Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recomanacions de Bibliomèdia. Hem llegit. Trobades. Convocatòries. Notícies. Web. La Tira
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A Lluís M. del Carmen, un gran mestre i una gran persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Jubilar-se.
Jubilar-me: barreja de sentiments, d'esperances, de pors. Poder gaudir del temps i enyorar amb força la feina. Sentir-te una mica estranya a l'escola que ha estat casa teva durant tants anys. Intentar ser encara d'utilitat. Malgrat tot, continuar creient en el futur de l'educació del meu país.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Pels projectes interdisciplinaris competencials
El nou currículum per competències ha tornat a situar el treball per projectes interdisciplinaris a primer pla pedagògic. Són força les veus que expressen l'opinió que els tipus de tasques d'aprenentatge que plantegen els projectes interdisciplinaris comporten un desenvolupament de les competències transversals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les situacions problema... anys després
Aquest article conté una entrevista realitzada a Philippe Meirieu al voltant del concepte de situació problema, el qual ell va encunyar ja fa més de vint anys inspirat en la pedagogia de la situació problema. S'hi repassa l'evolució del concepte, l'adaptació al context educatiu actual i els avantatges cognitius i didàctics que aporta el fet d'utilitzar-lo a les aules. Així mateix, Meirieu planteja la necessitat que es produeixi un canvi profund del paradigma educatiu per arribar a consolidar la pedagogia de la situació problema avui dia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Apunts d'avaluació d'un projecte interdisciplinari competencial
En el present article, s'hi mostren apunts i pautes per dissenyar l'avaluació competencial d'un projecte interdisciplinari a partir d'un instrument com ara el portafolis, que ajuda l'alumnat a responsabilitzar-se dels seus aprenentatges i avenços en el desenvolupament de les competències transversals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com ho fem per moure'ns?
Desenvolupament d'un projecte interdisciplinari portat a terme amb alumnes de quart de primària basat en el plantejament de situacions problema. Es parteix de les idees prèvies de l'alumnat i es porten a terme diverses activitats encaminades a avançar en la construcció del model d'ésser viu. La metodologia que se segueix a l'aula es basa en la interacció i en el treball cooperatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El pati no és com ens pensàvem
Comprendre l'espai a través de la vivència i l'estudi ens fa conscients de les necessitats i les possibilitats que ens ofereix el nostre entorn per desenvolupar les activitats que volem portar a terme. Intervenir en aquest espai és una opció que ens ajuda a provocar en el nostre alumnat la mirada atenta i de vegades crítica cap a l'entorn vital que ens acull i que està amatent a les nostres accions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què podem fer per gastar menys en energia?
Aquest article presenta un projecte d'activació de competències, en el qual, d'una manera interdisciplinària, es planteja l'aplicació dels continguts de quatre assignatures de segon d'ESO a una situació problemàtica. S'hi explica la definició de competència utilitzada, així com les implicacions que ha tingut en el disseny de les competències desenvolupades en el projecte. El text descriu breument les decisions més importants preses respecte a l'avaluació i s'acaba amb una reflexió sobre l'extensió del projecte.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Bibliografia comentada
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lluís.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ensenyament de les ciències naturals
Aquest article reflexiona al voltant de la importància de replantejar la didàctica de les ciències naturals dintre del context educatiu de l'EGB pel que respecta als continguts i a la metodologia. A partir d'una sèrie de preguntes retòriques (quins continguts científics cal ensenyar?, quines són les millors metodologies?, quin paper ha de tenir l'EGB en l'ensenyament de l'àrea?, etc.), l'article ofereix un enfocament competencial per abordar l'ensenyament de les ciències naturals a partir d'una seqüència formativa totalment vigent en el món actual.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Formar mestres competents: un repte difícil per al sistema educatiu
Sovint, quan s'analitza la situació de les escoles i la qualitat de l'ensenyament que s'hi imparteix, es fa referència a la competència dels mestres i les mestres com a factor essencial per millorar-les. Però poques vegades s'analitza de manera crítica la situació de la formació inicial que reben els professionals de l'educació i les condicions necessàries perquè pugui millorar. Aquest article aprofundeix en algunes d'aquestes qüestions a partir dels acords europeus de Bolonya.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació i municipi. Apunts d'una experiència de projecte educatiu de ciutat
Una participació més àmplia dels municipis en l'educació ha de servir per desenvolupar projectes collectius amb la coresponsabilitat de la ciutadania en benefici d'una educació per a tothom. Respecte a aquesta qüestió, el Projecte Educatiu de Ciutat representa una autèntica oportunitat per a la participació i el foment del treball conjunt al voltant de l'educació en l'àmbit municipal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Construir l'aula i l'escola des de la condició humana.
L'aula i l'escola són espais que es construeixen i que adquireixen vida en la mesura que els habitem persones amb les nostres històries enteses des d'una perspectiva horitzontal, com a experiència vital actual, i horitzontal, com a espècie humana. L'article ens mostra i ens argumenta com podem aprendre i conviure a partir de situacions quotidianes en diàleg amb l'altra persona, amb les altres persones, amb la qual cosa fem de l'aula una comunitat que indaga.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nedant entre núvols
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
GUIXdos, núm. 168: La zona de jocs pintats de l'escola
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.