Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un llibre per resguardar-nos
En el context del sisme que va sacsejar Mèxic el dia 19 de setembre de 2017, en el present article es recupera l’experiència del treball comunitari del col·lectiu Històries que Abracen, en el qual les tasques d’organització popular i d’elaboració del dolor social estaven mitjançades per la lectura literària. A més a més, s’hi sistematitza un exercici construït pel col·lectiu a partir del llibre Camino a casa,de Jairo Buitrago.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'escriptura a l'escola primària: les veus del professorat
L’article mostra, a través d’entrevistes a docents, possibles camins de la didàctica de l’ensenyament de l’escriptura a l’escola primària. El nostre paper dintre de l’activitat realitzada va consistir a organitzar i contrastar les veus dels docents que van participar en una investigació més àmplia que va analitzar les representacions socials i les pràctiques d’escriptura en llibres de text. Al final s’hi afirma que amb la pràctica sorgeix també una didàctica de l’escriptura situada socioculturalment.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ensenyament de l'oralitat a la classe de llengua
L’oralitat, la lectura i l’escriptura són pràctiques a partir de les quals el coneixement circula pel centre, alhora que són objecte d’ensenyament. Treballar l’oralitat a l’aula implica aclarir diverses qüestions, perquè de parlar se n’aprèn fora de l’escola. El present article planteja aquestes qüestions a les quals es fa front durant l’ensenyament de l’oralitat i ofereix propostes per treballar-ne els nuclis problemàtics principals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’ensenyament de la morfologia des d’una perspectiva sociocultural
Al present article s’hi relata una experiència sobre l’ensenyament de la morfologia a secundària des d’una perspectiva sociocultural. S’hi descriu l’anàlisi morfològica realitzada sobre la varietat andina del castellà d’una regió de l’Argentina. S’hi exposa també com el coneixement morfològic s’articula amb una noció de llengua que atén les variables històriques, polítiques, econòmiques i socials del context on tenen lloc els esdeveniments lingüístics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Imaginació literària i conflicte
Al present article s’hi proposa una activitat per aprofitar el potencial de la narrativa de ficció a l’aula no com a mitjà per resoldre conflictes, sinó per aprendre a plantejar-los d’una manera racional. Es treballa a partir del concepte d’imaginació literària, del qual no ens n’interessa tant la definició teòrica com les implicacions pràctiques que pugui tenir.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Rescat de llegendes urbanes
L’experiència que presentem es basa en una seqüència didàctica sobre el tema de les llegendes treballada amb el professorat de llengua i literatura de Córdoba (Argentina), a qui se li va proposar recuperar llegendes clàssiques, regionals, actuals o urbanes, a fi de treballar l’oralitat i la memòria per construir identitats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Investigar la llengua que s’utilitza
L’article mostra una proposta formadora de docents de lletres que va tenir lloc a la Universitat Nacional de San Martín (Argentina). Després de posicionar-nos respecte a la falsa disjuntiva entre investigar i ensenyar, i respecte a les maneres de construir coneixement des de la noció de «comunitat de pràctica», l’experiència cerca col·locar en un lloc central la producció col·lectiva i situada de sabers com una alternativa a pensar-nos com a educadors.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educació literària basada en cançons
La proposta presenta quinze unitats interactives que exploten els continguts literaris de cançons actuals (temes, tòpics, vocabulari, recursos, mètrica, rima, etc.) per introduir-hi obres clàssiques de l’edat mitjana, el Renaixement i el barroc. Aquesta metodologia aprofita l’intertext lector de l’alumnat i la dimensió emocional de la música.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mikrotextos per al desenvolupament de l’expressió escrita
Dins l’àmbit acadèmic no és fàcil proposar tasques d’escriptura sense atabalar l’alumnat, ni que el professorat corregeixi sense veure’s desbordat. L’escriptura de microtextos i la lectura posterior a l’aula constitueix una proposta realista que impulsa l’aprenentatge reflexiu, les competències comunicatives, aprendre a aprendre i a pensar, com també a assimilar continguts i conceptes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
De châtaignier a castanya
Què passa quan realitzem un taller de traducció de còmic plurilingüe amb estudiants que no coneixen la llengua original del text? Quines estratègies s’adopten per adaptar aquesta complexa tipologia textual? A partir d’aquestes preguntes, el nostre taller pretenia demostrar al jovent el potencial de la intercomprensió lingüística, a més de la importància del domini del component cultural associat a una llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: El poder de les paraules
En el marc d’una seqüència sobre el valor emocional del llenguatge, la primera activitat se centra en la comprensió de dos anuncis publicitaris; la segona, en l’escriptura d’un text argumentatiu, i la tercera, en l’avaluació d’exposicions orals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: Enciclopedia Literaria Básica
Al present article s’hi valora el recurs educatiu digital titulat Enciclopedia Literaria Básica: Temas constantes de la Literatura, que treballa diferents aspectes relacionats amb els continguts literaris propis de quart d’ESO.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Rory’s Story Cubes: narració de textos creatius
Aquesta aplicació consisteix en un joc narratiu compost per nou daus amb imatges dissenyades per Rory O’Connor que incentiven la producció i la narració d’històries creatives a partir dels estímuls visuals que ens aporten les cares dels daus a través de les tirades que en fem.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Com s´aprenen les llengües en secundària
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Crònica: XVI Taller Nacional per a la Transformació de la Formació Docent en Llenguatge
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Informació: Pedagogía de la palabra
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.