Cómo trabajar los contenidos procedimentales en el aula
E-premium llibres - Número: 148 (febrer 94)
ISBN / EAN : 9788478272327 - ISBN / EAN PDF: 9788478277575 - ISBN / EAN EPUB: 9788499806563
24,50€23,28€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
Presentación
En aquesta presentació l'autor ens introdueix el terme de continguts d'aprenentatge com a resposta a la pregunta: què ha d'ensenyar-se? I ho fa centrant-se en què entenem per continguts procedimentals i reflexionant sobre la relació de la visió global de la persona amb el que és, fa i sap. Així mateix, aborda la diferenciació dels diversos tipus de continguts procedimentals i els principals paràmetres per classificar-los correctament.
Conocimiento del medio natural
Aquest capítol centra els continguts procedimentals en l'àrea del medi natural reflexionant sobre la seva relació amb altres tipus de continguts i posant en relleu aquells que són més significatius. S'hi reflexiona sobre el grau i el tipus d'aprenentatge a aconseguir en l'ensenyament primari a través d'una seqüència d'ensenyament i aprenentatge tenint en compte el nivell, els objectius referencials, els continguts i les diferents activitats associades. Es tracten elements tan importants com la dissecció, la generalització de conceptes, la identificació d'una variable o el disseny d'un projecte, entre altres.
Conocimiento del medio social y cultural
L'autor d'aquest capítol se centra en l'aprenentatge dels continguts procedimentals en l'àrea del medi social i cultural. Per això se centra en els continguts procedimentals més significatius recollits en el disseny curricular i els agrupa en tres àmbits diferencials: interpretació i representació de l'espai, consciència temporal i tractament de la informació. Així mateix, analitza el grau i el tipus d'aprenentatge a aconseguir a la primària i descriu les línies generals de la seqüència d'aprenentatge al llarg de l'ensenyament.
Educación artística: música
Totes les persones són capaces de crear, en qualsevol llenguatge. I en això, la música té dues cares: una tècnica i una altra emotiva. En aquest capítol l'autor se centra en els continguts procedimentals de l'àrea de música intentant relacionar-los amb altres tipus de continguts. Així mateix, classifica i analitza aquells que són més fonamentals, com ara l'entonació, l'anàlisi i classificació de les cançons, la imitació de sons, la combinació cognitiva i creativa de sons i silencis, la interpretació de danses i la creació melòdica.
Educación artística: plástica
En aquest capítol, les autores se centren en l'ensenyament dels continguts procedimentals en l'àrea d'educació visual i plàstica. Per això, destaquen els continguts més significatius, com ara el domini del gest, la representació simbòlica mitjançant imatges, les principals tècniques de la utilització dels materials, les recreacions, l'observació i la memòria visual entre altres continguts procedimentals. En ells parla del grau i tipus d'aprenentatge i traça les línies generals de la seqüència d'aprenentatge al llarg de l'ensenyament.
Educación física
En aquest capítol els autors se centren en els continguts procedimentals en l'àrea d'educació física. Per això destaca continguts tan rellevants i significatius com la flexibilitat, l'orientació en l'espai, el llançament, el grimpar, l'expressió d'emocions i sentiments i els girs. De tots ells descriu la importància del seu aprenentatge, el grau i el tipus d'aprenentatge que ha d'aconseguir-se a l'ensenyament primari i les línies generals de la seqüència d'aprenentatge al llarg de l'ensenyament.
Lengua
L'aprenentatge dels continguts procedimentals en l'àrea de llengua a l'etapa de primària és fonamentalment instrumental, amb la qual cosa el nucli dels continguts són procediments. L'autor indaga en aquesta idea i assenyala, a més, els continguts procedimentals més significatius en aquesta etapa, els quals són: la cal·ligrafia, la presentació de treballs escrits, la cerca d'una paraula al diccionari, la comprensió lectora, la inducció i aplicació de regles ortogràfiques i l'escriptura d'un text, és a dir, una redacció.
Matemáticas
Els continguts procedimentals a l'àrea de matemàtiques, a més de facilitar els processos de creixement personal, tenen la missió de dotar l'alumnat d'habilitats que l'ajudaran a ser pràctic i competent per interpretar i actuar sobre aspectes matemàtics de l'entorn. Per això, destaca diferents continguts procedimentals significatius a treballar a l'etapa de primària, com ara l'elaboració d'un pla per resoldre un problema relacionat amb operacions, l'algorisme de la suma, el reconeixement i ús dels atributs d'un element d'una col·lecció, la confecció de gràfics, l'estimació en clau d'aproximació útil per a la resposta a un problema o situació i, finalment, la lectura de continguts matemàtics.
Cuadro-resumen por ciclos
Personalització del contingut
Autors
Dolors Dilme i Claveguera, Missun Forrellad Bracons, Rosa Gratacos i Masanella, Artur Noguerol i Rodrigo, Montserrat Oliver i Busquets, Ignasi Oró Badia, Josep M. Pérez Ballonga, Jaume Rios i Calvet, Antoni Zabala Vidiella, Pep Alsina Masmitjà, Jaume Bantulà Janot, Marta Carranza Gil-Dolz
Etapes
Categories
Didàctica de l'expressió corporal i de l'educació física, Didáctica de la expresión corporal y de la educación física
Col·leccions
Paraules clau del producte
clasificación de contenidos, contenidos procedimentales, didáctica específica, educación artística, educación física, lengua, matemáticas, medio natural, medio social y cultural