Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Narracions literàries, narracions audiovisuals
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Literatura i relats multimèdia
L’aproximació docent al fet literari s’hauria de fer mitjançant l’ús de metodologies noves i amb objectius d’aprenentatge innovadors basats en les competències bàsiques. Proposem la creació de paratextos escrits i orals, com també la tertúlia i l’ús de rúbriques per dirigir i avaluar els resultats de la tasca final: la creació d’un bibliotràiler, un relat digital o un videolit. Hi expliquem les etapes que cal seguir per realitzar projectes de lectura que inclouen l’educació literària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Cinema, literatura i territori
La seqüència didàctica competencial que presentem es basa en el trinomi educatiu format pel cinema, la literatura i el territori, que té l’espai com a nexe d’unió, atès que aquest és un dels components clau per contar històries en diferents llenguatges. Parteix de l’enfocament comunicatiu de la llengua i contribueix a promoure la formació literària, cinematogràfica i patrimonial de l’alumnat de primer de secundària.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Relats d'ahir i d'avui
Al present text, s’hi mostra com els anuncis constitueixen un subgènere narratiu integrat per (micro)ficcions coherents amb l’objectiu de construir mons possibles (i desitjables) i inscriure el lector als escenaris del relat a través de l’ús de les formes canòniques del conte tradicional i de les estratègies discursives que atorguen verosimilitud al que s’ha dit (i al que no s’ha dit). L’anàlisi d’un anunci de Volkswagen reflecteix com les estratègies comunicatives del (micro)relat publicitari s’orienten a assegurar l’adhesió emotiva i ideològica de les audiències a la tesi darrera de l’anunci. Una tesi que no solament al·ludeix a l’objecte, sinó que també suggereix altres coses.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
A propòsit de les Leyendas de Bécquer
En aquest article, s’hi descriu una activitat multimèdia duta a terme per part d’un grup de professores i professors de literatura i d’altres matèries en diferents centres educatius per acostar les "Leyendas" de Gustavo Adolfo Bécquer a estudiants de quart curs d’educació secundària obligatòria. La tasca consistia a convertir una "leyenda" becqueriana en un curtmetratge tot treballant les diverses activitats en grups. A les línies que segueixen, s’hi exposa el marc teòric en el qual se situa l’activitat i s’hi detallen els recursos necessaris per animar les persones que llegeixin aquest text a repetir l’experiència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Narració literària i animació seriada, a l'aula
Introduir narracions audiovisuals a l’aula té un atractiu especial, perquè és una manera agradable d’atraure lectors cap a obres literàries clàssiques o modernes que hem de conèixer, comentar i fer nostres en els distints nivells educatius. Aquest article repassa diverses sèries cinematogràfiques i televisives d’èxit i proposa aprofitar-ne tot el potencial observant-ne característiques, personatges, fets i contextos i analitzant-ne la possible credibilitat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ricardo Piglia i el lector detectiu
En el context actual, la formació del lector literari té un paper molt important en la construcció d’un diàleg interdisciplinari al nivell universitari, i Ricardo Piglia és l’exemple més clar de professor i escriptor compromès amb l’alfabetització acadèmica. Per aquest motiu, la proposta del present article és indagar en quins sentits les idees de Ricardo Piglia sobre aquestes operacions que anomenem "llegar" constitueixen un objecte de reflexió per millorar l’educació literària i podrien aportar solucions per a la relació problemàtica entre literatura i cànon, literatura i ensenyament.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La poesia clàssica, a través del diàleg
En aquest article, s’hi proposa realitzar una intervenció didàctica --basada en la discussió literària centrada en petits grups-- que acosta l’alumnat a la poesia clàssica espanyola i a la comprensió d’aquest tipus d’obres a través de la seva resposta personal. Es va realitzar al llarg del curs 2011-2012 a l’assignatura de llengua castellana i literatura en un institut públic d’ESO de Torrevella (Alacant), amb un grup de tercer format per vint-i-dos alumnes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Les tertúlies literàries dialògiques
Les tertúlies literàries dialògiques són una de les actuacions educatives d’èxit que es realitzen a la comunitat d’aprenentatge del CPI Sansomendi IPI. Basades en l’aprenentatge dialògic i en la participació de tota la comunitat educativa, aquestes tertúlies constitueixen un espai on el diàleg igualitari permet construir coneixement mitjançant la lectura d’obres mestres de la literatura universal.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ressenya: Els secrets de parlar en públic
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Trobades
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.