Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Tendències noves en la formació permanent
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies d'interès
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
EN LÍNI@: Repetir curs?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més arts, sisplau
La supervivència de les arts als sistemes educatius no acaba d'estar assegurada. Considerades com un divertiment i un «saber» prescindible, qualsevol reforma educativa sembla recordar-nos que si hi ha alguna àrea en què l'horari sembla que es retalla és, sens dubte, la d'educació artística.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Del discurs del fracàs al discurs de l'èxit
La sortida al discurs del fracàs és a la pròpia escola i en docents que sí que assumeixen el repte de generar un nou discurs. En aquesta línia, escola, Administració i universitat poden unir les seves forces.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
José M. Rabadán Vergara, director del CEP de Santander. Formar per a un canvi real
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ensenyament de la química..., a la llum d'una espelma
Actualment, la química fa de frontissa de molts altres coneixements científics i els articula; per això s'ha d'ensenyar a tothom. Per fer-ho des dels nivells educatius d'infantil i primària cal connectar, a classe, amb les preguntes crucials que li donen sentit, que sorgeixen de la sorpresa que provoquen els canvis químics i de la voluntat d'intervenir-hi. Aquest coneixement, que va generant criteri, permet actuar de manera més sostenible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
química (en minúscules)
És massa agosarat voler fer química a primària? Podem, els mestres i les mestres sense formació específica, atrevir-nos a impartir-ne? L'article apunta la idea que la química no hauria de ser una ciència llunyana i impossible, sinó una manera de mirar-se el món, fent-se preguntes sobre com són els materials i com es comporten. Caldria, a més, que fos a l'abast de totes les edats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Penso que ha dit... absorb...»
L'article explica com s'ha treballat, amb nens i nenes de primer de primària, la idea d'absorció com a propietat d'un material a partir d'observar la interacció entre un líquid i la sorra per a gats. Relata com s'ha preparat i s'ha treballat l'experimentació a l'aula de ciències. Mostra com l'alumnat pot representar idees sobre la matèria, com fa química a l'escola des de contextos propers.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De l'ou com bota a l'ou com balla (o de com ens va fer ballar el cap)
En aquest article, s'hi explica com, a partir d'un fet accidental que ens va passar, amb el grup classe de cinquè B de l'IEA Oriol Martorell, vam posar-nos a investigar per donar respostes coherents a un tema que ens preocupava. Aquest és un treball que no estava previst, però cal no perdre l'ocasió quan sorgeixen preguntes que demanen respostes, encara que s'hagi de canviar la feina prevista.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Indignats»: encís i desencís
Els «indignats» han fet córrer rius de tinta des de molts vessants. Moltes i variades plomes han valorat el sentit del moviment i han fet pronòstics sobre la direcció que pot prendre. Ha estat motiu de conversa arreu, a les famílies, als mitjans, al carrer..., i també a l'institut. Us presento algunes reflexions, com a professora d'eticocívica i de ciències socials d'ESO, arran de les oportunitats pedagògiques, i els desencisos, que m'ha brindat a classe aquest moviment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La ciència a l'aula
L'article pretén descriure una experiència al voltant de la ciència en la qual les alumnes i els alumnes són els veritables protagonistes des del primer moment, en l'elecció i preparació de l'experiència i, posteriorment, en la construcció del seu propi coneixement, a través de l'observació, l'experimentació, la reflexió i la comunicació. L'ensenyant ofereix un escenari perquè això sigui possible i un acompanyament durant el procés.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Buscant l'origen... i emprant l'aprenentatge cooperatiu a l'aula
L'article presenta una reflexió sobre la pràctica d'una unitat didàctica basada en l'aprenentatge cooperatiu. Ajudats del mètode del puzle, l'experiència presenta una forma senzilla d'emprar la diversitat de l'alumnat com a font d'aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quina escola per a quina societat?
«Quan vam anar de colònies, vam donar, a cada nen i a cada nena, una llista del que havien de portar. Les vam comentar a la classe i un nen va aixecar la mà per preguntar que era un "tovalló". Vaig dir-li en castellà, "servilleta", i, veient que continuava sense entendre'm, vaig intentar explicar-li per a què es fa servir. Aleshores va exclamar: "Ah! El paper!". Encara no he sortit de la meva perplexitat [...]».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre ciències partint d'allò que sabem
En aquest article, s'hi pretén donar una visió general de la construcció del coneixement i, en particular, oferir unes pinzellades sobre el constructivisme i les teories de Vigotski i Ausubel, relacionant-los amb els processos d'aprenentatge de les ciències. Parallelament, s'hi exposaran situacions reals amb alumnes de nivells diferents de primària per exemplificar els conceptes explicats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
«Mart XXI»
«Mart XXI» és un programa adreçat a noies i nois de segon cicle d'ESO amb l'objectiu d'acostar-los a la universitat, despertar l'interès per la ciència i la tecnologia, reforçar la seva motivació i autoestima i contribuir a aconseguir que continuïn l'escolaritat més enllà dels nivells obligatoris.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construir grup
A l'aula de tercer de primària de l'escola Antonio Machado, de Mataró, volen construir una maqueta de la classe per explicar a les famílies com han decidit d'organitzar-ne l'espai. La construcció física de la maqueta contribueix a fer la construcció metafòrica de la vida de grup de l'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Kamishibai, una vella manera d'explicar contes
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quo Vadis, Popule? a l'aula
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els llibres que deixen marca
Hi ha llibres que conservem a la nostra memòria personal. Els llegim i ens produeixen una gran alegria perquè ens han «tocat». De vegades, per l'estil o per la construcció que tenen, d'altres, perquè remouen la nostra consciència, ens fan riure o ens illuminen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Alumnat en situació d'estrès emocional
L'escola pot promoure la salut mental en la tasca educativa que realitza. El centre docent es presenta com un lloc privilegiat de socialització en què l'infant pot experimentar vivències estables i organitzades, sobretot quan aquestes no s'han pogut viure abans en el si de la família.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Emocions, entrenament personal i pensament
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Material per l'alumnat: Emocions, entrenament i personal i pensament
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jugar a rol
Un joc de rol és un joc narratiu on els participants es reuneixen al voltant d'una taula i inventen una història entre tots. Cadascun dels jugadors decideix les accions d'un dels personatges protagonistes de la història, llevat d'un jugador anomenat «director de joc», que és qui explica allò que fan els secundaris i planteja l'escenari i els reptes. Hi ha unes normes que detallen què pot fer i què no pot fer cadascú, com també un sistema d'atzar per resoldre les accions i els conflictes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. Web
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ruta urbana: Fer turisme de lletres
«Fer el turista» és quelcom que practiquem de vegades, però que ens afecta molt especialment en els períodes de vacances. Les rutines del turista comporten, entre altres disbarats, empatxar-se de museus i de monuments, portar un ritme trepidant per aprofitar l'estada al lloc que es visita o, pitjor encara, intentar documentar amb imatges l'activitat realitzada, per poder justificar després que «hi vam ser».
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Any Internacional de la Química. «Química: la nostra vida, el nostre futur»
Anomenar l'any especial d'alguna cosa serveix per sensibilitzar, informar, donar a conèixer la situació d'un tema que, per la seva importància, pel desconeixement que la gent en té o per qualsevol altra consideració, està oblidat o no s'hi dedica l'atenció que mereix.