Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Conocimiento científico, ciencia escolar y enseñanza de las ciencias en la educación secundaria
En aquest capítol es recullen algunes idees inicials sobre un interrogant que tots els participants en l’educació científica s’han plantejat: Quina relació cal establir entre el coneixement científic i el coneixement escolar sobre les ciències? I, més específicament, en quina mesura i de quina manera el coneixement científic sobre la realitat es pot anar incorporant a les aules i al treball escolar, amb vista, avui dia, al desenvolupament de la competència científica de l’alumnat?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Competencia científica y competencia profesional en la enseñanza de la Biología y la Geología
L’educació de les ciències s’orienta, actualment, cap a la construcció progressiva de la competència científica, per això és necessari saber quina formació necessitaran els professors i formadors del professorat de ciències perquè actuïn coherentment. L’ensenyament i aprenentatge de les ciències requereix un coneixement professional del professor de biologia i geologia; per tant, en aquest capítol s’estableixen els objectius i les bases didàctiques per promoure la competència professional que el professorat necessita.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué ciencia enseñar? Entre el currículo y la programación del aula
L’ensenyament de les ciències requereix un canvi profund que vagi més enllà d’afegir i/o suprimir alguns continguts, un canvi que permeti qüestionar-se la finalitat de l’aprenentatge de la ciència i decidir, de manera fonamentada, quina ciència cal ensenyar i com s’hauria de fer. Aquest capítol exposa com s’han de traduir les prescripcions curriculars sobre l’ensenyament de la biologia i la geologia en objectes d’estudi i activitats d’aula adequades per a l’avenç de la competència científica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las concepciones y los modelos de los estudiantes sobre el mundo natural y su función en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias
En la dinàmica de l’aula, i en la seva organització, pren una gran importància l’atenció a les concepcions, models i experiències de l’alumnat. Aquest capítol mostra quina és la pràctica docent necessària per impulsar el desenvolupament i la consolidació dels models cientificoescolars que seran necessaris per a la comprensió i l’actuació personal en les situacions problemàtiques que afronti l’alumnat en els seus diferents contextos vivencials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El lugar de los trabajos prácticos en la construcción del conocimiento científico en la enseñanza de la Biología y la Geología
Un dels trets especialment definitoris i específics de les estratègies d’ensenyament de les ciències són les activitats pràctiques en què l’estudiant interactua directament amb les realitats en estudi. Aquest aspecte es desenvolupa en aquest capítol, que ressalta la necessitat de diferenciar entre les anomenades «pràctiques de laboratori» tradicionals i les activitats o «treballs pràctics» que formen part substancial de les seqüències d’ensenyament i són imprescindibles per a la construcció del saber significatiu que demana el desenvolupament de la competència científica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La estrategia de enseñanza por investigación: actividades y secuenciación
Un dels trets especialment definitoris i específics de les estratègies d’ensenyament de les ciències és la freqüència d’ús i la idoneïtat de l’estratègia d’ensenyament mitjançant la investigació o indagació, una qüestió que s’aborda en aquest capítol, en què es reflexiona tant sobre les característiques i beneficis d’aquesta opció com sobre les exigències de formació i les dificultats de la seva implementació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Argumentación y uso de pruebas: construcción, evaluación y comunicación de explicaciones en Biología y Geología
Actualment hi ha consens a destacar el lloc central dels processos d’interacció comunicativa entre els escolars i amb el professorat, que acompanyen les dinàmiques d’exploració de la realitat i la construcció del coneixement cientificoescolar sobre la realitat. Aquest capítol se centra en el paper que ocupen els debats, en equip i generals, i les argumentacions que sorgeixen en el seu curs, com a element central de l’elaboració de les idees personals i col·lectives de l’alumnat sobre la realitat, en aquest cas biològica i geològica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Evaluar para aprender, evaluar para calificar
Aprendre i ensenyar comporta avaluar. En l’aprenentatge de les ciències orientat a l’assoliment de la competència científica, tal com es recull en aquest capítol, tenen una especial rellevància les tasques de regulació personal i d’interregulació avaluadora dels processos i els resultats d’ensenyament, tasques que no només afecten el professorat, sinó també l’alumnat, amb una finalitat compartida d’aconseguir tenir plena consciència dels obstacles i les dificultats cognitives que s’afronten en cada cas i de les seves vies de superació.
Coneixement didàctic específic del docent i saber especialitzat per seleccionar, implementar i avaluar les metes i estratègies d'ensenyament idònies en cada context. Què, com i quan ensenyar i avaluar.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Coneixement didàctic específic del docent i saber especialitzat per seleccionar, implementar i avaluar les metes i estratègies d'ensenyament idònies en cada context. Què, com i quan ensenyar i avaluar.