Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La programació dels aprenentatges literaris.
Al llarg d'aquestes línies ens proposem dibuixar un mapa que guie el lector entre algunes propostes curriculars desenvolupades prèviament i que exposen models diferents a l'hora de programar els continguts de literatura en l'educació secundària. Comentarem l'eix cronològic, el temàtic i el genèric com a maneres d'organitzar els continguts literaris, i ho farem a partir de propostes concretes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'actividad metalingüística: més enllà de l'anàlisi gramatical.
L'activitat metalingüística predominant a l'escola continua sent el reconeixement i l'anàlisi de formes lingüístiques. En aquest treball se sosté que el desenvolupament de la capacitat metalingüística de l'alumnat requereix la diversificació de les activitats de reflexió gramatical. Amb aquest objectiu, s'esbossa una tipologia d'activitats basada, d'una banda, en una diversitat d'operacions implicades en el procés de conceptualització (observar i analitzar, manipular, sistematitzar les observacions, etc.) i, d'una altra, en el llenguatge usat en l'activitat metalingüística (sense discurs metalingüístic, llenguatge ordinari, metallenguatge gramatical, etc.). Aquesta tipologia pot ajudar a planificar l'activitat metalingüística i a elaborar seqüències didàctiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què pot aportar l'avaluació formativa a l'ensenyament i l'aprenentatge de l'escriptura?
Sovint parlem d'avaluació formativa sense tenir una idea precisa del que volem dir amb aquests termes. En aquest article l'autora proposa una definició i una discussió del concepte aplicat a l'ensenyament i l'aprenentatge de la composició escrita. En primer lloc, s'hi destaquen set característiques que expliciten una determinada concepció de l'avaluació formativa, per passar a exemplificar després una activitat d'avaluació formativa en una aula de secundària, on es pot constatar que l'avaluació és al servei de la individualització de l'ensenyament dins de situacions col·lectives i de cooperació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Estratègies d'atenció a la diversitat dins de l'aula.
En un món tan canviant com el nostre, optem per una escola que ofereixi la possibilitat d'adaptar-se a les innovacions i d'això en faci motiu de convivència, d'estudi i de treball. La diversitat que hi ha en tots nosaltres ha de ser viscuda dia rere dia, acceptant- la com una font d'enriquiment personal i col·lectiu. L'article comenta algunes de les propostes que fa l'escola per atendre aquesta diversitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orientacions per a la programació en l'àmbit lingüístic i social dels programes de diversificació curricular.
La finalitat primordial de l'àmbit lingüístic i social dels programes de diversificació és aconseguir que l'alumnat d'aquests programes desenvolupi les capacitats per a la comunicació i per a la interpretació dels fenòmens socials recollides en els objectius generals de l'etapa. Per a això es requereix una programació que atengui tant les característiques de l'alumnat específic d'aquests programes com la integració dels continguts fonamentals de les àrees de referència per a l'àmbit. Creiem que una programació per projectes de treball, que impliqui la realització de pràctiques relacionades amb distints àmbits de comunicació al voltant de continguts que suposin l'anàlisi de la realitat social, és l'opció més adequada per a la consecució dels objectius proposats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Una experiència de programació integrada de literatura (català, castellà i història).
Aquest article pretén descriure una experiència de programació integrada de l'ensenyament de la història i de la literatura en les llengües catalana i castellana, duta a terme a l'IES Sos Baynat en diversos cursos (1996-2000) i grups. La investigació ha tingut en compte els tres àmbits d'estudi de la literatura comparada: la historiologia, la genologia i la tematologia. Pensem que una proposta d'aquest tipus permet aconseguir objectius fonamentals com ara: trencar barreres entre dues llengües i generar actituds positives envers totes dues, donar una visió global de la literatura en el context històric i eliminar les duplicitats i les contradiccions entre les programacions.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De peus a terra.
En un moment caracteritzat pel pessimisme, doctrines i teories pedagògiques avançades sembla que gaudeixen d'una existència autònoma. El discurs de la reforma educativa és això: un discurs, mentre que la majoria de centres reals viuen en les seves pròpies inèrcies de funcionament. Els autors d'aquest article han volgut baixar del món virtual de la teoria educativa ùel que hauria de passarù i instal·lar-se en el que passa realment. Abandonen el discurs expositiu tancat i rodó i proposen una narració que haurà de ser contrastada i interpretada pel lector i la lectora
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Que el llegir no ens faci perdre l'escriure, o l'assumpció dels canvis que vénen.
La introducció de la tecnologia educativa passa per un període d'adaptació que comporta i comportarà encara dubtes, recels, adhesions incondicionals i rebuigs. En aquest article analitzem alguns dels canvis que implica escriure i llegir amb l'ordinador, plantegem propostes i aplicacions que poden servir de punt de partida per a un ús efectiu de les eines informàtiques, des de les més habituals com els processadors de text, fins a programes específics per a la classe de llengua, i suggerim alguns canvis que ens semblen imprescindibles per a una bona rendibilització de les TIC a l'àmbit educatiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
I com es redacta un comentari de textos? Una breu reflexió.
El comentari de textos és una activitat que s'utilitza moltes vegades dins de l'aula de secundària (obligatòria i postobligatòria) i també a la universitat. Els objectius que s'hi pretenen assolir són diversos i, en molts casos, s'han transformat en una finalitat: cal saber comentar textos. L'autor mira d'esbrinar les causes i es fixa, especialment, en l'última part del procés: la de redacció, que posa com a exemple de les dificultats que l'alumnat percep en aquesta pràctica tan institucionalitzada dins de l'aula de llengua i literatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Procediments per a tractar les lectures en l'ESO.
És un fet generalitzat la inclusió en la programació de l'àrea de llengua de lectures d'obres completes. Tots considerem important fer llegir als alumnes; però, què hem de fer amb les lectures a l'aula? Com les hem de treballar? En aquest article volem mostrar algunes de les activitats que hem experimentat amb alumnes de secundària a partir de la lectura de l'obra d'Isabel-Clara Simó, Dones.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les llengües a l'educació secundària/Las lenguas en la educación secundaria.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación bilingüe. Veinte años del Seminario sobre Lenguas y Educación.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.