Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llengua i informàtica.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Informàtica, informació i formació.
Aquest article pretén donar una visió global del paper que té la informàtica en l'educació, sobretot en l'educació lingüística. Comença fent una reflexió general sobre l'evolució de la comunicació humana i sobre els mètodes usats per distribuir i emmagatzemar la informació. Després fa referència a les relacions, no sempre estables, entre la informàtica i la formació humanística. Acaba descrivint les intervencions informatitzades més destacades en els diversos camps de la formació lingüística: d'una banda, les grans línies de recerca computacional que tenen o que poden tenir una incidència directa en l'ensenyament; de l'altra, els diversos tipus de programes d'informàtica educativa i els seus corresponents substrats pedagògics i didàctics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Un projecte de comunicació funcional amb les tres llengües (català, castellà i anglès) per mitjà del correu electrònic.
S'ha demostrat que l'ordinador és un bon recurs educatiu per a l'aprenentatge de la llengua escrita. La capacitat de connectar-se amb altres ordinadors a través de xarxes, telèfon i Internet crea un nou canal de comunicació, com per exemple el correu electrònic entre ordinadors que pot facilitar el treball de correspondència escolar. La nostra proposta de correu electrònic escolar1 parteix, al cicle inicial, de la comunicació de l'infant en el seu entorn immediat, al cicle mitjà amplia els àmbits de comunicació, en un entorn geogràfic proper, i al cicle superior, en un entorn cultural diferent, sempre utilitzant la llengua corresponent a cadascun dels àmbits: català, castellà i anglès.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Story Book Weaver: un programa per fer contes.
La informàtica aplicada a l'àrea de llengua, i concretament els programes d'escriptura, han modificat processos i resultats. Aquest article és la síntesi d'una experiència realitzada amb alumnes de segon curs de cicle mitjà a través de la qual vam poder constatar alguns d'aquests canvis. L'eina de la qual ens vam servir és un programa dissenyat específicament per fer contes, anomenat Story Book Weaver.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aportacions de l'ordinador a l'escriptura inicial.
A partir de la investigació realitzada sobre la utilització de l'ordinador com a ajut per a l'ensenyament i l'aprenentatge de l'escriptura, se'n valoren les aportacions tot partint de la idea que no és adequat referir-s'hi en abstracte. Per això, en primer lloc s'exposa la manera de concebre l'educació infantil i el tractament del llenguatge escrit, per analitzar després les aportacions en coherència amb aquestes idees i tenint en compte els programes i les circumstàncies concretes en què es va utilitzar l'ordinador.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Escriure i revisar textos de dos en dos amb ordinador.
L'article descriu i analitza una activitat en què un grup de nenes i nens de cicle incial de primària van planificar un conte, el van escriure en un ordinador i, posteriorment, amb l'ajuda d'una persona adulta, el van corregir. L'objectiu d'aquesta activitat, tan freqüent i habitual a les aules, era observar i analitzar les estratègies de correcció que utilitzaven, i modelar la intervenció de la persona adulta de manera que permetés a cada grup de dur a terme tasques que tinguessin una dificultat superior a les seves capacitats. Així mateix, interessava de comprovar si el fet d'escriure amb ordinador millorava o entorpia les tasques d'escriptura i correcció.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Telemàtica i llengües estrangeres.
A l'article s'exposa un projecte europeu per millorar la competència lingüística i cultural de les persones adultes que aprenen una segona o una tercera llengua, mitjançant l'establiment de xarxes telemàtiques internacionals. Es tracta del projecte SIMULAB, que s'emmarca en els programes europeus SÒCRATES i TELEMÀTICS. L'autor, que treballa en el projecte amb un grup d'alumnes de la Facultat de Ciències de l'Educació, en fa una descripció i una primera avaluació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programaris: un suport per a l'ensenyament de la llengua.
En aquest article l'autor fa un inventari del programari que es pot trobar en català actualment, en fa una descripció minuciosa i orienta l'ús que se'n pot fer en cada cas. Un cop analitzats els materials, creu que fins ara s'han seguit força les línies didàctiques tradicionals dels llibres o quadernets. Els models més elaborats i més motivadors que es reben a través dels videojocs o similars, i la capacitat dels ordinadors de darrera generació han d'orientar cap a un altre tipus de propostes en les quals s'utilitzin els recursos que aparells i programes ens ofereixen.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El «Centro de Redacción Multidisciplinario»: un model per imitar.
El centre de redacció és un servei que diverses institucions nordamericanes d'educació superior ofereixen als seus estudiants. Consisteix en un espai equipat amb la tecnologia, el material didàctic i el personal assessor necessaris perquè l'aprenent, que hi assisteix lliurement, pugui resoldre els dubtes de composició escrita que se li plantegen durant l'elaboració dels treballs de redacció. L'article explora els orígens d'aquesta proposta didàctica, les seves característiques generals i l'experiència realitzada a la Universidad Interamericana de Puerto Rico.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Programació conjunta de llengua basca i de coneixement del medi en programes d'immersió en l'educació primària.
L'article parteix de la premisa que ensenyar la L2 en programes d'immersió exigeix un marc metodològic propi. En la primera part de l'article, es descriu de manera esquemàtica aquest marc. En la segona part es descriu una seqüència didàctica elaborada i aplicada en programes d'immersió en el quart curs de primària. S'ha de destacar el context en què s'han dut a terme aquests treballs, ja que el seu punt de partida està en les reflexions que van sorgir durant l'aplicació del model B (model bilingüe) en diverses escoles de la comarca de l'Alto Deba (Gipúscoa).
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El debat moderat a classe: com treballar l'argumentació oral a edats diferents.
Aquesta contribució presenta alguns elements de resposta a les preguntes següents: Com organitzar un ensenyament de l'argumentació gràcies a la pràctica a classe del gènere del debat moderat? Quines activitats diferenciades cal proposar a les classes de primària i de secundària per permetre que els alumnes progressin? Per respondre aquestes preguntes presentarem dues seqüències didàctiques i, sobre tot, el treball proposat en els dos tallers (per aprendre a escoltar, a gestionar els intercanvis i a utilitzar la paraula de tercers), així com el seu efecte a les produccions dels alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Notícies: I Congrés Internacional d'Ensenyament de Llengües i Plurilingüisme.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
II Trobada Internacional sobre l'Adquisició de Llengües de l'Estat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Models textuals.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Sintaxi fonamental.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria.