Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Hábitos lectores y educación
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construir puentes cuando se levantan muros
Paulo Freire deia que un educador també és un artista, que refà el món, el redibuixa, el repinta, el «redansa». Un educador, un facilitador cultural, és potser abans de res un artista. Transmetre és un art, ensenyar és un art. Aquí voldria celebrar aquest art dels mediadors culturals, que llancen passarel·les entre les persones, les obres, les pràctiques culturals i els llocs, en una època en què pertot arreu s’aixequen murs.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Contadnos cuentos con Oreja Verde
Com es poden desenvolupar hàbits lectors permanents? No hi ha receptes infal·libles. Aquí s’exposen, breument, experiències, idees i propostes fetes al llarg de quaranta anys. Encara que no hi hagi fórmules màgiques, sí que sabem que la comunicació, el respecte, l’intercanvi i el diàleg són l’única possibilitat de propiciar entorns que fomentin aquesta capacitat humana prodigiosa que és la lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliotecas escolares y canon literario
Presentem algunes reflexions a partir d’una recerca en què procurem entendre de quina manera les polítiques de dotació de llibres impacten en la constitució del cànon literari escolar. Durant el seu desenvolupament, vam recollir diversos materials curriculars, vam estudiar i analitzar fons bibliogràfics de les institucions estudiades i vam entrevistar docents en escoles secundàries a la ciutat de Salta, a l’Argentina.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
First (Literary) Dates o la participación en prácticas sociales en torno a la lectura
First (Literary) Dates és un projecte que reuneix alumnes de diversos centres per berenar mentre comparteixen les lectures. El desenvolupen els alumnes de 1r de batxillerat, familiaritzats amb l’oferta de llibres (presentada en forma de menús), promouen la participació entre els alumnes de l’ESO i els fan el seguiment, preparen l’ambientació de l’espai i dinamitzen les converses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Por una lectura crítica
En aquest projecte interdisciplinari s’uneixen lectura, història i urbanisme a fi d’incentivar la curiositat de l’alumnat i perseguir-ne la reflexió crítica. El diàleg adolescent amb la memòria històrica és l’objectiu de l’activitat. Al voltant de La guerra de Amaya, de Vicente Muñoz Puelles, es genera un treball lector i investigador polièdric i competencial. El centre d’aquest treball és el temps bèl·lic, el diàleg i el vincle a la pròpia ciutat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El fomento de la lectura en la escuela
Com a epíleg a aquesta monografia oferim una selecció de textos, en forma de cites de diferents autors i autores, sobre la construcció escolar dels hàbits lectors. Escrits a Mèxic, Espanya, l’Argentina, Colòmbia, França, Anglaterra i el Brasil, aquests textos constitueixen una invitació a continuar llegint i reflexionant sobre el sentit escolar, sociocultural i polític de l’alfabetització lectora en el context de les societats actuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La enseñanza de la lectura y la escritura en la educación superior
En aquest article presentem les perspectives didàctiques que sostenen l’ensenyament de la lectura i l’escriptura a l’educació superior actualment, i la seva inserció en diferents propostes universitàries argentines.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Etnografía del acto lector
Es relata una experiència didàctica orientada a la modificació de funcions executives associades a l’acte lector (iniciar, mantenir i gestionar l’acció). La intervenció es va dur a terme amb un grup d’estudiants d’últim grau de batxillerat en una escola privada a Bogotà, Colòmbia, en el context pandèmic. Una conclusió rau en el caràcter assertiu de la comunicació sobre les observacions etnogràfiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Gramática de la fantasía
En aquest article es descriu el desenvolupament d’un projecte de gramàtica creativa dut a terme a 1r d’ESO (12-13 anys) a l’Institut Cartima, a Estación de Cártama (Màlaga), l’objectiu del qual és el coneixement de la gramàtica espanyola des d’una perspectiva psicolingüística, és a dir, sent conscients de les possibilitats del llenguatge i del seu poder de transformació a través de la creativitat literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Encuentros
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Reseña: Nuevas lecturas docentes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
¿Qué nos dice la investigación científica?: Aprendizaje en entornos virtuales
Els entorns virtuals d’aprenentatge exigeixen dissenyar i planificar les ajudes específiques que s’aniran donant a cada moment, la interacció que volem promoure i els recursos d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La evidencia en la práctica: Aprendizaje en entornos virtuales. Del input comprensible a la producción en L2 en un entorno Moodle
La interactivitat del qüestionari Moodle i la multimodalitat de Genially ens ajuden a guiar els alumnes a través de les diferents fases de descoberta del llenguatge en un curs d’anglès en línia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En contexto: El fomento de la expresión escrita a través de la publicación de un libro colaborativo
Aquest projecte consisteix en la publicació d’un llibre amb les millors redaccions de l’alumnat de 1r de secundària. Un cop tenim el producte final, una part va a la seva escola de primària i una altra a una residència per presentar el llibre i llegir algunes de les seves històries.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En contexto: La videorreseña, una propuesta plural y reflexiva para trabajar las lecturas
Proposem elaborar una ressenya de la lectura realitzada trimestralment enregistrada en vídeo, així aconseguim una anàlisi en profunditat del llibre mitjançant l’ús de la tecnologia amb una finalitat didàctica, seguint les recomanacions de Martí i Garcia Vidal (2020). Hem dut a terme aquesta activitat en quart d’ESO, encara que és molt senzill adaptar-la a diferents nivells.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos para el aula: Arca, una propuesta para fomentar la lectura en el aula
Aquesta proposta pretén aprofitar el caràcter social i lúdic de la lectura per millorar hàbits que incideixin en la competència lectora dels estudiants. Des d’aquesta òptica, l’alumnat esdevindrà mediador i prescriptor d’obres per elaborar un catàleg col·lectiu basat en les seves crítiques i recomanacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.