Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Presentación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje servicio es una pedagogía del compromiso cívico
Aquest capítol respon a interrogants importants al voltant de l’aprenentatge servei, com ara: L’aprenentatge servei és una idea coneguda i present en els àmbits educatius o és una nova metodologia sense referents anteriors? Què té de conegut i què té de nou? On rau la innovació que justifica l’interès que suscita? En definitiva, què és l’aprenentatge servei? S’inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje servicio articula tres dinamismos educativos básicos: necesidades, servicio y aprendizaje
L’aprenentatge servei és una metodologia complexa, no complicada, en què conflueixen diversos elements pedagògics. Alguns són fonamentals i imprescindibles per definir la seva naturalesa. Però quins dinamismes educatius defineixen el nucli bàsic de l’aprenentatge servei? Aquest capítol parla d’aquesta qüestió i inclou exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiencia significativa incluye partipación, cooperación, reflexión y reconocimiento
Per aconseguir que els joves visquin una experiència significativa que els deixi empremta quan participen en una activitat d’aprenentatge servei, cal mobilitzar alguns dinamismes formatius. Però com es pot aconseguir que una activitat d’aprenentatge servei sigui una experiència significativa per als joves? Aquest capítol respon a aquest interrogant. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los centros educativos y las entidades sociales deben establecer relaciones de colaboración
Tradicionalment, els centres educatius s’han volgut obrir a l’entorn i les entitats socials han tingut la voluntat d’implicar els joves en la seva missió. Els objectius de totes dues institucions es poden aconseguir més bé si treballen conjuntament a favor de l’aprenentatge servei. Aquest capítol parla d’això i explica per quin motiu l’aprenentatge servei necessita la col·laboració entre els centres educatius i les entitats socials i què aporta cadascuna d’aquestes institucions als projectes d’aprenentatge servei. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Incorporar el aprendizaje servicio a un centro educativo requiere compromiso personal e inteligencia pedagógica
En la major part dels centres educatius en què s’inicia una experiència d’aprenentatge servei sol ser un educador o uns quants els que impulsen la iniciativa, al principi amb dificultats, entusiasme i potser amb un cert desemparament institucional. Quan es vol donar continuïtat a l’experiència cal considerar detalladament alguns aspectes. Però què ha de tenir present un centre educatiu per iniciar i consolidar una experiència d’aprenentatge servei? Aquest capítol parla d’això i inclou exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Implantar el aprendizaje servicio en una entidad social supone reconocer su dimensión pedagógica y definir un servicio útil y formativo
Les entitats socials solen oferir múltiples propostes educatives: conferències, tallers, materials, etc. Malgrat això, és menys freqüent que interpretin que la millor manera de participar en l’educació dels joves és demanant-los ajuda perquè contribueixin amb el seu esforç a la missió de l’entitat. Quan es pren aquest camí, s’entra en l’aprenentatge de l’aprenentatge servei. Però què ha de tenir present una entitat social per iniciar i consolidar una experiència d’aprenentatge servei? Aquest capítol respon a aquest interrogant. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Los proyectos de ApS siguen etapas bien establecidas y han de estar abiertos a cambios imprevistos
Tot i que probablement no hi ha dues experiències d’aprenentatge servei iguals, i convé acceptar que l’ordre com es desenvolupen les etapes d’un projecte és molt flexible, podem establir algunes regularitats que ens ajudaran a conduir una activitat d’aprenentatge servei. Abans, però, cal saber el següent: Quines etapes sol recórrer una activitat d’aprenentatge servei i quines tasques han de dur a terme els participants en cadascuna? Aquest capítol respon a aquest interrogant. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Las competencias son el foco de la evaluación del alumnado en los proyectos de aprendizaje servicio
L’avaluació de l’alumnat que participa en activitats d’aprenentatge servei és una de les dificultats més comunes per al professorat. A l’objecció que sol donar l’avaluació d’una activitat de servei, s’afegeixen les dificultats pròpies d’avaluar una activitat complexa amb múltiples escenaris, així com la sempre difícil tasca d’avaluar competències. Tanmateix, avaluar com a mitjà de millora competencial i sistema d’acreditació és imprescindible per aconseguir que l’aprenentatge servei adquireixi tota la seva rellevància formativa. Tot això ens planteja l’interrogant següent: Com s’ha d’avaluar l’alumnat que participa en un projecte d’aprenentatge servei? Aquest capítol es parla d’aquesta qüestió. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El aprendizaje servicio es una metodología flexible que puede aplicarse a múltiples ámbitos temáticos
La naturalesa de les experiències d’aprenentatge servei no està determinada per la seva temàtica, sinó per l’articulació dels seus elements pedagògics (necessitats, servei i aprenentatge) en una única proposta. Tot i això, convé visualitzar la varietat d’àmbits i la riquesa d’exemples que tenen cabuda en el concepte d’aprenentatge servei. Partint d’aquesta idea, el capítol explica des de quines temàtiques podem plantejar i dur a terme una experiència d’aprenentatge servei. També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para implantar y difundir el aprendizaje servicio conviene aplicar estrategias locales
Si volem difondre l’aprenentatge servei de manera àmplia i donar-li continuïtat en el temps, cal preguntar-se pel tipus d’estratègia que convé desenvolupar. Quin espai territorial és idoni per implantar-lo? Quines complicitats cal buscar? Quines accions cal emprendre? En definitiva, com s’ha de presentar, promoure i consolidar l’aprenentatge servei en un espai territorial? Aquest capítol parla de tot això i inclou exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Para evaluar y mejorar un proyecto de aprendizaje servicio es útil analizarlo con la ayuda de una rúbrica
La complexitat dels projectes d’aprenentatge servei pot dificultar la seva avaluació i les millores sistèmiques. Malgrat això, sovint cal optimitzar les propostes; en cas contrari podem caure en processos de ràpida degradació. Tenint en compte això, aquest capítol planteja la resposta al següent interrogant: Com s’ha d’avaluar i millorar un projecte d’aprenentatge servei? També s’hi inclouen exemples de pràctiques reals sobre el tema.
Un compendi complet de les idees bàsiques que donen vida a l’ApS amb propostes pràctiques, exemples i recursos, pensada per a desenvolupar projectes d’aprenentatge servei a centres educatius o entitats socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un compendi complet de les idees bàsiques que donen vida a l’ApS amb propostes pràctiques, exemples i recursos, pensada per a desenvolupar projectes d’aprenentatge servei a centres educatius o entitats socials.