Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
John Dewey y la pedagogía progresista
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de John Dewey, el gran teòric de l’educació progressista i renovadora del segle xx. Les seves obres continuen alimentant encara la reflexió profunda sobre el fet i la pràctica d’educar en la democràcia i per a la democràcia, és a dir, l’experiència com a font d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Francisco Ferrer Guardia: La Escuela Moderna, entre las propuestas de educación anarquista
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Ferrer i Guàrdia, un dels pedagogs espanyols més coneguts internacionalment gràcies a la seva proposta d’educació anarquista amb el moviment de l’Escola Moderna i la seva aposta per un ensenyament científic i racional.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Maria Montessori: el Método de la Pedagogóa Científica
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Maria Montessori, una de les millors representants del moviment de renovació escolar (l’Escola Nova) i de l’educació infantil, en què trobem escoles basades en el seu mètode actives avui en dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ovide Decroly: la pedagogía de los centros de interés y de los métodos globales
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura d’Ovide Decroly amb el seu mètode globalitzat de l’ensenyament, especialment de la lectura i l’escriptura, la programació escolar per centres d’interès i el seu lema d’educar per i per a la vida.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Antón Semionovich Makarenko y otras pedagogías marxistas
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Makàrenko, un dels pedagogs d’ideologia marxista més coneguts, que va basar la seva pedagogia en dos principis fonamentals per entendre l’educació: col·lectivitat i treball.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alexander S. Neill y las pedagogías antiautoritarias
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Neill amb l’Escola de Summerhill, on va portar a la pràctica la seva proposta pedagògica antiautoritària, la qual es basa en dos principis fonamentals: la bondat del nen i la felicitat com a finalitat de l’educació. Així mateix, es recullen altres aportacions, com les de Rogers i Kohlberg, amb relació a les pedagogies antiautoritàries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La teoría de Jean Piaget y la educación. Medio siglo de debates
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Jean Piaget, el psicòleg més influent en el món educatiu, a causa, en gran manera, de l’impacte que va implicar en l’educació la psicologia genètica, composta pels estadis del desenvolupament cognitiu i la teoria de l’equilibrament, i situada dins del marc teòric del constructivisme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lev S. Vigotsky: la psicología cultural y la construcción de la persona desde la educación
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Vigotski, psicòleg que va aportar a l’educació nocions com la zona de desenvolupament pròxim o la mediació semiòtica de la ment, així com la interrelació que hi ha entre el mètode genètic i la psicologia per arribar a comprendre i explicar la consciència humana.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Burrhus Fraderic Skinner y la tecnología en la enseñanza
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Skinner, psicòleg conductista de gran importància gràcies a la seva teoria de l’aprenentatge i la seva proposta sobre l’ensenyament programat, o tecnologia de l’ensenyament, en què apareix el disseny instructiu dels primers programes informàtics i màquines d’ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Célesin Freinet y la cooperación educativa
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Freinet, el pedagog escolar per excel·lència, que va anar construint un model escolar renovador a partir d’una pedagogia popular basada en la pràctica educativa que avui en dia coneixem com a tècniques Freinet, la seva gran aportació pedagògica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ivan Illich: la desescolarización o la educación sin escuela
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura d’Ivan Illich, que va qüestionar radicalment, juntament amb Paul Goodman, John Holt i Everett Reimer, la institució escolar, sostenint que l’escolaritat és un fals servei que priva les persones de l’alegria d’aprendre i, per tant, creient en la legimitat d’una educació sense escoles i la seva no obligatorietat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Basil Bernstein y la Solciología de la Educación
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Bernstein i la seva teoria dels codis, basada en la socialització en família, analitzant la seva relació amb l’educabilitat a partir de factors comunicatius i formes de control. Així mateix, també es tracten altres autors i investigacions fetes arran de les aportacions del sociòleg a l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Paulo Freire y la educación liberadora
Moltes han estat les figures que, a través de les seves aparicions, han repercutit en l’educació i la pedagogia dels últims cent anys, construint entre tots un llegat pedagògic que, sens dubte, influirà en l’escola dels propers anys. En aquest capítol destaquem la figura de Paulo Freire a través de la recopilació de totes les seves grans idees, entre les quals les relacionades amb la incorporació de mitjans, serveis i institucions educatives per a les persones adultes, així com el seu mètode d’alfabetització, la seva gran aportació a la pedagogia i l’educació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Anexo: Cronología de los acontecimientos educativos, científico-técnicos y político-sociales más importantes del siglo XX
La seva intenció no consisteix tant a aixecar acta historiogràfica de la pedagogia del segle XX com a fer balanç del que pot continuar aportant a l'escola del segle XXI.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La seva intenció no consisteix tant a aixecar acta historiogràfica de la pedagogia del segle XX com a fer balanç del que pot continuar aportant a l'escola del segle XXI.