicte entre l’actuació dels centres i la llibertat en la manera d’ensenyar del seu professorat. Aquest capítol presenta els drets del professorat, com ara la llibertat de càtedra i de vaga, així com la seva responsabilitat civil i penal pels danys que pugui patir o causar el seu alumnat menor d’edat durant el desenvolupament de les activitats escolars, complementàries i extraescolars.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las relaciones paterno-filiales y sus repercusiones en el ámbito escolar
Les relacions paternofilials, l’exercici de la pàtria potestat per part dels cònjuges, els conflictes entre ells en casos de situacions de crisis matrimonials (o de parella) reflectides en separacions, demandes de divorci, etc., repercuteixen cada vegada més en l’àmbit escolar. Davant d’aquest tipus de situacions i demandes, quina resposta hi hauria de donar la direcció del centre?, quins haurien de ser els criteris generals d’actuació davant de problemes dels progenitors amb relació als seus fills? Aquest capítol mira de donar resposta a aquestes preguntes, presentant la normativa que regula la pàtria potestat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Derechos y deberes de los alumnos. Régimen disciplinario
L’exercici del dret a l’educació està subjecte a certs límits. En ocasions, l’alumnat no sempre respecta els drets dels altres membres de la comunitat educativa i el compliment de les normes de convivència del centre, infringint-les amb conductes tipificades com a greus o molt greus en els reglaments corresponents. En aquests casos, l’administració educativa i els òrgans de govern dels centres han de garantir el correcte exercici i l’estricta observació dels drets i deures dels alumnes. Aquest capítol recull la normativa reguladora dels drets i deures dels alumnes que preveu el règim disciplinari de cada comunitat autònoma.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza de la religión
Les qüestions relacionades amb la religió són les que es presenten més freqüentment a un equip directiu, però qualsevol que arribi, com que fa referència a un tema que afecta el món de les conviccions profundes, pot desembocar en un conflicte de difícil solució. Per això, aquest capítol reflexiona sobre quina ha de ser la posició dels equips directius sobre l’oferta o no d’ensenyament de la religió i si el centre ho pot decidir d’acord amb el context o l’opinió majoritària de les famílies. A més, el capítol també presenta com està regulat el tema de la religió actualment després de la publicació de la LOE.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actuaciones, trámites y gestiones que se han de realizar en casos de accidentes escolares
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El alumnado en su condición de menor
L’alumnat, jurídicament, té la condició de ser menor d’edat (no ha complert els 18 anys), a excepció dels que cursen ensenyaments postobligatoris. Aquesta condició de menor implica tot un conjunt de normes que atorguen als alumnes una protecció especial per part de tothom i, especialment, els docents i altres professionals dedicats a tasques educatives. Aquest capítol tracta diverses situacions no estrictament escolars però que es poden produir als centres amb relació a l’alumnat menor d’edat, i proposa línies d’actuació basades en la normativa en aquest sentit i en l’experiència acumulada en la tasca d’assessorament als directius de centres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El maltrato a menores y acoso escolar
Els centres docents es poden trobar davant de dos tipus de violència que afecti el seu alumnat: un/a alumne/a que presenta indicis o evidències que està patint maltractaments o abusos per part d’adults, o un/a alumne/a que rep reiteradament agressions per part dels seus companys/es. Aquest capítol se centra en la responsabilitat del centre d’ocupar-se dels problemes de violència cap als menors (el maltractament i l’assetjament escolar o bullying), i en els protocols d’actuació per part dels docents i/o del centre escolar, més enllà de la derivació i comunicació del problema detectat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Actividades complementarias y extraescolares
Una tendència en alça que afecta tots els centres educatius és la de perllongar l’horari d’obertura i de tancament, oferint serveis i activitats que no són pròpiament lectives o curriculars. Aquestes activitats, en general, impliquen la presència i l’ús de les instal·lacions escolars per persones no docents i no sempre directament relacionades amb el centre. Aquest capítol mostra el paper que té el centre en les activitats complementàries i extraescolars, i el tipus de responsabilitat dels equips directius sobre el compliment de les normes per part dels organitzadors d’aquestes activitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Consejo ecolar de centro y claustro de profesores
La gestió dels consells escolars i dels claustres de professors suposen en els centres, i fonamentalment en les direccions dels centres, un seguit d’actuacions, derivades de la seva preparació, de la interpretació de la normativa, de la dinàmica de les reunions i de la resolució d’alguns conflictes d’interessos i/o de participació dels seus membres, que exigeixen un coneixement clar i concret de la normativa reguladora i també de les pràctiques de conducció de reunions. Aquest capítol presenta la normativa reguladora bàsica a tenir en compte per conèixer els criteris generals d’actuació procedimental administrativa per part del consell escolar i del claustre de professors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El Reglamento de Régimen Interior
Malgrat que hi ha una legislació educativa molt detallada, el dia a dia dels centres exigeix una concreció en els aspectes d’organització i funcionament. Per això sorgeix la necessitat de disposar d’instruments documentals o documents de gestió específics que continguin normes d’organització i funcionament, documents que s’han anomenat reglaments de règim interior dels centres (RRI). Aquest capítol presenta el concepte, les característiques i l’estructura que han de tenir els RRI dels centres per elaborar les seves normes d’organització i funcionament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gestión administrativa y académica
La gestió ordinària dels centres docents requereix l’ús de tot un seguit d’aspectes administratius i acadèmics que s’han d’entendre com a ajuda i instrumentalització formal i legal per al compliment dels de caràcter tecnicopedagògic, és a dir, els inherents a les institucions escolars. Les noves tecnologies de transmissió de documents, l’increment de la mobilitat de l’alumnat o la incorporació procedent de països estrangers presenten en alguns casos dubtes en actuacions procedimentals a les secretaries dels centres, als quals s’intentarà donar resposta en aquest capítol.
Guia pràctica d'ajuda a la funció directiva, amb pautes d'actuació clares i concises sobre els temes més problemàtics i que amb més freqüència i entitat es presenten en la tasca diària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guia pràctica d'ajuda a la funció directiva, amb pautes d'actuació clares i concises sobre els temes més problemàtics i que amb més freqüència i entitat es presenten en la tasca diària.