Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación: 11 preguntas sobre la competencia científica y 11 ideas clave para responderlas
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El ejercicio de una ciudadanía responsable exige disponer de cierta competencia científica
En un món globalitzat i tecnològicament avançat, l’exercici d’una ciutadania responsable requereix disposar d’una formació científica que permeti intervenir en la presa de decisions sobre qüestions d’interès social. Els joves han de tenir un ensenyament de la ciència que els permeti desenvolupar la competència científica, però a què ens referim exactament quan parlem de competència científica?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La noción de competencia científica proporciona criterios para seleccionar, enseñar y evaluar los conocimientos básicos
La potencialitat de la noció de competència científica deriva de l’ajuda que pot proporcionar per organitzar el currículum, aportant criteris per seleccionar els coneixements bàsics i orientant sobre la manera d’ensenyar-los i avaluar-los. Es parla sobre la necessitat d’incorporar un currículum de ciències que tingui en compte la competència científica, així com també es tenen en compte la resta de competències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Deben enseñarse los conceptos y teorías científicas imprescindibles para elaborar explicaciones básicas sobre el mundo natural
S’han de seleccionar més i més bé les nocions i teories científiques que formen part del currículum, i incloure només les de més potencialitat explicativa que siguin imprescindibles per elaborar interpretacions bàsiques sobre el món natural. Identificar-les no resulta fàcil, però, partint de les necessitats socials i d’aquells interrogants als quals la investigació educativa pot donar resposta, es poden arribar a establir els conceptes i teories de la ciència que s’han d’incorporar al currículum.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los ciudadanos necesitan conocimientos de ciencias para dar respuestas a los problemas de su contexto
Un ensenyament contextualitzat de la ciència dona sentit al coneixement, el fa més transferible i ajuda a mostrar-ne la utilitat per donar resposta a qüestions relacionades amb la vida quotidiana. Un currículum contextualitzat de les ciències podrà establir un contingut previst en, per exemple, unitats didàctiques que parteixin d’un enfocament contextualitzat de les ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La elaboración y evaluación de modelos científicos escolares es una forma excelente de aprender sobre la naturaleza de la ciencia
Elaborar models científics escolars i avaluar-los basant-se en proves proporciona bones oportunitats per entendre com es construeix i valida el coneixement científic i, en definitiva, per acostar-se al coneixement de la naturalesa de la ciència. Però quin model de ciència s’ha d’oferir a les aules per garantir l’ensenyament de la naturalesa de la ciència?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La investigación escolar es la actividad que mejor integra el aprendizaje de los diferentes procedimientos científicos
S’ha de promoure un aprenentatge articulat i contextualitzat dels procediments científics que mostri la seva diversitat i utilitat i, probablement, la millor manera de fer-ho és amb activitats d’investigació escolar. A través de la indagació, objectiu d’aprenentatge i, al seu torn, mètode didàctic, es poden establir activitats d’investigació que suposin un aprenentatge holístic dels procediments, així com investigacions basades en al resolució de problemes teòrics i/o pràctics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprender ciencias es, en buena medida, aprender a leer, escribir y hablar ciencia
L’aprenentatge de la ciència implica llegir, escriure i parlar ciència o fer-ho sobre ella; en conseqüència, qualsevol proposta d’ensenyament científica s’ha de preocupar d’incloure activitats que promoguin aquesta competència comunicativa, a fi que els alumnes adquireixin un llenguatge científic adequat, sàpiguen reconèixer la terminologia científica, comprenguin textos científics i argumentin durant la classe de ciències.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las implicaciones sociales del conocimiento científico y tecnológico forman parte de éste y, por lo tanto, de su enseñanza
La ciència i la tecnologia afecten la societat i es veuen afectades per ella; entendre algunes de les seves interaccions principals resulta essencial en una proposta d’ensenyament que vulgui promoure l’alfabetització científica. Cal reconèixer les implicacions socials dels avenços científics i tecnològics, així com també l’ús que la publicitat i els mitjans de comunicació o les xarxes virtuals fan de la ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El desarrollo de la competencia científica demanda y produce actitudes positivas hacia la ciencia y el conocimiento científico
Les actituds positives cap a la ciència són un factor fonamental en el desenvolupament de la competència científica i viceversa. En canvi, una actitud negativa o de desinterès cap a la ciència constitueix un obstacle per al desenvolupament de la competència científica. Des de l’escola s’ha de promoure l’interès dels alumnes cap a la ciència per despertar-ne la curiositat i aproximar-los a ella.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Saber ciencias no equivale a tener competencia profesional para enseñar ciencias
Un ensenyament de les ciències orientat a la consecució de la competència científica de l’alumnat demana un professorat que no només conegui la ciència que pretén ensenyar, sinó que disposi de la competència didàctica per fer-ho. Així doncs, ens centrarem en quin ha de ser el paper que acompleixi el professor i quines han de ser les seves capacitats i competències respecte a l’ensenyament de la ciència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evaluación de la competencia científica requiere nuevas formas de evaluar los aprendizajes
Avaluar el grau de competència científica dels escolars és una activitat complexa que requereix, més enllà dels exàmens tradicionals, l’ús de procediments que ajudin a conèixer els seus avenços i dificultats en el desenvolupament d’aquesta competència, així com els canvis adequats per a cada cas.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para saber más
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Glosario
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Referencias bibliográficas
Un llibre que ajuda a comprendre el significat del terme «competència científica» a través de propostes concretes i exemples pràctics; que presenta una estructura clara que ajuda a la comprensió de cadascuna de les idees que es proposen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un llibre que ajuda a comprendre el significat del terme «competència científica» a través de propostes concretes i exemples pràctics; que presenta una estructura clara que ajuda a la comprensió de cadascuna de les idees que es proposen.