Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ortografia i escriptura.
El pes de l'ortografia en la consideració de qualsevol escrit atorga a aquest saber ûescriure d'acord amb la normativaû un valor que probablement ha anat creixent a mesura que ha augmentat el nombre de població alfabetitzada. Quina relació hi ha entre l'escriptura i l'ortografia? I entre l'alfabetització dels ciutadans i l'ortografia?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parlem d'ortografia: què és, com s'aprèn i com s'ensenya.
A l'article es proposa una conversa a l'entorn de l'ortografia com a objecte d'ensenyament i aprenentatge. S'explora la natura de l'ortografia en relació amb el sistema lingüístic que representa i també en relació amb la funció social que té, tant com a marca de pertinença a un grup com en relació amb el valor deprestigi, educatiu i cultural, que suposa dominar el sistema gràfic de la llengua del grup. També s'hi planteja la reflexió sobre com s'aprèn l'ortografia des del punt de vista del desenvolupament individual lligat al coneixement sobre la llengua; i alhora com alguns procediments de recerca utilitzats per determinar aquest procés poden informar l'ensenyament de l'ortografia en contextos d'aula.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per a una valoració comparativa dels sistemes d'escriptura.
L'article presenta una comparació valorativa dels principals sistemes d'escriptura i qüestiona els prejudicis que porten a la idea que determinats sistemes d'escriptura són més avançats o més perfectes que d'altres. L'autor argumenta i justifica amb múltiples exemples trets de llengües molt diverses que tots els sistemes d'escriptura coneguts, ja siguin de base logogràfica o de base fonogràfica, es construeixen sobre la base dels mateixos principis bàsics i que aquests principis van ser desenvolupats i aplicats pels inventors de les primeres escriptures.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'ensenyament-aprenentatge de l'ortografia: una qüestió només de regles?
L'objectiu general de l'article és passar revista a la visió que, sobre l'ortografia, acostumen a donar els materials que serveixen per ensenyar-la i per aprendrela, i contrastar-la amb la realitat de la llengua. Més concretament, s'hi analitza el paper de les regles ortogràfiques en tots dos casos, s'hi reflexiona sobre les causes i les repercussions d'una visió que ressalta excessivament el vessant predictible de l'ortografia a l'hora d'ensenyar-la i d'aprendre-la i es posa èmfasi en els recursos per adquirir-la que es deriven d'una visió de l'ortografia més ajustada al sistema de la llengua.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ortografia i producció textual.
L'article planteja diverses qüestions relacionades amb l'adquisició de les convencions ortogràfiques i amb l'ensenyament d'aquestes convencions. Parteix de l'anàlisi de les converses metagràfiques de nens d'educació primària, i també de les correccions efectuades per aquests alumnes en els textos que han escrit. L'observació atenta d'aquestes dades mostra: d'una banda, la relació que els aprenents estableixen entre el codi gràfic i el sistema de la llengua, i les representacions que tenen de l'escriptura a partir de les pràctiques d'escriptura a l'escola, que tendeixen a compartimentalitzar els diferents nivells lingüístics;i d'altra banda la necessitat d'incorporar l'ensenyament de l'ortografia a les pràctiques de producció d'escrits reals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'activitat metalingüística durant una tasca de segmentació d'un text en paraules a segon de primària.
L'article presenta els resultats d'un estudi que tenia com a objectiu principal observar mostres d'activitat de reflexió sobre la llengua durant la realització d'una tasca de segmentació d'un text en paraules, per part de nens de segon curs de primària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La puntuació als textos dels alumnes de secundària. Una intervenció didàctica.
L'exploració de les situacions reals d'ensenyament i aprenentatge genera hipótesis que la teoria didàctica pren com a element organitzador de les intervencions didàctiques a l'aula. En aquest article, s'hi analitza, en primer lloc, una activitat de correcció, reparació i reescriptura de textos d'alumnes de batxillerat centrada en la puntuació, i, en segon lloc, s'hi desenvolupa una proposta de creació de situacions didàctiques de reescriptura que fomentin en l'alumne la intencionalitat de la millora, amb l'ús conscient del sistema dels signes de puntuació i el raonament sobre la tasca que ha dut a terme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre ortografia catalana a la xarxa amb autonomia en l'àmbit universitari.
Els materials a la xarxa per a l'aprenentatge autònom de l'ortografia no sembla que hagin representat, malgrat les expectatives que desvetllava l'ús del mitjà i el potencial de la tecnologia aplicada als productes formatius, un gran canvi respecte a l'ensenyament ortogràfic anterior a la seva existència. Tot i l'avenç en algunes qüestions, es detecta en aquests recursos una infrautilització de les possibilitats tecnològiques i la no-superació de molts dels hándicaps tradicionalment associats a l'ensenyament de l'ortografia.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Avaluació i noves tecnologies: les WebQuest.
L'article descriu una recerca en què s'analitza el paper de l'avaluació en diverses WebQuest de llengua i literatura catalanes adreçades a estudiants de secundària, i presenta algunes dades per reflexionar-hi. S'hi examina el tipus de tasca que han de realitzar els nois i les noies en aquestes propostes didàctiques i es contrasta amb els criteris d'avaluació explicitats a les rúbriques. Per últim, s'hi observa el paper que les WebQuest atorguen a docents i alumnes en la gestió de l'aprenentatge per comprovar si estimulen l'autonomia de l'aprenent i afavoreixen processos de regulació i d'autoregulació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Mirades i veus: Recerca sobre l'educació lingüística i literària en entorns plurilingües.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Esmolar l'eina: guia de redacció per a professionals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El patrimoni de la imaginació: Llibres d'ahir per a lectors d'avui.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.