Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Nous currículums, nous aprenentatges
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El currículum de llengua i literatura
El propòsit d’aquestes pàgines és reflexionar sobre les bases del currículum de llengua i literatura a la LOMLOE. Per fer-ho, en desgranarem els elements substancials, posarem la lupa en allò que atorga singularitat i assenyalarem algunes de les dificultats que pot suposar-ne la implementació.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La competència plurilingüe a l´aula
La competència plurilingüe és clau en el nou marc curricular. En les matèries de llengües d’educació secundària es desenvolupa a partir del treball de la competència específica 1. Proposem un plantejament basat en nodes de sabers que ens ajudi a emmarcar, pensar, dissenyar i dur a terme intervencions didàctiques que contribueixin a desenvolupar-la.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
El nou currículum: una oportunitat per a l´educació literària
El nou currículum de llengua i literatura de secundària ofereix una oportunitat única per a la formació literària de l’alumnat. Aquest article se centra en una de les propostes principals de renovació curricular: la lectura guiada. Es contextualitza la proposta curricular en el model d’educació literària, per després desglossar una sèrie d’aspectes que s’haurien de considerar a l’hora de programar l’avançament de la competència interpretativa en aquesta modalitat de lectura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Com abordar la reflexió gramatical a l´aula
Els nous currículums ofereixen possibilitats per tractar llengües diferents de forma integrada i per contextualitzar la gramàtica en situacions d’ús. En aquest sentit, el disseny de seqüències didàctiques pot orientar-se a conèixer el sistema de la llengua, a reflexionar sobre com la situació comunicativa condiciona l’elecció de les formes lingüístiques o a l’escriptura d’un gènere discursiu.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La planificació i l´organització dels aprenentatges tenint en compte l´enfocament del currículum
La programació no hauria de viure’s com un document burocràtic al marge de la nostra labor docent, sinó com un document que ens ajudi a organitzar l’acció a l’aula i a reflexionar sobre les nostres pràctiques. El currículum ens orienta per calcular el camí recorregut i per recórrer, però la mirada ha de centrar-se en les necessitats de l’alumnat i en la dinàmica dels processos d’ensenyament i aprenentatge que es desencadenen a l’aula per aconseguir els objectius.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La conversa informal com a objecte d´aprenentatge
Si l’educació lingüística i comunicativa és important, aleshores el desenvolupament i la millora progressiva de la competència comunicativa dels aprenents és fonamental. I dins del conjunt de capacitats que aquesta competència inclou, les referents al domini dels mecanismes de la conversa informal són també bàsiques, perquè la conversa és l’habitat natural on es desenvolupa el llenguatge, i perquè s’hi construeix la identitat discursiva de l’individu i la relació amb l’altra persona.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Assetjament escolar i literatura juvenil
L’assetjament escolar s’estén als centres educatius i constitueix un problema majúscul per a tots els agents educatius. En aquest article es reflexiona sobre la qüestió i com fer-ne front tot treballant la lectura, però no des d’un pla individual, sinó a través d’activitats d’aprenentatge cooperatiu. D’aquesta manera, s’intenta extreure solucions grupals a un problema que necessita també de la col·laboració inestimable de tot l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Didàctica de la poesia
Aquest article és la continuació d’una publicació anterior en què vam presentar un recull de propostes de renovació en l’àmbit de la didàctica de la poesia. En aquest treball, a més, en fem un resum i n’afegim uns altres de collita pròpia. Finalment, presentem la tesi La manera més salvatge, una aproximació a la didàctica de la poesia des del cos, una proposta d’utilització del moviment corporal a l’aula de literatura.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens expliquen les dones d´origen indi i pakistanès sobre la literatura?
Encara és poc comú que s’incloguin a l’escola els coneixements i les experiències de les famílies d’origen migrant, és a dir, els seus fons de coneixement. Amb la intenció de descobrir-les en relació amb la literatura i l’educació literària, es va cocrear una activitat amb un grup de dones de l’Índia i el Pakistan. La proposta va permetre entendre la perspectiva de les participants sobre la literatura i el foment de la literatura infantil i la connexió amb l’escola.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Crònica: El Congram23 posa en relleu l´interès en l´ensenyament de la gramàtica des d´una perspectiva interlingüística
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Jo, mediador(a). Mediació i formació de lectors
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá: 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar ciencias
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Uri Ruiz Bikandi, in memoriam
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Què ens diu la recerca científica?: La metodologia de projectes
La metodologia de projectes desenvolupa el pensament per a la complexitat i el sentit i la funcionalitat dels aprenentatges.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'evidència en la pràctica: La metodologia de projectes. L'amor a l'escola
Experiència d’expressió escrita a partir del Projecte Amor, durant el qual els infants escriuen històries d’amor després d’observar fotos del seu pare i la seva mare.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
En context: Refranys arrelats a una societat cada vegada menys arrelada. Proposta de treball a l´aula amb recursos orals vinculats al ritme de la natu
En un món cada vegada més globalitzat, l’ús dels refranys està disminuint, i més encara si parlem de refranys relacionats amb l’oratge, el menjar de temporada i el camp. El que diu la cançó, «naranjas en agosto y uvas en abril», és cada vegada més possible als supermercats. Amb aquest projecte ens proposem treballar l’expressió oral, valorar la saviesa i la cultura popular dels nostres majors; així com divulgar el coneixement ancestral dels ritmes de la natura, del menjar de temporada i de l’oratge, i relacionar-ho amb els climogrames mediterranis incloent-hi els refranys i la meteorologia de l’alumnat provinent d’altres països. Finalment, potenciarem la creativitat artística amb pòsters dels refranys il·lustrats.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Materials a examen: Identitats plurals, diverses, mestisses
Es valora l’itinerari en versió digital «Identitats plurals, diverses, mestisses» que forma part del projecte d’educació literària Constel·lacions literàries per a la Literatura Universal a batxillerat, orientat al foment de la lectura crítica de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Alçant la veu per les causes justes
Proposta didàctica per conscienciar l’alumnat sobre la importància d’involucrar-se en causes solidàries, a través de la creació d’un discurs oral breu (elevator pitch) sobre una causa que hauran seleccionat prèviament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Recursos per a l'aula: Àlbum de records de les dones poetes
Proposta didàctica creativa per investigar la vida i l’obra de les dones poetes del segle xx amb l’elaboració d’una entrevista fictícia, la creació d’un àlbum de records i la selecció de dos objectes representatius o simbòlics de la biografia o dels versos.