Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L'essencialitat de l'escola a debat
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Per què cal preguntar-se si l´escola, i l´escola pública, són essencials?
Potser algú quan llegeixi el títol pensarà que es tracta d’una pregunta retòrica. Com gosem demanar-nos això? Qui dubta, des de quina plataforma s’atreveix a pensar, que l’escola no ha de ser essencial? Però, en els darrers temps, ens hem acostumat a veure que hi ha una distància clara entre allò que es diu i es manifesta i cap a on porten realment els nostres actes. I amb l’Administració passa alguna cosa semblant. Qui diu l’Administració diu la resta d’agents socials. En aquest punt s’inicia aquest article i el dossier en conjunt.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La magnitud de la tragèdia
Des de fa segles, la nostra civilització sembla que obeeixi el manament del Gènesi: «Ompliu la Terra i sotmeteu-la». Però ara sabem que les conseqüències d’aquest model de creixement i extracció sense límits, a més de provocar un perjudici enorme als altres éssers amb qui compartim el planeta, és a punt d’engegar en orri precisament la nostra civilització. Ja fa unes quantes dècades que la ciència ens avisa d’aquest perill avui extrem i de la necessitat de realitzar un canvi de rumb. Examinar tres grans artistes de la crisi ecologicosocial (climàtica, de recursos i de biodiversitat) ens permet comprendre què està passant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Quin paper rellevant ha de tenir l´educació en el context de la crisi planetària actual?
Afrontant la dura crisi global en la qual la pandèmia covid-19 va sumir la humanitat de tot el planeta, des de l’educació hem de considerar dos aspectes igual d’importants de cara al futur immediat i mediat: d’una banda, les respostes que han de donar els sistemes educatius, reconeixent els aspectes que han de ser transformats i els nous elements que han aparegut amb una força inusitada en el nou context. De l’altra, el lloc que l’educació, com a dret social i humà, component de la pròpia dignitat de tota la humanitat, ha d’ocupar per contribuir a modelar el nou futur que s’obre davant nostre de manera summament impredictible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Els compromisos individuals i col·lectius de l´escola
El compromís ho abasta gairebé tot: el comportament professional i ètic docent i la relació amb l’alumnat, amb altres actors de la comunitat educativa i amb l’entorn, com també amb un projecte educatiu que enforteix l’escola pública, el coneixement, la democràcia i la inclusió social.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ara, més que mai, l´educació pública
En el present article es reflexiona sobre el paper de l’educació pública com a garant del dret que tenen tots els nens i nenes a rebre una formació de qualitat, però també com un espai d’aprenentatge i reconstrucció de les experiències i de les vivències de la nostra infància i com un àmbit de construcció de ciutadania crítica a través d’una socialització entre iguals, en un entorn de diversitat sociocultural i de formació en els valors democràtics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més enllà de la immediatesa
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Confinant drets
No tenim escoles perquè tenen dret a l'educació, sinó perquè tenen dret a la infància. Algunes infàncies són impossibles sense anar a escola. Algunes escoles no són escola, no són l'escola necessària. Proposo pensar en l'escola dels drets oblidats i de les infàncies negades.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més enllà de l’educació ambiental
L'educació ambiental ha de fer un salt qualitatiu en els temes que treballa i a la seva inclusió transversal en els centres educatius. Només així pot posar-se a l'altura del desafiament que suposa educar en temps de crisi sistèmica. Aquest salt implica una modificació del currículum i l'elaboració de materials didàctics específics.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Educar per a la vida i per a la feina
Educar per a la vida és molt més que preparar per al món laboral. No és l'existència que ens imposa la societat del rendiment, sinó la que volem viure des de la dignitat, la cooperació i la construcció col·lectiva d'una societat amb una economia per a les persones. Aprendre a emprendre és aprendre a fer i a ser, no per a guanyar-se la vida, sinó per a crear una vida en plenitud amb els altres.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més enllà de l’educació emocional: l'essència està en el cor
Parlar de l’essencialitat de l’educació fa pensar en quina és l’Ànima que l’ha de constituir i quines són les intencions que l’han de conformar. Això es pot concretar de moltes maneres, en aquest article està plantejat a partir dels grans objectius de l’educació i d’algunes actualitzacions de l’educació emocional, atenent a la funció del cor i la influència del món subconscient.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Fem de la comunicació un acte de convivència
L’article defensa els processos educatius que parteixen de la in-quietud davant la situació del món en què vivim. Aposta per un pensament que no es perdi en la repetició d’allò que ja ha estat pensat i que se sàpiga orientar a partir de processos comunicatius. Aquests processos es contemplen des d’una perspectiva multimodal, sempre amb el propòsit de crear espais on es faciliti i es millori la vida en comú.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més enllà de la participació... més democràcia!
L’article pretén portar el lector cap a un compromís militant amb l’educació crítica i els valors democràtics. Més enllà de fer propostes per a la participació a l’escola, planteja revisar les pròpies pràctiques i fer un pas més en el reconeixement de la diferència des d’una posició d’estatus i d’igualtat, per tal que totes les veus de la comunitat educativa tinguin un valor i una capacitat de proposta equivalent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Més enllà del professorat 3.0: apostar pel canvi cultural i el compromís ètic
Plantegem en aquest article la necessitat d'abordar tres aspectes centrals i fer-ho des de la interrelació de les propostes: el compromís ètic del professorat, la necessitat d'un canvi cultural i el paper que han de tenir els docents de l’escola pública com a model per al conjunt del professorat. Tots tres aspectes cal abordar-los globalment. El tercer amb una reforma valenta, agosarada i transformadora de la funció pública docent.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
No ens rendim: caminem
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Aprendre més enllà de l’interior de l’escola
Estem submergits en una situació difícil i complicada, i una de les prioritats de l’educació és mantenir els col·legis oberts per garantir l’escolarització dels infants durant el màxim de temps possible. Els centres educatius han de mirar endavant i aprendre del que s’està vivint. Aquest article explica com les mesures per combatre els contagis fan que els espais exteriors adquireixin un lloc important a les escoles. Hi veurem com es pot aprendre fora de les parets del centre i com aquest fet dona vida a un poble que es converteix en un agent educatiu per excel·lència.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ni presencial ni virtual, cal anar més lluny!
El tancament de les escoles obre un període d’incertesa molt gran. Malgrat això, si existeix un vincle previ amb les llars, es pot donar una continuïtat al treball d’aula a fi que els nens i nenes aprenguin amb sentit, també es pot aprofundir en les relacions amb les famílies i teixir col·lectivament una xarxa de compensació social que permeti que tothom participi en el món educatiu. Ni l’edat dels infants ni la manca de presencialitat són obstacles insalvables.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
La socialització i la creativitat, pilars de l’educació
L’escola, fins i tot en temps de pandèmia, no pot perdre el valor transformador de la societat ni el paper socialitzador i de reflexió que li pertoca fer. L’aula és un espai per intercanviar experiències, per manifestar punts de vista i per generar futur. Fins i tot des de casa, i malgrat les dificultats que pot representar treballar a través d’una pantalla, poden emergir l’esperit crític, els talents i la creativitat de l’alumnat mitjançant l’aprenentatge actiu i compartit.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Te cuento mi pueblo 3.0
Aquest article pretén trencar una llança a favor de l’escola rural com a institució innovadora, dinamitzadora de la societat del seu entorn i un entorn favorable per a experiències que apropin l’alumnat, el professorat i la comunitat educativa al mateix objectiu: participar d’una educació competencial, que desenvolupi al mateix temps la dimensió social i patrimonial del lloc on s’ubica el centro, fent de la convivència i la participació eines d’empoderament local i recursos de desenvolupament sostenible.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Immersió a les arts en la primera infància
Per què és important sembrar la llavor de la creativitat durant l’etapa dels 0 als 3 anys? L’equip de Viu el Teatre, amb divuit anys d’experiència teixint complicitats entre educació i cultura, ens ho explica i comparteix el camí iniciat amb el Projecte Global Immersió a les Arts en la Primera Infància, amb l’objectiu d’apropar els llenguatges artístics a tota la comunitat educativa.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Biblioteca tutoritzada virtual, una solució per a la participació de la comunitat educativa en temps de covid-19
Sabem que la participació comunitària és essencial per millorar el rendiment acadèmic i la convivència als centres educatius. Un dels reptes als quals ens enfrontem en la situació actual és saber resoldre la manera de promoure la participació sense posar en risc la comunitat educativa i especialment els infants. Aquest article explica com ho hem fet possible a la nostra escola a través de la posada en marxa de la biblioteca tutoritzada virtual, un espai comunitari de creació de sentit i d’aprenentatge.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Parvulari confinat, grups bombolla i la infància al centre... de la tempesta
En aquest escrit es fa una reflexió crítica sobre els aspectes negatius i positius que l’escola confinada i l’escola dels grups bombolla ofereix als equips de centre. El repte d’aquest curs ha estat poder reorganitzar una nova realitat quotidiana sense renunciar a principis que semblen fonamentals en l’educació infantil: l’intercanvi, la circulació de les criatures per l’escola, el treball amb materials...
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Projecte intergeneracional Junts molt millor
Els infants del CRA Valle del Riaza s’han vist obligats a anar modificant les seves activitats d’aprenentatge adaptant-les a les noves restriccions i mesures que s’han anat prenent a causa de la covid-19. Han passat per diverses fases, però, gràcies a les ganes que tenen de tirar endavant i al seu compromís amb les altres persones, han aconseguit portar a terme els seus projectes.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Green Quijano: compromesos amb la natura
El projecte Green Quijano està compromès amb la millora de l’entorn i brota del convenciment d’alumnes i professores del nostre centre educatiu que hem de disminuir els residus que emetem. La pandèmia ha estat un revulsiu perquè ens conscienciem que els problemes són globals, però que exigeixen accions coordinades socialment des de l’escola i obertes al barri i a la ciutat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Orokieta, l’escola pública que avança amb la comunitat perquè la comunitat avanci
L’escola Orokieta és un centre públic, inclusiu, pertanyent a la xarxa de comunitats d’aprenentatge, que viu el present i que mira cap al futur. El seu projecte educatiu té com a objectiu atendre la diversitat que enriqueix la nostra escola i oferir una educació personalitzada que, partint del desenvolupament de les potencialitats individuals, aconsegueixi el màxim creixement competencial possible de tot el nostre alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
L’essencialitat de renaturalitzar l’educació
L’Escola del Bosc és un projecte educatiu l’essencialitat del qual no es troba en el centre docent en si, sinó en els infants i el seu entorn d’aprenentatge, el bosc, que els ofereix tot el que necessiten per formar-se com a personetes i que els connecta amb el medi natural. Des d’aquesta entitat, parlant d’essencialitat, pensem que aquest és un bon moment per reinventar plegats el sistema educatiu tot reivindicant la riquesa que suposa la diversitat d’ofertes pedagògiques.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Ara, més que mai, a l’escola amb el cos
Què posem a la motxilla de les criatures en aquest curs especialment complicat que estem vivint? Enguany, més que mai, el treball corporal reclama un lloc destacat entre els apartats essencials. Sessió doble de psicomotricitat, si us plau!
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Lágrimas negras: de procés educatiu a peça de museu
Un procés educatiu que surt de l’aula com un exercici per entrar al museu com a peça artística, quines relacions obre i què implica per als estudiants?
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Congrés de l´Educació Pública, una xarxa horitzontal
Durant el curs 2019-2020 el Congrés de l’Educació Pública va organitzar 56 debats en 16 territoris d’arreu de Catalunya. L’aparició de la covid-19 i el confinament van forçar un replantejament de l’educació, el Congrés i la societat. L’escola virtual, els grups bombolla, la mascareta i la distància social ens poden portar a l’aïllament i a un retrocés educatiu. El Congrés constitueix una oportunitat de treballar en xarxa per seguir avançant.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Entre la urgència i la importància. És viable l’essencialitat?
A propòsit dels articles escrits en aquest dossier, ens atrevim a fer-ne una lectura transversal i a donar una resposta no retòrica a la pregunta inicial: l’escola és essencial perquè es tracta d’una institució que gaudeix de les condicions necessàries per acomplir una funció transcendent per al futur de la societat: és universal, transmet coneixements, ho fa en un entorn social, col·lectiu, s’impregna d’uns valors ètics claus per viure i conviure, dona les eines i els recursos per interpretar el món, ajuda a pensar el futur... I l’escola pública és essencial perquè pot garantir tot això per a tothom, des de l’esperança i el compromís amb el futur i el benestar de l’alumnat.
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.
Llibres, pel·lícules, conferència
Els nostres continguts en Digital són compatibles amb tots els lectors de llibres electrònics.