Perspectivas constructivistas
La intersección entre el significado, la interacción y el discurso
Critica y Fundamentos - Número: 8 (octubre 05)
ISBN / EAN : 9788478274062 - ISBN / EAN PDF: 9788499801674 - ISBN / EAN EPUB: 9788499809601
21,50€20,43€ IVA incluido
Aquest producte té enviament gratuït
Presentacion
El constructivismo como marco explicativo de los procesos de construcción del conocimiento. Exploración de algunos principios básicos
Què s’entén per constructivisme? En aquest capítol es planteja la recerca dels elements que poden servir per definir un nucli teòric fonamental i comú a les diferents perspectives considerades constructivistes. Amb aquest objectiu, s’ha buscat el que tenen de comú els diferents plantejaments considerats constructivistes segons la literatura científica, mirant de deixar transitòriament de banda les diferències conceptuals, per tal d’intentar descriure un conjunt de trets i fonaments generals que permetin referir-se a un enfocament diferenciat d’altres posicions presents en la psicologia, com l’ambientalisme o el racionalisme.
Historias de consructivismos. Concepciones constructivas en psicología y psicología de la educación
El aprendizaje en el aula como la construcción de significados y el cambio conceptual
Aquest capítol recull un conjunt de treballs que investiguen la naturalesa de les concepcions dels alumnes i de l’aprenentatge entès com un canvi conceptual. En aquests treballs es presta una atenció especial a l’estructura de coneixements dels estudiants i a les transformacions que es produeixen en els alumnes com a resultat de la seva participació en activitats educatives escolars. Aquests treballs aborden l’aprenentatge com la construcció de representacions progressivament més complexes a partir dels coneixements que els alumnes manifesten, i estan estretament relacionats amb algunes explicacions sobre l’adquisició del coneixement escolar, com ara la teoria de l’aprenentatge verbal significatiu.
El análisis de la interacción educativa como un proceso discursivo por el que se construyen significados
¿Podemos referirnos a una metateoría constructivista?
És possible poder fer referència a una metateoria constructivista? Aquest capítol es planteja si és ajustat parlar d’uns principis o fonaments generals del constructivisme, resumits en una epistemologia relativista, una concepció de les persones com a agents actius i una interpretació de la construcció del coneixement com un procés interactiu i situat en un context cultural i històric. Les idees de significat i intencionalitat potser són el nucli fonamental al voltant del qual s’articulen aquests principis compartits.
Personalització del contingut
Resum
Rigorosa revisió del constructivisme com a perspectiva teòrica i un interessant i suggeridor suport per al desenvolupament de l’activitat docent, el constructivisme es presenta com un potent marc explicatiu per entendre els processos de construcció del coneixement.
Autors
Etapes
Categories
Col·leccions
Paraules clau del producte
actividad docente, campos científicos, construcción del conocimiento, constructivismo, discurso, perspectivas constructivistas, significado