Aquest llibre s'endinsa en el tipus d'acompanyament que aquest objectiu requereix, i ho fa presentant cinc propostes de lectura guiada en els diferents nivells de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aquest llibre s'endinsa en el tipus d'acompanyament que aquest objectiu requereix, i ho fa presentant cinc propostes de lectura guiada en els diferents nivells de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Introducción: hacia la co-construcción de dispositivos de acompañamiento de la lectura literaria en el aula
El capítol s'inicia amb una breu explicació sobre l'origen de l'obra, entenent que cal una didàctica de la literatura que no es pensi únicament i exclusivament des de la universitat o altres espais dominats pels «experts», sinó també des de les aules, per aquells actors que dia a dia dediquen els seus esforços per fer de la lectura literària una experiència agradable per a les i els joves. El capítol segueix amb l'explicació del perquè de l'aposta per la lectura guiada, posant el focus en què una de les majors dificultats de l'ensenyament de la literatura ha estat –i encara és– el difícil encaix de la lectura d'obres íntegres en la programació, particularment en l'etapa de secundària. Per acabar, es realitza una introducció a les propostes de lectura guiada que es proposen en el llibre.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guiar para descifrar los mecanismos de construcción del misterio: El escarabajo de oro, de Edgar Allan Poe
Es presenta una proposta de lectura guiada dirigida a estudiants del primer cicle de la ESO. S'ha seleccionat aquesta narració clàssica de misteri l'estructura simètrica del qual, que confronta versions contradictòries del mateix fet, permet activar una postura activa de lectura basada en la cerca d'inicis textuals. La proposta se centra en aprenentatges sobre el gènere, el punt de vista i l'estructura narrativa. Cal destacar que al llarg del capítol es poden trobar imatges i quadres que faciliten la comprensió i posada en pràctica d'aquesta proposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guiar para formar a lectores críticos: El principio de Arquímedes, de Josep Maria Miró
Les activitats entorn d'aquesta impactant obra teatral estimulen una lectura crítica. Per prendre consciència de la complexitat del conflicte dramàtic i salvar les dificultats estructurals de l'obra, els alumnes de 2n i 3r d’ESO aprendran a identificar els efectes del subtext en la construcció dels personatges i a apreciar els efectes de la ruptura de la linealitat temporal en la visió fragmentada de la realitat que transmet l'obra. Cal destacar que al llarg del capítol es poden trobar imatges i quadres que faciliten la comprensió i posada en pràctica d'aquesta proposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guiar para ampliar la visión escolar de la poesía: la poesía varguandista de Joan Brossa
En aquesta proposta, s'han seleccionat poemes avantguardistes de Brossa, el caràcter experimental dels quals qüestiona i amplia aquella visió tradicional de la poesia tan estesa a les aules. La proposta convida a les i els estudiants de 3r i 4t d’ESO, no sols a gaudir la ruptura de la lògica i de les convencions d'aquesta mena de poesia, sinó a utilitzar els seus recursos com a mitjà d'expressió del món propi. Cal destacar que al llarg del capítol es poden trobar imatges i quadres que faciliten la comprensió i posada en pràctica d'aquesta proposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guiar para acompañar la lectura autónoma de una obra compleja: Siempre hemos vivido en el castillo, de Shirley Jackson
Aquestanovel·lainquietantofereix una versióactualitzada del gèneregòtic en la qualprevall'ambigüitat del móndescrit. La propostadidàcticaajuda a lectors a partir de 4t d’ESO a enfrontar lecturesautònomes complexes, en les quals desconfiar d'una narradora poc fiable i atendre la dimensiósimbòlica de la trama sónaspectescentrals de l'experiènciaestètica. Cal destacar que al llarg del capítol es poden trobarimatges i quadres que faciliten la comprensió i posada en pràcticad'aquestaproposta.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Guiar para promover una experiencia de lectura reflexiva: la poesía de Circe Maia
La imbricació entre la depuració formal i la construcciód'unareflexióconceptualment densa de la poesia de Circe Maia suposen una oportunitat per experimentar una dimensióintel·lectual de la poesia, especialmentadequada per a estudiants de batxillerat. La propostarecull el desafiamentd'acompanyar la formació de lectorscapaçosd’endinsar-se en textos poètics complexos i apropiar-se’lscom a part del seuitinerari escolar de lectures. Cal destacar que al llarg del capítol es poden trobarimatges i quadres que faciliten la comprensió i posada en pràcticad'aquestaproposta.