La inclusió escolar de l'alumnat amb necessitats educatives especials; com fer més inclusiva la pràctica educativa; com identificar les dificultats i les amenaces. Inclou una sèrie de reflexions, conclusions i propostes contrastades a partir de l'experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La inclusió escolar de l'alumnat amb necessitats educatives especials; com fer més inclusiva la pràctica educativa; com identificar les dificultats i les amenaces. Inclou una sèrie de reflexions, conclusions i propostes contrastades a partir de l'experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pròleg: Escola inclusiva, un bé que ens inclou a tots
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El model educatiu que volem
Catalunya ha avançat en la inclusió escolar des del Decret 117 de 1984, però encara no supera el 65% d'escolarització inclusiva a nivells infantils i primaris, amb una caiguda a secundària. Es busca un model educatiu inclusiu, que requereix un marc legislatiu clar, posar recursos prop de l'alumne, i la responsabilitat compartida del professorat. Es fa èmfasi en l'educació especial com a recurs, la cooperació entre docents i l'aprenentatge entre iguals per eliminar barreres i fomentar una inclusió total.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escoles inclusives. Escoles en moviment
L'educació inclusiva, com a utopia, busca eliminar barreres per a tots els alumnes, requerint un compromís col·lectiu per innovar i millorar contínuament cap a una societat més justa. Seguidament es fa una breu explicació, reflexió i anàlisi de les experiències seleccionades de les «Escoles en moviment» procedents del projecte Bones pràctiques inclusives, promogut per la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escola bressol inclusiva, una bona pràctica educativa que reclama continuïtat
L'escolarització d'en David a l'escola bressol La Casa dels Arbres, a l'Hospitalet de Llobregat, exemplifica una pràctica educativa inclusiva reeixida. Amb el suport d'un equip multidisciplinari i entitats com el CREC Joan Amades, CDIAP, i CREDA, l'experiència mostra la integració eficaç d'un infant amb necessitats especials. L'enfocament inclusiu de l'escola, que promou la participació familiar i una educació centrada en l'infant, reflecteix la importància de l'atenció individualitzada i el treball en equip. La valoració positiva d'aquest cas ressalta el potencial de l'educació inclusiva per enriquir a tots els participants, subratllant la necessitat d'un canvi cap a pràctiques més inclusives dins el sistema educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La inclusió al CEIP Folch i Torres d’Esplugues de Llobregat: un model institucional
El CEIP Folch i Torres, a Esplugues de Llobregat, exemplifica un model educatiu inclusiu, integrant eficaçment alumnes amb necessitats especials en l'entorn ordinari. Mitjançant la col·laboració entre l'equip educatiu i entitats externes, i amb el suport actiu de la comunitat educativa, l'escola fomenta la participació de tots els alumnes i persegueix una millora constant cap a la inclusió total.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Volem fer un tipi indi prou gran perquè hi puguem cabre nosaltres
El CEIP Joan Maragall de Rubí realitza un projecte per construir un tipi, on destaca la participació de Yassin, un nen amb discapacitat visual. A través de la col·laboració, l´adaptació de materials i l´enfocament multisensorial, s'impulsa la inclusió i la cooperació. La contribució de tota la comunitat educativa enriqueix l'experiència, reafirmant la metodologia de treball per projectes com a mitjà per a l'aprenentatge inclusiu i pràctic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les unitats de suport a l’educació especial a l’ESO. El cas de l'IES Ribera Baixa del Prat de Llobregat
El projecte de l'IES Ribera Baixa, situat al Prat de Llobregat, ha implementat Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE) per alumnes d'ESO amb necessitats educatives especials, enfocant-se en la inclusió i adaptació curricular. Des de 2004, aquesta iniciativa ha promogut la participació activa en aules ordinàries, amb avenços significatius en comportament i competències acadèmiques, malgrat reptes com l'absentisme. La col·laboració interdisciplinària i l'ús de recursos específics han estat clau per a l'èxit del projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiència, una realitat: la inclusió a secundària
El Col·legi Immaculada Concepció, a Gavà, promou la inclusió d'un alumne d'ESO amb autisme, utilitzant estratègies com l'adaptació curricular i el suport en activitats. Prioritza l'autonomia, les habilitats socials i l'ús de recursos com els ordinadors. Les activitats de sensibilització fomenten la integració i acceptació de la diversitat, mostrant millores en l'alumne i destacant l'entorn inclusiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glossari
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Epíleg: Iguals però diferents, diferents però iguals
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llista d’experiències rebudes per al projecte
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografia comentada