Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per una competència plena en llengua catalana
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyar i aprendre a ensenyar llengües
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L´ofici d´ensenyar llenguatge
Al present article es mostra el trànsit des de la influència de les gramàtiques estructural i generativa cap a enfocaments comunicatius i socioculturals, i també s’al·ludeix als efectes d’una transposició didàctica que converteix les classes de llenguatge en classes de lingüística aplicada. El llenguatge en ús, la millora de la competència comunicativa i el foment d’una ètica democràtica de la comunicació han de ser els objectius de l’educació lingüística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llengua en les pràctiques de lectura, escriptura i oralitat
Un dels objectius d’una classe de llengua és augmentar el repertori de coneixements sobre un idioma particular i de saber fer en aquest idioma. El present article tracta sobre possibles interrelacions entre els sabers que cal ensenyar provinents de la gramàtica i dels estudis del llenguatge, del discurs i dels textos, com també sobre les destreses lingüístiques de comprensió i producció en la llengua escrita i en la llengua oral.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Triar la nostra pròpia aventura
Aquest article revisita la noció d’«alfabetització» i com aquesta es reconfigura en funció dels múltiples tipus (paraules, àudio, imatges, colors, entre d’altres) que avui es posen en joc a les pràctiques de lectura. Es reflexiona sobre la lectura en pantalles i la formació de lectors autònoms que puguin abordar textos hipermodals de manera crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La literatura, quelcom més que un desig
L’objectiu d’aquest article és mostrar l’espai curricular que ocupa la formació literària inicial en el professorat argentí per després retre compte de les tendències pedagògiques més freqüents a les aules i destacar-ne, al final, aquelles propostes que, si bé no són massives, podrien resultar productives en la formació dels futurs docents.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La formació docent en xarxes a Colòmbia
La Xarxa Colombiana per a la Transformació de la Formació Docent en Llenguatge va ser fundada l’any 1998 amb l’objectiu de construir una estratègia de formació de docents que estigués a l’altura de les necessitats i les expectatives del professorat. La Xarxa buscava realitzar canvis profunds a través de la investigació-acció, perquè albirava el que succeiria amb les dinàmiques de la comunicació digital.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Dels racons de la formació docent
Al present article s’hi narra l’experiència del curs taller de tècniques Freinet que impulsa des de l’any 1988 el Moviment Mexicà per a l’Escola Moderna i els principis en els quals se sustenta. Aquesta experiència formativa es presenta com una opció independent de la formació docent respecte a les propostes educatives oficials de Mèxic.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La lectura i l´escolta crítiques
La lectura crítica és escolta crítica. Hi ha lectura crítica quan el pensament assoleix la màxima elevació; en la reconstrucció de les veus que parlen en els textos s’assumeix la dimensió crítica. Això no obstant, els governs són ambivalents quan es refereixen a la importància de la lectura crítica: al mateix temps que la invoquen, la neguen. En aquest article s’hi exposen alguns casos i s’hi il·lustren els aspectes propis de la lectura crítica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El mirall de la lectura: antiherois a l´era digital
Al present article s’hi descriu el desenvolupament d’un projecte de lectoescriptura portat a terme amb alumnat de tercer d’ESO, amb l’objectiu d’acostar els clàssics com el Quixot i el Lazarillo a la cultura adolescent, a través de la proposta de diverses lectures i de treballs d’escriptura creativa relacionats amb el seu entorn més immediat: la ficció digital i les xarxes socials.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Imaginant el Romanticisme
Per aconseguir un bon aprenentatge dels continguts de literatura castellana a ESO i batxillerat és imprescindible que l’alumnat conegui i comparteixi amb el docent conceptes bàsics del període literari objecte d’estudi. En aquest article proposem una activitat, posada en pràctica a l’aula, en la qual relacionem els conceptes abstractes amb imatges buscades o creades pels propis estudiants.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Converses, hipòtesis i fabulacions entorn de la lectura
En el present article exposem una investigació d’aula en què el mestre fa diverses propostes de lectura i escriptura amb l’objectiu de suscitar la reflexió metalingüística compartida. S’enregistren les converses entre infant i infant, entre infants i mestre i els comentaris solts i, a posteriori, s’analitzen aquestes petites hipòtesis sobre el llenguatge escrit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Ens posem a la pell dels modernistes
Al present article s’hi proposa la visita a dos espais modernistes acompanyada per la lectura d’un poema i l’elaboració d’un collage, amb l’objectiu de reflexionar sobre la relació de l’individu amb el seu entorn, tal com proposa aquest moviment literari. La lectura guiada d’Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter (2014), permet aprofundir en alguns aspectes d’aquestes qüestions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: Cómic, historieta o tebeo para niños (y no tan niños)
En el present article s’hi valora la seqüència didàctica Cómic, historieta o tebeo para niños (y no tan niños), que forma part de la col·lecció de seqüències didàctiques integrades dintre de la iniciativa BNEscolar. Des d’una perspectiva interdisciplinària, aquesta proposta treballa continguts de les matèries de llengua castellana i literatura, educació plàstica i valors socials i cívics, del cicle superior d’educació primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Diari de lectura. La lectura compartida a l’aula de batxillerat
El diari de lectura permet millorar la comprensió i l’expressió, tant oral com escrita. Utilitzant com a recurs el llibre Invisibles, de Juan Diego Botto, l’alumnat de batxillerat treballa la capacitat de reflexionar sobre l’entorn i les desigualtats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.